Kuulumisia TAMKin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta
Erityisen hyvä suunta – vaativan erityisen tuen materiaalipankki nyt kaikkien käytössä
Erityisen hyvä suunta on vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutuksessa koottu sivusto. Sieltä löytyy erityisen tuen toimivia käytäntöjä, opiskelijoiden omia portfoliotöitä, linkkejä ja vinkkejä sekä vaativan erityisen tuen käsitteen avaamista useasta näkökulmasta.
Ammatillisen opinto-ohjaajankoulutuksen haku uudistuu TAOKissa!
Seuraavassa haussa (3.–19.1.2023) Tampereen ammatilliseen opettajakorkeakouluun opinto-ohjaajat valitaan valintakurssin perusteella.
Yliopettaja Päivi Lehtonen on nähnyt opettajuuden muutokset aitiopaikalta: ”Kokonaisuus koostuu pienistä palasista, mutta monipuolinen työ rikastaa elämää”
Opettajan työpäivä saattaa ajoittain olla hyvin sirpaleinen. On monenlaista muistamista ja huolehtimista, useita ryhmiä ja erilaisia työtehtäviä; järjestelyjä, sopimisia ja henkilökohtaisia ohjauksia. Kiire ja työn sirpaleisuus asettavat välillä haasteita.
Majoitus- ja ravitsemusalan muutoskyvykkyydelle tukea Kyvykäs-hankkeella
KYVYKÄS – muutoskykyiseksi MaRa-alalla on vahvasti työelämälähtöinen hanke. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa matkailu- ja ravitsemisalojen ammattilaisten sekä pk- ja mikroyritysten muutoskyvykkyyttä. Keinoina toimivat työhyvinvoinnin ja jatkuvan oppimisen taitojen lisääminen, vertaistuen vahvistaminen sekä alan henkilöstön ja yritysten välisen verkostoitumisen lisääminen. Vaikuttavuutta pyritään saamaan aikaan jo hankeaikana.
Hyvästä hankkeesta kannattaa kertoa muillekin
Viestintä kuuluu nykyisin jokaisen asiantuntijatyötä tekevän toimenkuvaan. Asiantuntijuus rakentuu vasta sidosryhmien tietämyksen kautta.
Päivittelyä kevään korvalla
Osaamisen päivittäminen on jokaisen paras muutosturva. Opettajat ovat olleet kovan päivitystarpeen kurimuksessa erityisesti näinä erikoisina aikoina. Osaamisen vahvistumista ja yhteistä jakamista hiljalleen avautuvassa maailmassamme tulisi tukea monin tavoin. Yksi hyvä tapa on tarjota ja ottaa vastaan täydennyskoulutusta.
Ammatillisen opettajan työstä löytyy lukuisia veto- ja pitovoimatekijöitä
Opettajan työstä on viime vuosien ajan luotu usein melko negatiivista kuvaa julkisuudessa. Työ onkin vuosien saatossa muuttunut paljon. Kielteisen julkisuuden varjoon jää usein kuitenkin se, että opettajan työstä löytyy edelleen paljon myös positiivisia tekijöitä. Ne pitävät opettajan työn veto- ja pitovoimatekijät monessa tapauksessa edelleen plussan puolella.
”Mielenkiintoiset keskustelut, aivan mahtavat opettajat ja ihanat opiskelutoverit”
Opettajaksi Suomeen -hanke (OSU) tukee maahanmuuttajataustaisten henkilöiden pätevöitymistä ammatillisiksi opettajiksi sekä heidän urakehitystään. Tamk, Jamk,ja Oamk toteuttavat 4.-18.4.2022 viime syksyn hakua täydentävän haun Opetushallituksen rinnastamispäätöksen saaneille maahanmuuttajataustaisille opettajille.
Miten tulevaisuuden osaajaksi kasvetaan?
Jos ammatteja on useita tai 'ammatti' koostuu monista erilaista palasista ja projekteista, pitäisikö ammatti-identiteetin sijaan puhua osaamisesta ja osaamis-identiteetistä? Millä neuvoilla nuoria tulevaisuuden osaajia tulisi ohjata työelämään?