Shakkiturnaus Tampereen Norssin lukiolla 11.5.2023

Kuva, jossa henkilö on shakkilaudan takana ja pelaa shakkia.
Kuvituskuva: Carlos Esteves Unsplash.com

Lukiossamme järjestettiin shakkiturnaus yhteistyössä Koko lukio kehittää II-hankkeen, opetusharjoittelijoiden ja opiskelijakunnan kesken. Aktiiviset opetusharjoittelijat ideoivat ja loivat tapahtuman hienosti, ja opiskelijat saivat shakkiturnauksen, jota oli toivottu lukiossamme vallitsevan shakinpeluubuumin vuoksi. Yhteistyössä on voimaa!

Päätimme järjestää oman auskuvuotemme lopussa lukiolaisille yhden iltapäivän mittaisen shakkiturnauksen. Pohdimme, miten lisätä koulun viihtyvyyttä ja shakkiturnaus tuntui ajatuksena luontevalta, sillä havaintojemme mukaan lukiolaisnuoret tykkäsivät pelata paljon nettishakkia. Lukion aulassa oli myös shakkilauta, joka oli oppituntien välissä kovassa käytössä.

Turnauksen järjestäminen vaati oikeastaan vain muutaman asian; tilan, ajan ja pelivälineet. Aloimme myös selvittää, millaisia palkintoja turnaukseen voisi sisällyttää. Tämä oli opetusharjoittelijan näkökulmasta ehkä vaikein puoli, koska emme tienneet, millä tapaa turnausta rahoitettaisiin ja olisiko jokin rahallinen palkinto sellainen, johon suostuttaisiin johtoportaassa (kaikki kiitos Saara Murto-Heiniölle, joka selvitti ja auttoi tässä asiassa!). Lopulta päädyimme kolmeen lahjakorttiin lautapeliliike Puolenkuun peleihin. Lahjakortit olivat arvoltaan 20 euroa (voittajalle) ja 10 euroa (2. ja 3. sija). Ajattelimme palkinnon tukevan mukavasti shakin kaltaisia lautapeliharrastuksia. Lisäksi turnaukseen sponsoroitiin suklaapatukoita halukkaille.

Turnaukselle löytyi tila, ja aloimme selvittää, mistä saamme shakkilautoja. Käytimme Tampereen yliopiston normaalikoulun shakkilautoja, joita löytyi lopulta tarpeeksi turnaukseen (jokaista pelaajaparia kohtaan tarvittiin 1 lauta). Lähestyin Shakkilinna -yhdistyksen Mika Karttusta sähköpostitse ja kyselin, millaisilla säännöillä turnaus kannattaisi järjestää. Mikalta tuli hyviä neuvoja niin kierrosaikojen kuin itse turnauksen pelaajasysteemin suhteen!

Turnaukseen osallistui lopulta 5 henkilöä, ja sitä ilmeisesti mainostettiin koulun sosiaalisessa mediassa jonkin verran. Alun perin olimme suunnitelleet pelaavamme turnauksen swiss-järjestelmällä, jossa pelaajaparit jaetaan pistesijoituksen mukaan, mutta viidellä henkilöllä päädyimme ns. kaikki kaikkia vastaan -pelaamiseen, jolloin pelejä tuli yhteensä 5 ja aikaa meni noin pari tuntia. Koska pelaajia oli epätasainen määrä, yksi istui aina ”vaihtopenkillä”, ja hänelle merkattiin ylimääräinen voitto. Näin ollen jokainen pelaaja oli kerran huilaamassa ja sai ainakin yhden voittopisteen. Mikäli pelaajia olisi ollut enemmän, olisi swiss-järjestelmä ollut parempi, sillä muuten myös pelejä olisi tullut kohtuuton määrä. Nyt ei ainakaan meidän mielestämme ollut havaittavissa mitään kisaväsymystä, pikemminkin tunnelma on harvoin ollut yhtä keskittynyt.

Turnauksessa oli kova taso, ja siihen osallistujat olivat shakkiharrastajia. Kyselimme mielipiteitä turnauksesta, ja vähemmän yllättäen vastaavan kaltaista toivottiin lisää. On sinänsä yllättävää, ettei turnauksia ollut aiemmin järjestetty, ja lupasimmekin opiskelijoille lämpimästi suositella lisää vastaavaa toimintaa koulun oheen. Shakki voi tuntua pelottavalta opettajalle, mutta ainakin omassa tapauksessamme opiskelijat osasivat paremmin säännöt kuin me opetusharjoittelijat, ja heiltä tuli myös vinkkejä esimerkiksi siihen, millaisilla ”kierrosajoilla” pelaamme. Tässäkin kannattaa siis kuunnella kokeneempia!

Teksti: Jyri Rosendahl, Vesa Reponen 26.5.2023

Kuvituskuva: Unsplash.com, Carlos Esteves