Kuvista kirjoittaminen inspiroi! (Nina Forsblom)
Matkafiiliksiin kuljettavat kuvat saivat opiskelijat innostumaan parikirjoitelman laatimisesta. Voihan sitä näinkin matkailla, ruotsin kirjoitelman parissa. :)
Matkafiiliksiin kuljettavat kuvat saivat opiskelijat innostumaan parikirjoitelman laatimisesta. Voihan sitä näinkin matkailla, ruotsin kirjoitelman parissa. :)
Itsearviointi kurssin lopussa saattaa joskus tulla opiskelijalle kurssin lopputuloksen kannalta liian myöhään. Digitaaliset sovellukset arvioinnissa-tehtävänä päätin kokeilla Forms-sovelluksella tehtyä itsearviointikyselyä havahduttaakseni opiskelijat siihen, että kurssia oli jäljellä enää kaksi viikkoa. Ruotsin opiskelu pitäisi siis aloittaa viimeistään nyt.
Hankkeen toista opetuskokeilua – arviointiteemaa pohtiessa ja varsinkin työparini Lindan kanssa keskustellessa nousi esiin suullisen palautteen anto opiskelijoille. Olenkin paljon miettinyt miten lisätä opettajan läsnäoloa verkkokursseilla ja erityisesti monimuotoryhmien kanssa, kun etätunteja ja tapaamisia on kovin vähän.
Toisen kokeilun eli digitaalisten sovellusten käyttämistä arvioinnissa toteutin tekniikan opiskelijoiden ruotsin suullisen kokeen merkeissä.
DigiLustin myötä tutustuin Vocaroo-työkaluun, jolla annoin palautetta kurssilla Ruotsinkielinen liiketoimintaympäristö. Pyysin palautetta opiskelijoilta Vocaroosta, tässä pieni kooste:
Opiskelijaryhmät kasvavat. Kuitenkin kieltenopettajana haluaisin antaa jokaiselle opiskelijalle palautetta oppimisestaan. Mikä avuksi? Äänipalaute? Pelottava ajatus, mutta päätin kokeilla - ja se kannatti!
DigiLust-hankkeen toisessa vaiheessa halusin testata keinoja lisätä opiskelijoiden itsearviointia kurssin aikana. Exit ticket -idea toimi tässä hyvänä ensiaskeleena.
Palaute, joka jäisi mieleen, rakentaisi ja tuntuisi henkilökohtaiselta. Tavoitteenani oli toisessa kokeilussa oppia antamaan tällaista suullista palautetta Adobe Spark sovelluksen avulla.
Värikäs ja helppokäyttöinen Google Forms-itsearviointi on mukava tapa itsearvioinnin toteuttamiseen! Tämä kysely tulee takuulla käyttöön jatkossakin opintojaksoillani.
Verkkokurssilla opiskelijan osaamisen arviointi ja palautteen antaminen tuntuvat usein etäisiltä. Toisessa opetuskokeilussani halusinkin tuoda niin opiskelijan lähemmäs opettajaa kuin opettajan arvioinnin lähemmäs opiskelijaa suullisen tuottamisen voimin.
Koronan takia suuret opetusryhmät eivät voi enää kokoontua turvallisesti kampuksella, joten perinteiset luokassa pidetyt ruotsin kirjalliset kokeet ovat saaneet väistyä. Opiskelijat tekevät nyt kokeen valitsemanaan aikana Exam-tenttiakvaariossa. Sähköinen koe innosti testaamaan hieman erilaista koetta.
Täytyy myöntää, että hankkeen toinen opetuskokeilu tuntui alkuun haastavammalta kuin ensimmäinen. Päänsisäinen hehkulamppuni ei meinannut millään syttyä, mutta näin jälkeenpäin voin todeta saaneeni uutta intoa palautteenantoon ja koen opetuskokeiluni onnistuneen. Seuraavaksi kerron mitä tein ja mitä opin kokeilusta.
Selkeä, kiva, erilainen, uusi, mukava, kokoava. Tässä muutamia adjektiiveja, joilla opiskelijani kuvailivat heille antamaani videopalautetta.