Opiskelijapalaute: ”Paras ja tarpeellisin koulutus ikinä!”
Etsitkö uutta virtaa ja pedagogisia taitoja ryhmien ohjaamiseen ja opettamiseen? Tule mukaan Ryhmä haltuun! Ryhmän ohjaustaitojen kehittäminen (2 op)
Kuulumisia TAMKin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta
Etsitkö uutta virtaa ja pedagogisia taitoja ryhmien ohjaamiseen ja opettamiseen? Tule mukaan Ryhmä haltuun! Ryhmän ohjaustaitojen kehittäminen (2 op)
Musiikkipedagogin työn kuva ja työtehtävät vaihtelevat hyvin paljon riippuen siitä, onko kyse esimerkiksi instrumenttiopetuksesta, kuoron johtamisesta, säveltämisestä tai vaikkapa hahmotustaitojen opetuksesta. Musiikkipedagogikoulutus antaa monipuolisen pohjan lähestyä erilaisia työtehtäviä. Susanna Vainio kertoo tässä artikkelissa musiikkipedagogien opettamisesta.
Nuorten mielen hyvinvoinnista puhutaan paljon, mutta julkinen keskustelu jää usein melko yleiselle tasolle. Jokaisen opettajan ja ohjaajan tulisi kuitenkin tahollaan miettiä, mitä asia juuri hänen työssään tarkoittaa. Mielihyvin duunissa -osaamismerkit tarjoavat tähän pohdintaan hyvän mahdollisuuden. Osaamismerkkiperheessä on tarjolla kaikkiaan kuusi merkkiä. Koontimerkin “Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja” saa, kun on suorittanut osaamismerkeistä neljä.
Ulkomailla opettajankoulutuksen suorittaneille on tarjolla TAOKissa joustava koulutusmahdollisuus, jossa opiskelijat tekevät henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan täydentävät opettajaopinnot. Näin he saavat pätevyyden myös Suomessa. Toteutus tapahtuu Opetushallituksen tekemien yksilöllisten rinnastamispäätösten mukaan – eli jokainen opiskelija tekee pedagogiset täydentävät opettajaopinnot päätöksen mukaisesti.. Tässä tekstissä Oksana kertoo ajatuksiaan valmistuttuaan.
Aiemmin olin ammattiurheilija - ampumahiihtäjä. Olen omistanut koko elämäni urheilulle sekä urheilun ja liikuntakulttuurin opiskelulle. Liikunta on osa minua, joten urheilu-uran päätyttyä kiinnostuin jakamaan tietoni lasten ja nuorten kanssa. Sain urheilun ja liikunnan asiantuntijuuden tutkinnon kotimaastani Suomeen muuttoa. Hain tutkinnolleni rinnastamispäätöksen Opetushallituksesta, joka antoi mahdollisuuden täydentää aikaisempaa opettajankoulutusta vastamaan Suomen opettajan pedagogista kelpoisuutta.
Henkilöstöpäivämme on jo useita vuosia kantanut nimeä TAMK-konferenssi. Konferenssipäivänä on mahdollista kuulla lyhyitä esityksiä TAMKin eri yksiköiden hankkeista, tutkimuksista ja henkilöstön pohdinnoista. TAOKilaiset olivat tänäkin vuonna aktiivisesti mukana kertomassa omista kuulumisistaan.
Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK), Kirkon Ulkomaanavun (KUA) ja Kenian ammatillisen koulutuksen (TVET) laitosten yhteistyö luo uusia mahdollisuuksia nuorten työllistymiselle ja koulutukselle Keniassa. Nuorisotyöttömyyteen ja työllistyvyyteen pyritään vaikuttamaan välillisesti opettajien osaamista lisäämällä.
Ammatilliset opettajankoulutukset kiinnostavat. Kaikkiin Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun hakukohteisiin tuli yhteensä 1066 hakemusta. Viime vuodesta suurin nousu oli ammatilliseen erityisopettajakoulutukseen hakeneiden määrässä. Ammatilliseen opettajankoulukseen jätettiin 690 ensisijaista hakemusta, opinto-ohjaajaksi saatiin 298 ensisijaista hakemusta, ja erityisopettajankoulutukseen ensisijaisia hakemuksia tuli 78.
Opettajaopiskelijalle on tarjolla erilaisia suunniteltuja malleja ja polkuja harjoitteluun. Malleissa ja poluissa on vaihtoehtoja opiskelijoille, jotka haluavat saada uusia pedagogisia näkökulmia opettajuutensa. Malleihin ja polkuihin osallistumisesta sovitaan opettajatuutorin kanssa. Yhteistyökumppanimallin harjoitteluvaihtoehdot tarjoavat opettajaopiskelijalle uudenlaisen näkökulman ammatillisen opettajan työhön sekä samalla vahvistaa opetus- ja ohjaamisosaamistaan että ammatillisen opettajan toimintaympäristöön ja mahdollisuuden laajentaa omia verkostojaan eri yhteistyökumppaneiden kanssa.
Evi van Doesburg from Holland has been as an intern with us at TAOK since September. Now her intern is coming to an end. Yesterday she shared what she has been doing during her internship. Among other things, she created great visual 3D-network maps in ThingLink showing all the places where TAOK and our other teams collaborates. Additionally, she has produced content on teaching methods for the Teaching and Learning Centre (TLC) website. Thank you, Evi, for your visit and hopefully we’ll see you again soon!