Koska opiskelijat ovat kiinnostuneita tekniikasta, ajatukseni oli, että monimediaisen materiaalin kautta he saattaisivat kiinnostua myös ruotsin opiskelusta. Samalla he voisivat itse käyttää annettujen tehtävien tekemisessä erilaisia digitaalisia sovelluksia. Kohderyhmä oli automaatiotekniikan opiskelijat. Lähtökohta oli tehtävälle hieman haastava, sillä opetuskokeilu sijoittui kurssin ensimmäiselle viikolle. Automaatiotekniikan opiskelijat rupesivat kuitenkin työhön aktiivisesti. Tarjosin samaa tehtävää rakennustekniikan opiskelijoille, mutta he halusivat mieluummin opiskella saman aiheen ”perinteisellä tavalla” oppikirjasta.
Digitaalisena sovelluksena käytin Sway’ta, jossa tehtävänanto oli Stack-korttipinoissa.
Tehtävänannon lisäksi korteista löytyi linkkejä erilaisiin materiaaleihin sekä alaan liittyviä kuvia.
Opiskelijoiden tehtävänä oli pareittain tutustua ruotsinkielisen ammattikorkeakoulun koulutustarjontaan ja hakea tehtävässä annettuihin kysymyksiin vastauksia. Vastausmuotona oli video, jonka toteuttamiseen opiskelijoilla oli vapaat kädet. Sen lisäksi Quizletiin piti kerätä yhteistä sanastoa.
Palautteessa opiskelijat kertoivat, että pitivät tehtävän rakenteesta. Vaikka aluksi tehtävä tuntui vaikealta, helpottui se tekemisen myötä.
Opettajan näkökulmasta oli hienoa havaita, että tehtävä oli heikollakin kielitaidolla tehty. Osa opiskelijoista oli nähnyt paljonkin vaivaa videon eteen. Ja suurin osa opiskelijoista oli uskaltautunut tekemään videon, jossa heidän kasvonsa näkyivät.
Riikka Ala-Sankila
Minulla heräsi samanlaisia ajatuksia kuin Paulalla hänen kommenteissaan. Itsekin käytin Swaytä mutta hieman eri tavalla. Pitää opetella lisää ja kokeilla tuotakin toteutusta. Yleensä opiskelijat , ainakin täällä meidän lukiossa tekevät innolla , jos kokeillaan jotakin uutta lähestymistapaa aiheeseen. Kiva , että sait myös aikuiset tekniikan alan opiskelijat innostumaan tästä työtavasta:)
Nina Forsblom
11.12.2020 14:05