Oman ajattelun haastamista ja uudelleen orientaatiota, yhteisöllisesti…

Ensimmäisen oppilaitosjohdon 24 h leirin aikana kehittyi läsnäolevuus ja yhteisöllisyys. Leirille osallistuneet oppilaitosjohtajat synnyttivät yhteistoiminnallisuuden ja pedagogiikan johtamisen teemoissa vaikuttavia tekoja.

Mielihyvin duunissa – pedagoginen johtaminen hyvinvoivassa oppijayhteisössä –valmennuspolulla matkaa tekevät meidän TAMKilaisten lisäksi Mielenterveyden keskusliitosta asiantuntija Tarja Tikkanen ja neljän ammatillisen (Aitoo, Gradia, Sampo, Tavastia) oppilaitoksen pedagogista johtoa.

Valmennuksen tavoitteena on luoda konsultoiva prosessi, jossa osallistuvat organisaatiot saavat hyvinvoivan oppilaitoksen johtamisen kehittämiseen uusien ajatuksia ja työkaluja, toinen toisiltaan oppien.

Neljä henkilöä tekee ryhmätyötä ulkona auringossa.

Valmennuksen avaavassa vaiheessa (Isaacs, W. 2001), joka osui torstaipäivään, avasimme ja rikastimme niin omaa kuin yhteistä ajattelua teemalla: Mistä puhutaan, kun puhutaan pedagogiikan johtamisesta?

Yhteisestä pohdinnasta pystyi tekemään mielenkiintoisen havainnon, että käsitteistö ei olekaan yksiselitteinen ja vaatii koulutuksen konkareiltakin paljon yhteisen ymmärryksen luomista. Tämän avaavan vaiheen merkitys oli oleellinen myös yhteen tulemisen merkityksen kirkastamisessa eli vuorovaikutuksellisen yhteistoiminnallisuuden kannalta.

Kolme henkilöä tekee ryhmätyötä ulkona auringossa.

Perjantaina työskentely päättyi ajattelun kiteyttämiseen eli valmennuksen sulkevaan vaiheeseen, jossa tavoitteena on löytää ratkaisuja tai vastata syntyneisiin kysymyksiin.

Kun luottaa prosessiin niin ihmeellisiä juttuja alkaa syntymään, kuten nyt kävi. Päivän tuotoksena syntyi kolme erilaista osallistavaa ja teemaan vahvasti kytkeytyvää luovaa tuotosta, joista osaa voisi vaikka heti hyödyntää oman tiimin tai organisaation arkeen.

LOISTAVAA!!!

Ajattelu myös kehittyi lennossa ja jo valmiiksi pureskellut ajatukset ja ratkaisut, tuotiinkin yhteiseen pöytään muiden ajateltaviksi ja yhteisesti ratkottavaksi.

 

Mielihyvin duunissa -hankkeen mahdollistama valmennuspolku muodostuu kolmesta leiristä, joiden tavoitteena on tukea hyvinvoivan oppilaitoksen johtamista. Ensimmäisen leirin teemana oli Yhteistoiminnallisuus – Pedagogiikan johtaminen ja tätä seuraavat Vuorovaikutuksellisuus – Pedagogisen yhteisön johtaminen sekä Oppimislähtöisyys – Pedagogisesti johtaminen.

Ryhmäkuva kaikista valmennukseen osallistuneista.

Tällä joukkueella jatketaan lokakuussa ja meidän koutsien tehtävänä on nyt löytää tavoitetta tukevat menetelmät seuraavaan leiriin, koska joukkue on varsin sitoutunut.

Oppimisympäristöillä on väliä ja vähintään sen tämä leiri osoitti. Kaksi päivää dialogia, luonnon ympäröimänä ja rauhalliseen rytmiin edeten. Kauppilan matkailutila tarjosi mitä parhaimmat olosuhteet onnistuneelle leirille sekä osallistujien välisen luottamuksen ja yhteyden luomiselle.

Leiritunnelmista!

Taina Eweiss, Tuomas Mäki-Ontto

Lisätietoa Mielihyvin duunissa -hankkeesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista opiskelijoille, oppilaitoksille ja työnantajille. https://mielihyvinduunissa.fi/

#MielihyvinDuunissa

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *