Tehtävänimikkeenä lehtori kuvaa äärimmäisen suppeasti sitä arkea, jota opettajankouluttaja arjessaan tekee. Työmme koostuu osaltaan tulevien ammatillisten opettajien, opinto-ohjaajien ja erityisopettajien kouluttamisesta, mutta iso osa työstä on verkostoissa tapahtuvaa kehittämistyötä.
Tekemämme kehittämistyön vaikuttavuus painottuu koulutukseen ja sen parissa työskentelevään henkilöstöön, mutta huomioiden myös yhteiskunnallisesti merkittävät ja ajankohtaiset teemat yhdessä työelämän ja muun koulutussektorin kanssa.
Kehittämistyötä tehdään laajalla osaajaverkostolla ammattikorkeakoulujen, toisen asteen oppilaitosten, kuntien, yritysten ja yhdistysten kanssa. Tätä blogia kirjoittaessa ajankohtaisena teemana niin koulutuksen kuin laajemmassa keskustelussakin on tekoäly ja sen vaikutus tulevaisuuteemme. Tekoäly lienee teema, joka tulee nousemaan entistä useampiin koulutus- ja kehittämishankkeisiin sekä osaksi arkeamme opettajan koulutuksessa tulevina vuosina.
Vauhdikkaan ja monesti aikaa vaativan kehittämistyön rinnalla on muistettava laadukkaan arjen toteutus. Yhdessä tehtävässä työssä on entistä enemmän läsnä digitaalisia välineitä, jotka ohjaavat arkista tekemisessämme entistä voimakkaammin.
Välillä on hyvä pysähtyä pohtimaan, että voisiko jo olemassa olevalla pärjätä? Vai onko mentävä virran mukana? Onko työntekemisen ja työtapojen koko ajan kehityttävä?
Voimme vähintäänkin miettiä, että mitä laadukas digiarki voisi omalta osaltani olla ja miten siihen voisin päästä. Parempi digiarki mahdollistaa hyvinvointia omaan työhön, valmiuksia oppia uutta ja yleisesti kirkkaamman huomisen. Digiarjen laadukkaat elementit koostuvat erilaisten viestintävälineiden fiksusta käytöstä, suunnitellusta yhdessä tekemisestä sekä ymmärryksestä yhteisistä tavoitteista.
Arjessamme digitaalisuus on jatkuvasti läsnä ja siihen kannattaa kiinnittää aktiivisesti huomiota. Nostan tähän kuusi teesiä onnistuneeseen digiarkeen, joista voisi olla apua myös sinulle.
Suunnittele ja hallitse arkeasi
Pysähdy säännöllisesti ja mieti asioiden tärkeyttä sekä ajoitusta. Hallitse arkeasi kalenterin ja muiden suunnittelun apureiden avulla. Apuna voi käyttää esim. Eisenhowerin matriisia.
Hallitse laitteita
Voit vapauttaa kognitiivista kuormaa hallitsemalla omia laitteitasi, kuten puhelinta ja tietokonetta. Tee suunnitelma, milloin annat hälytyksien ja ilmoituksien häiritä. Muuten pidä laitteet vaimennettuna. Ajatus: Hallitsenko laitteitani vai hallitsevatko laitteet minua?
Yhdessä tekeminen
Varaa aikaa yhteisöllisyydelle ja yhdessä tekemiselle. Pohtikaa tekemiselle oikea muoto (lähi/etä) tilanteen mukaan, ei oletuksena. Uudet alut ja isot suunnitelmat käynnistyy parhaiten yhdessä läsnä tehden ja tiedonsiirrot ym. etänä.
Viestinnän välineet
Valitse ja valitkaa oikeat viestinnän välineet. Jokainen välinen toimii meille jokaiselle eri rytmissä. Sähköposti, Teams, pikaviestimet, puhelut, kohtaaminen… Oleellista hahmottaa, että miten ja missä välineessä asiat edistyvät ja millä nopeudella. Esimerkkinä: toinen vastaa sähköpostiin heti kun taas toinen saman viikon aikana.
Fyysinen vireys
Tauota, liiku, aktivoidu. Fyysinen aktiivisuus mahdollistaa kognitiivisen vireyden!
Yksi asia kerrallaan
Kaiken mullistava! Tee yhtä asiaa kerralla, niin monesti saat enemmän aikaan. Keskittyminen.
Parantamalla digiarkea ja digitaalista hyvinvointia energiasi kohdentuu havaitusti paremmin.
Teksti: Tuomas Mäki-Ontto
Kommentit