Haku ammatillisiin opettajankoulutuksiin käynnistyi tänään
Yksi vuoden jännimmistä päivistä. Haku ammatillisiin opettajankoulutuksiin on käynnistynyt.
Kuulumisia TAMKin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta
Yksi vuoden jännimmistä päivistä. Haku ammatillisiin opettajankoulutuksiin on käynnistynyt.
“Opettajuuden kehittyminen on kuin löytäisi langanpään ja alkaisi keriä – vähitellen kerälle kertyy uusia kerroksia, ja jokainen kierros tuo mukanaan lisää ymmärrystä ja tarkoitusta.” Tämä blogiteksti on lyhennelmä TAOKin opeopiskelija Jennin portfoliosta. Jenni aloitti opettajaopinnot toukokuussa 2024 Porin toteutusryhmässä
Generatiivinen tekoäly on ollut iso puheenaihe myös opetusalalla. Vaikka tekoäly ei mikään uusi keksintö olekaan, on kuluttajakäyttöön suunnattujen generatiivisen tekoälyn työvälineiden tarjonta mahdollistanut käytön meille kaikille.
- Opiskelusta saa eniten irti, kun löytää oman suuntansa ja asettaa tavoitteensa sen mukaan. Oppiakseen on oltava valmis tekemään töitä. Sanonkin usein TUVA-opiskelijoilleni, että saatte opiskelusta irti juuri niin paljon, kuin olette valmiita tekemään sen eteen, kertoo Tredussa TUVA-opettajana toimiva Tuula Savikko.
Oivallus siitä, että jokaisessa ryhmässä on useampia erityisen tuen opiskelijoita, sai Sataedun lehtorin Niina Salovaaran opiskelemaan ammatilliseksi erityisopettajaksi. Opettajaksi Niina päätyi viisi vuotta sitten työskenneltyään ensin 15 vuoden ajan mielenterveys- ja päihdetyön parissa.
Syksy ja syyskuinen viikko 39 olivat ajatuksissani helmikuun lopulta alkaen, kun tieto mahdollisuudesta päästä opettajan työelämäjaksolle konkretisoitui.
Ensimmäisen oppilaitosjohdon 24 h leirin aikana kehittyi läsnäolevuus ja yhteisöllisyys. Leirille osallistuneet oppilaitosjohtajat synnyttivät yhteistoiminnallisuuden ja pedagogiikan johtamisen teemoissa vaikuttavia tekoja.
- Huumori on tärkeä asia opettajan työssä. Asioita ei pidä kiireenkään keskellä ottaa liian vakavasti. Virheitä tulee ja niistä selvitään, pohtii Maija Timonen, joka aloitti elokuussa TAOKin lehtorina.
Muistitko kysyä otsikon kysymyksen tänään opiskelijaltasi tai kollegaltasi? Työhyvinvoinnin huomioimisen tulisi olla tärkeä osa oppilaitoksen arkista toimintaa. Kun opettaja voi hyvin, pystyy hän tukemaan myös opiskelijaa.
Ajatteletko ammatillisen opettajan työkentän luokkahuoneessa tai työsalissa tapahtuvana opetuksena? Mietitkö, että harjoittelupaikka löytyy automaattisesti oppilaitoksesta?