- Tavoite: Lukiolainen aktiivisena tiedeyhteisön jäsenenä ja yhteiskunnallisena toimijana
Tavoitteena on kehittää lukion toimintakulttuuria LOPS2021-tavoitteita tukevaksi eli korostetaan oppiaineiden välistä yhteistyötä, laaja-alaista osaamista sekä korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön uusia muotoja. Tarkoituksena on pilotoida malleja pedagogisesti mielekkäistä oppiainerajat ylittävistä oppimisen ja toimintakulttuurin elementeistä. Tavoitteenamme on, että lukiolaiset saavat aktiivisemman roolin tiedeyhteisön jäseninä ja tieteen tuottajina. Kehitämme tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävän mallin lukiolaiset, korkeakoulukentän toimijat ja työelämän edustajat yhdistävistä tiedetapahtumista. Tarkoituksena on edelleen jatkokehittää Koko lukio kehittää 1-hankkeen hengessä hackathon-tyyppistä toimintaa, maker-kulttuuria ja innovatiivisia oppimistapahtumia. Toivomme, että saamme edistettyä lukiolaisen aktiivista toimijuutta ja tieteen tuottajuutta.
- Tavoite: Lukiolaisen aktiivinen toimijuus ja kokemuksellisuus oppimisympäristöissä
Hankkeessa kehitämme immersiivistä monitoimitilaa, jossa pyrimme hyödyntämään Pirkanmaan monipuolista tiede-, taide- ja kulttuuritarjontaa ja tuomaan sitä osaksi toimintaympäristöä. Tuemme samalla opiskelijan osallisuutta ja hyvinvointia Koko lukio kehittää 1-hanketta jatkaen. Edistämme digitalisaatiota ja uudistamme toimintakulttuuria. Erityisesti lukion opettajat ja opiskelijat, ja myös opetusharjoittelijat tutkivat, kokeilevat ja kehittävät yhdessä oppiainerajat ylittäen. Tutustumme uuteen teknologiaan ja sen pedagogisen käytön kehittämiseen yhdessä opiskelijoiden kanssa ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Tarkoituksena on, että opiskelijoiden monitieteinen ja luova osaaminen kehittyy.
- Tavoite: Lukiolaisten hyvinvointia tukevien oppimisympäristöjen jatkokehittäminen
Edistämme ja jatkokehittämme Koko lukio kehittää 1-hankkeen mukaisesti lukiolaisten fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Osallisuus ja fyysisen hyvinvoinnin kehittäminen Koko lukio kehittää 1 -hankkeessa kerätyn ja tuotetun tiedon sekä laadittujen suunnitelmien pohjalta on tavoitteena edelleen. Uutena kohteena on immersiivisen monitoimitilan suunnittelu ja toteutus hyvinvointiin liittyen. Pilotoimme myös hyvinvointialustaa (Vincit LaaS Guidi). Lisäämme yhteisöllistä kehittämistä, osallisuutta ja hyvinvointia. Yritysyhteistyön tulos on palvelumuotoilun kautta syntyvä malli, jonka avulla opiskelijat voivat arvioida ja kehittää omaa hyvinvointiaan sekä opiskelutaitojaan. Alustan palveluita käyttämällä opiskelija ja koulun henkilökunta saa tietoja hyvinvoinnin tilasta ja tarpeista. Samalla opiskelijoiden osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet kasvavat. Kehittämistyöhön osallistuvien opiskelijoiden kokemukset yritysyhteistyöstä ja palvelumuotoilusta syventyvät.
- Tavoite: Pedagogisten ICT-polkujen kehittäminen
Tavoitteenamme on luoda oppiaineisiin ja oppiainerajat ylittäen yksilöllisiä, digitaalisia oppimisen polkuja. Digitaalisia oppimisympäristöjä pyrimme kehittämään pedagogiikka edellä. Luomme ja kehitämme sisältöä itse. Oppimisen poluille parhaiten soveltuva alusta tai eri alustojen yhdistelmä kehittää immersiivistä pedagogiikkaa ja oppimisympäristöjä. Tavoitteena on vastata kasvavaan eriyttämisen tarpeeseen. Opiskelijoille luodaan myös mahdollisuus korkeakouluopintojen vaatimien opiskeluvalmiuksien ja -taitojen harjoittelemiseen sekä itseohjautuvuuden ja oman toimijuuden kehittämiseen. Luomme myös opettajille toimintatapoja, joiden avulla materiaalia ja oppimisen polkuja luodaan ja kehitetään yhteistyössä. Kartoitamme ja kokeilemme erilaisia digitaalisia alustoja. Järjestämme opettajille koulutusta, ja luomme oppimateriaalia, esimerkiksi konkreettisia digitaalisia oppimisen polkuja eri oppiaineisiin ja oppiainerajat ylittäen.
Koko lukio kehittää yhdessä edelleen!
Teksti: Saara Murto-Heiniö
Kuvio: Saara Murto-Heiniö
Kuvituskuvat: Unsplash.com, Duy Pham, Hannah Busing
Kommentit