KLK 2-palvelumuotoiluvaikutteinen työpaja elokuussa 2022!

Kuva, jossa opettajajoukko vilkuttaa kameralle.

Heti lomien alettua elokuussa 2022 järjestimme opettajille koulutusta ja palvelumuotoilun menetelmiä hyväksikäyttäen työpajan. Pajassa ideoitiin hanketta eteenpäin, ja opettajat saivat vaikuttaa hankkeen etenemiseen. Työpajassa syntyi hyvin yhteistä keskustelua ja ideoita!

Työpajan aluksi kerroimme perusasiat presentaation muodossa hankkeestamme yhteisessä tilassa. Sen jälkeen jakauduimme hankkeen tavoitteiden (tiedeyhteistyö ja -tapahtumat, immersiivisyys, ICT-paketit ja hyvinvointi) mukaisesti pienryhmiin eri tiloihin.

Kuva, jossa henkilöitä on kokoontunut yhteisen pöydän ääreen.

Pienryhmissä assosioitiin yhdessä uusia ideoita ja mieleen juolahtavia asioita liittyen yhteen hankkeen tavoitteista. Ryhmässä vielä jakauduttiin erilaisiin työ- tai ryhmäpareihin keskustelemaan ja jalostamaan assosioituja ideoita lisää. Lopuksi käytiin vielä keskustelua jalostetuista ideoista.

Kuva, jossa opettajia istuu luokassa keskustellen yhdessä.

Työpajan lopuksi kokoonnuttiin koko opettajajoukolla vielä yhteen samassa tilassa, ja keskustelimme jokaisen tavoitteen uusista ideoista vetäen yhteen koko työpajamme lopputulosta ja prosessia. Yhteistä keskustelua syntyi paljon ja konkreettisia ideoita myös, kuten:

• Vertaiset, jotka kertovat jatko-opinnoista (kuten viime vuonna 2021) -luento
  • Kampusrallin yhdistäminen Seppoon eli Seppo.io -sovellukseen (Toteutui keväällä 2023!)
  • Asiantuntijoita ja vertaisia sekä opiskelijoiden töitä esittävä sekä sisältävä tiedetapahtuma (Toteutui helmikuussa 2023!)
  • Uniasiatuntijoiden luento (Toteutui helmikuussa 2023!)
  • Opiskelijoiden aktiivisuuden nostaminen (Koko vuotisesti toteutettiin!)
  • Live-esittely, jossa virtuaalinen kävelymatto ja elämys
  • ICT-paketteihin virtuaalimaailmaa yhdistetään
  • Rentoutumista, luontoa ja metsämaisemaa esiin virtuaalisesti (Suunniteltu immersiiviseen ranta-luokkaan)
  • Sisällöntuotantoa Thinglink – Hands on -työpaja/koulutustoive!
  • Lukion esittelyvideon tekeminen esim. Sisällöntuotannon perusteet kurssin opiskelijoiden kanssa ja opettajien yhteistyöllä. Myös video, jossa eri kielillä asiaa.

Moni konkreettisista ideoista toteutettiin ja monesta on suunnitelma toteutettavaksi. Työpajan kesto oli noin kaksi tuntia.

Työpaja oli mukava yhteinen aloitus koko lukuvuodelle 2022-2023. Yhdessä ideoita syntyy enemmän ja kaikki saavat äänensä kuuluviin toimien koko lukion yhteisen hyvän vuoksi!

Kuvat ja teksti Saara Murto-Heiniö