VIDEOSELFIE PÅ SVENSKA - Skrämmande eller spännande? (Anne Tyni-Nummelin)

Lär känna varandra – on varmasti useimmilla ruotsin kursseilla se ensimmäinen harjoiteltava asia eli tutustutaan muihin ryhmäläisiin ja kerrotaan itsestä på svenska, småprat – osastoa unohtamatta. Miten tätä voi sitten toteuttaa itsenäisellä verkkokurssilla ja vieläpä ilman tapaamisia?

Kohteenani olivat Campusonlinen Ruotsin preppausta verkossa – kurssin opiskelijat, jotka tulevat eri ammattikorkeakouluista ympäri Suomen. Kurssi on vapaavalintainen ruotsin kertauskurssi ennen ammattikorkeakoulun pakollisia ruotsin kursseja. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti joko aikataulutettuja tehtäviä tehden tai omassa tahdissa. Vain aloitus- ja lopetustapaaminen tapahtuvat verkossa Zoomissa.

Halusin kehittää opiskelijoiden interaktiivisuutta ja rohkeaa heittäytymistä ruotsin kielen käyttöön. Toivoin että jokin helppokäyttöinen ja hauska työkalu innostaisi siihen. Mietin, lähteäkö kokeilemaan jotain itselle uutta työkalua, kuten esim. FlipGrid sovellus. Halusin kuitenkin sellaisen sovelluksen kuten Padlet, jota opiskelijat voivat käyttää rekisteröitymättä ja jossa he voivat julkaista itsestään lyhyen esittelyn videon muodossa niin, että tallennuksen voi tehdä vaikka suoraan alustalle. Päädyin kokeilemaan miten Padletin videotyökalu toimisi tässä. Opiskelijat kommentoivat toistensa videoita (vain positiivisesti) ja esittävät helppoja kysymyksiä muille, joihin tulee myös vastata. Tehtävä oli vapaaehtoinen. Pyysin myös palautetta tehtävän tehneiltä.

Kuvakaappauksen Padlet – sivusta näet alla ja tästä linkistä pääsee sivulle suoraan https://padlet.com/annetyninummeli/preppausta

Kovin moni ei tehtävään tarttunut, mutta useimmat heistä käyttivät Padletin omaa videotyökalua, joka toimi hienosti. Sen sijaan muiden videoiden kommentointi ei oikein sujunut, johtuen ehkä ohjeistuksesta. Opiskelijoiden palautteita voit lukea alta:

Videoesittely ruotsiksi oli erilaista, mutta mukavaa. Koin siitä olevan hyötyä, että sai enemmän uskallusta puhua. Voisin tehdä enemmän tämän kaltaisia tehtäviä, mutta haastavampia tehtäviä en välttämättä haluaisi jakaa muiden ihmisten kanssa.

Hiukan jännitti aluksi tehdä tätä tehtävää, sillä koen, että en osaa ruotsia ja vielä vähemmän puhua sitä mutta, kun pääsin aloittamaan niin ei se tuntunukaan loppujen lopuksi niin kamalalta. Oli kiva ylittää oma mukavuus alue ja vaikka teknisiä hankaluuksia olikin, niin tein tämän ihan mielelläni. Jos tällaisia lyhkäsiä ns esittelyjä tulisi videomuodossa niin en koe, että se olisi mitenkään huono idea.

Anne Tyni-Nummelin

Kiva kuulla, että osa opiskelijoista kuitenkin tarttui tähän haasteeseen ja piti tehtävää mukavana. Näistä oppii aina opettajanakin, ensi kerralla sitä osaa varmasti antaa oikeanlaiset ohjeet, jotta kommentointikin onnistuu 🙂

Linda Kantola

11.11.2020 16:22