Susanna Vainio toimii musiikinteorian lehtorina ja TAMK Musiikin opinto-ohjaajana. Hän opettaa pääosin teoria-aineita kuten säveltapailua, hahmotustaitojen pedagogiikkaa sekä ohjaa harjoitteluja. Koulutukseltaan hän on musiikin maisteri ja ammatillinen opinto-ohjaaja TAOKista. Hän on mukana peditiimissä, jossa keskustellaan ja suunnitellaan musiikkipedagogien pedagogiseen koulutukseen liittyvistä asioista.
Musiikkipedagogin koulutukseen kuuluu 60 opintopistettä pedagogisia opintoja, yleistä kasvatustiedettä, musiikkipedagogiikan opintoja sekä substanssipedagogiset opinnot, jotka kulkevat nimellä “Taidon opettaminen ja oppiminen” ja pedagoginen harjoittelu.
Musiikin opettaminen vaatii opettajalta paljon. Valmiiden oppikirjojen sijaan jokainen musiikkipedagogi rakentaa käytännössä itse omat materiaalinsa ja hyödyntää metodiikkaa tarkoituksenmukaisesti
Suuri osa opiskelijoista ei ole ennen opintoja perehtynyt kasvatuksen ja opettamisen kysymyksiin, mutta osalla pedagogiset opinnot saattavat olla jo suoritettuna. Opinnoista voidaan hakea myös toisen instrumentin opetuspätevyyttä.
- Opiskelijoiden kanssa puhutaan paljon pedagogisista asioista, erilaisista menetelmistä ja arvoista. Oma ajatukseni lähtee siitä, että ihminen ja hänen arvostava kohtaamisensa on opetustilanteessa tärkein. Pidän itseäni hyvin käytännönläheisenä opettajana, jonka oma opetustapa on muodostunut vuosien myötä useista erilaisista teoriataustoista, Susanna Vainio kertoo.
Valmistuneet musiikkipedagogit kohtaavat työssään yleensä ihmisiä, jotka harrastavat musiikkia omasta kiinnostuksestaan. Moniin muihin pedagogiikan ammattilaisiin nähden heillä on näin ollen mahdollisuus omassa opetuksessaan hyödyntää motivaatiota. Soitonopettajat kohtaavat lisäksi opiskelijat yleensä kahdestaan, joten tilanne on otollinen opiskelijan ajatusten kuulemiselle ja mielenkiinnon kohteista keskustelulle.
Tärkein tavoite on tietenkin taidon opettaminen. Soittamaan opitaan soittamalla, mutta myös hahmotustaidon tunneilla toiminnallisuus on nykyään läsnä vahvasti. Ryhmätunneillakin soitetaan, lauletaan ja havainnoidaan yhdessä. Asiat tehdään ensin ja sitten käydään tekeminen keskustellen läpi teoreettisen taustan kautta.
- Musiikin opettaminen vaatii opettajalta paljon. Valmiiden oppikirjojen sijaan jokainen musiikkipedagogi rakentaa käytännössä itse omat materiaalinsa ja hyödyntää metodiikkaa tarkoituksenmukaisesti, Vainio kertoo.
Vuorovaikutteisuus on opetuksessa läsnä ja opetustilannetta muokataan käytännössä opiskelijaa motivoivaan suuntaan. Digitaalisia laitteita ja ohjelmistoja käytetään opetuksessa pääosin opetuksen elävöittämisessä eikä digitaalisuus ole itse tarkoitus. Toisaalta opetustilat ja laitevalikoima voivat asettaa omat rajoituksensa. Musiikin opetus toimii kuitenkin parhaiten lähiopetuksena.
Syksyllä 2025 TAMKissa aloittaa ensimmäistä kertaa musiikkiteknologiapainotteinen musiikin hahmotustaitojen pedagogin suuntautuminen. Musiikin hahmotustaitojen lisäksi koulutuksessa painotetaan studiotekniikkaa ja äänentoistoa, asioita, jotka kuuluvat myös nykyaikaiseen musiikkiopisto-opetukseen ja joiden opettajia on musiikkioppilaitoksissa melko vähän.
Monipuolisista opetustavoista on hyötyä
Erilaisia työtapoja harjoitellaan musiikkipedagogikoulutuksessa jo ennen opetusharjoittelua. Opiskelijat käyvät myös paljon seuraamassa muiden opettajien opetusta. Toiveena on, että he näkisivät mahdollisimman paljon erilaisia tapoja opettaa – niistä löytyvät mallit omaan opetukseen ja toisaalta ne tavat, jotka eivät ehkä omaan opetukseen luontaisesti istu.
Pirkanmaalla toimivat musiikkiopistot ovat mahdollistaneet hyvin opiskelijoiden pääsyt seuraamaan opetusta. Lisäksi musiikkipedagogiopiskelijat seuraavat myös toistensa harjoitustunteja. Monenlaisia toimintatapoja todellakin löytyy, sillä musiikinopettajilla on melko vapaat kädet opetuksen toteuttamisessa.
Tärkeää on paneutua myös ryhmän kohtaamiseen, sillä samalla taitotasolla ovat pienryhmätkin voivat käytännössä olla hyvin erilaisia. Opetus on tietenkin mukautettava aina ryhmän mukaan, vilkkaampia on osattava myös rauhoitella. Tärkeintä on, että jokainen opiskelija saa opinnoistaan parhaan mahdollisen hyödyn – oli sitten kyse musiikkipedagogiopiskelijoista tai heidän tulevista opiskelijoistaan.
- Tässä maailmanajassa on tärkeää mahdollistaa kulttuuri- ja taideosaaminen sekä tukea luovuutta ja itseilmaisua sekä taiteen tekemistä. Musiikkipedagogikoulutus pitää hienosti näitä arvoja yllä, Susanna Vainio painottaa.
Teksti: Heli Antila
Hae korkeakoulujen yhteishaussa musiikkipedagogiksi:
Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikkipedagogi | TAMK Musiikki | Tampereen korkeakouluyhteisö
Kommentit