ASTe-hankkeen kommenttipuheenvuoro Soteuttamo Satakunta -tilaisuudessa 15.10.19

ASTe-hanke oli mukana järjestämässä Soteuttamo Satakunta -tilaisuutta, joka pidettiin Porin yliopistokeskuksella 15.10.19. Pidimme myös kommenttipuheenvuoron Activity Stones -yrityksen toimitusjohtaja Juha Lehtosen esitykseen "Yrittäjän kokemuksia yliopiston ja korkeakoulujen kanssa tehtävästä yhteistyöstä - ajatuksia sen syventämiseen". Kommenttipuheenvuoron sisältöön pääset tutustumaan alla.

Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden monitieteinen asiantuntijuus Satakunnan sote-palvelujen tueks

Eveliina Kaukkila projektipäällikkö ja Vilma Wiro projektikoordinaattori, ASTE- hanke

Porin yliopistokeskuksella toimivat Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Aalto-yliopisto. Siellä tehdään tieteellistä tutkimusta sekä kehittämis- ja innovaatiotoimintaa kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Yliopistokeskuksella tarjotaan myös kandi-, maisteri- ja tohtorikoulutusta tekniikan, yhteiskunnan, kulttuurin ja kauppatieteiden aloilla, minkä lisäksi järjestetään täydennyskoulutuksia ja avoimen yliopiston opetusta. Vuoden 2017 tietojen mukaan opiskelijoita on noin 1700 ja maistereita ja diplomi-insinöörejä valmistuu vuosittain yhteensä hieman alle 200 (Yliopistokeskus lukuina 2017).

Ei kuitenkaan ole itsestään selvää, että Porin yliopistokeskuksesta valmistuvat maisterit tai diplomi-insinöörit työllistyvät Satakuntaan. Moni UCPorissa eli Porin yliopistokeskuksella tutkintonsa suorittanut siirtykin työelämään Uudellemaalle, Varsinais-Suomeen tai Pirkanmaalle ja kokee työllistymismahdollisuutensa Satakunnassa heikkoina (Wallenius 2018).

Korkeakoulutetuille asiantuntijoille kuitenkin on kysyntää. Satakunnassa asuvien yliopistokoulutettujen työllisyysprosentti on melko hyvä ja työvoimapula-ammatteja on etenkin teollisuudessa, rakentamisessa sekä terveydenhuollossa ja sosiaalialalla. Toisaalta moni sellainen ala, josta on ylitarjontaa läheisimmissä kasvukeskuksissa, on Satakunnassa paremmin tasapainoissa. Näitä ovat esimerkiksi yhteiskunta-, kulttuuri- ja luovat alat.

Yksi edellytys korkeasti koulutettujen Satakuntaan työllistymiselle on, että molemmat osapuolet, sekä työelämä että valmistuvat opiskelijat, tuntevat toisensa. Fyysisten tai virtuaalisten kohtaamisten lisäksi on tarpeen välittää tietoa ja lisätä ymmärrystä siitä, millaista asiantuntijuutta Porin yliopistokeskuksen opiskelijoilla on. Tätä on Tampereen yliopiston (yhteiskuntatieteet, Pori) ASTe-hankkeessa tehty nyt noin vuoden päivät.

ASTe – Akateeminen asiantuntijuus Satakunnan sosiaali- ja terveyspalvelujen tueksi (ESR) –hankkeen lähtökohtana on se, että sote-ala on luontainen paikka monitieteiselle yhteistyölle, mutta työelämäyhteistyöhön liittyy paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Aiemmissa hankkeissa on huomattu, että sote-alan toimijat, varsinkin pienet ja keskisuuret yritykset sekä kolmas sektori, eivät kaikilta osin tunne Porin yliopistokeskusta ja sen opiskelijoiden asiantuntijuutta. Toisaalta sote on UCPorin tutkinto-ohjelmissa tehdyissä opinnäytetöissä teema, joka herättää kiinnostusta kaikilla aloilla. Vaikka se ehkä assosioituu herkimmin Porin yliopistokeskuksella edustettuina olevista aloista sosiaalityöhön tai sosiaalipolitiikkaan, on  opinnäytetöissä myös muun muassa keitetty ohjelmistotuotannon alalla ikäihmisten muistipeliä, tutkittu kauppakorkeakoulussa laskentatoimen prosessijohtamisen mallien soveltuvuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä tarkasteltu kulttuurintutkimuksen näkökulmasta sitä, mitä perheessä tapahtuu, kun jotakuta jäsenistä kohtaa sairaus.

Porin yliopistokeskuksen tutkinto-ohjelmien opiskelijoilla on myös generalistista osaamista, jota työelämässä voidaan hyödyntää. He osaavat paitsi tarkastella maailmaa oman pääaineensa näkökulmasta, myös kykenevät lisäksi esimerkiksi johtamaan ja koordinoimaan projekteja, kirjoittamaan selvityksiä ja raportteja sekä tuottamaan monenlaista suullista ja kirjallista sisältöä. Jokaisen opiskelijan asiantuntijuus rakentuu yksilölliseksi kokonaisuudeksi valittujen opintojen, aikaisempien tutkintojen, työkokemuksen sekä vapaa-ajan ja kiinnostuksen kohteiden myötä. Olemme tehneet pienen laadullisen tutkimuksen ja sen perusteella Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden asiantuntijuus jäsentyy viiteen teesiin, jotka liittyvät oman alan asiantuntijuuteen, elinikäiseen oppimiseen, tiiviisiin työelämäsuhteisiin, motivaatioon ja itsetuntemukseen sekä laaja-alaisuuteen.

Huomion arvoista on, että monin osin Porin yliopistokeskuksen opiskelijat kokevat oman asiantuntijuutensa Satakunnassa ”hyödyntämättömänä potentiaalina”. Opiskelijat ovat halukkaita ja motivoituneita tekemään yhteistyötä työelämän kanssa opintojensa aikana. Osa kuitenkin kokee, ettei Satakunnan alueellisessa työelämässä ole kaikilta osin tunnistettu yliopisto-opiskelijoiden tai sieltä valmistuneiden asiantuntijoiden voimavaroja. Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden ja sotehy-alojen yhteistyön vahvistaminen edellyttää sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä, mutta akateemisen asiantuntijuuden näkeminen avoimesti mahdollisuutena myös sosiaali-, terveys- ja hyvinvointisektoreilla voi auttaa vastaamaan kasvaviin osaamishaasteisiin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin sekä tarjota opiskelijoille ja valmistuneille mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisen konkretisoimiseen – siis molempia osapuolia palvellen.

Liitteet

ASTe_Soteuttamo Satakunta 15.10.19