Sway:lla vaihtelua PowerPointeihin (Paula Välimäki)

Olen nähnyt kollegoilla niin monia hienoja Prezillä tai Adobe Sparkilla tehtyjä esityksiä PowerPointin korvikkeina, että päätin itsekin kokeilla jotain muuta esitystyökalua. Päädyin Microsoft Swayhin, joka löytyisi opiskelijoiltakin valmiina.

Tein Swaylla ohjeistuksen yritysesittelytehtävään tradenomiopiskelijoille.

Sway osoittautui käytössä kohtuullisen kankeaksi ja hankalaksi ohjelmaksi, mutta sain kuin sainkin aikaan suunnittelemani esityksen.  Olen mielestäni yleensä kohtuullisen näppärä ottamaan uusia työkaluja käyttöön, mutta nyt en olisi päässyt ollenkaan vauhtiin, jos ei Swayn käyttöön olisi ollut tarjolla työpaikan puolesta ohjevideoita. Ensin ajattelin tehdä esitykseni itse alusta lähtien, mutta se oli liian monimutkaista ja aikaa vievää, joten päädyin päivittämään valmiiksi tehtyä hienoa mallipohjaa.

Kuten pelkäsinkin, vaatii Sway-esityksen luominen visuaalista silmää, eikä esityksestäni tullut alkuperäisen mallin tasoinen. Yhtenäinen esitys vaatii yhtenäisen tyyliset kuvat, ja niitä ei minulta löytynyt, mutta ihan kivoja yksityiskohtia esitykseeni kuitenkin tuli. Esimerkiksi alla olevassa videossa näkyvä tekstin selaaminen on mielestäni ominaisuus, jota ei PowerPointissa ole: Esimerkkivideo.

Ohjelmassa on todella helppo lisätä kuvia, mutta toisaalta, kun hakee kuvia Swayn avulla, on vaikea saada kiinni kuvan lähteestä ja varmistaa, että kuvaa on oikeasti lupa käyttää. Siksi päädyin itse käyttämään omien kuvieni lisäksi Pixabayn kuvia. Lisäksi minulla oli vaikeuksia aluksi hoksata, että mallikuvia vaihdetaan yksinkertaisesti vain raahaamalla uusi kuva päälle. Olisin kaivannut ohjelmaan enemmän vapautta esityksen muokkaamiseen. Esimerkiksi otsikot eivät aina osuneet parhaaseen mahdolliseen kohtaan kuvan kannalta, eikä niitä saanut siirrettyä (tai en ainakaan osannut). Myöskään Fontin kokoa ei saanut vaihdettua. Osa ominaisuuksista jäi minulle myös vielä mysteeriksi, esimerkiksi mitä tarkoittaa pino -toiminto.

Koen, että Swaylla on mahdollista saada vaihtelua PowerPointeihin esimerkiksi erilaisilla tekstin ja kuvan sisään tuloilla, selaamissuunnalla (vaaka, pysty tai dia) ja muilla pienillä visuaalisilla yksityiskohdilla, mutta suurta lisäarvoa ohjelma ei tuo. Kokeilu kuitenkin oli hyvä, ja ehkäpä tulen Swayta hyödyntämään välillä jatkossakin – juuri vaihtelun vuoksi.

Paula Välimäki

Olipa kiva lukea rehellinen kokemuksesi. Itse olen muutaman kerran päättänyt että nyt käytän PPT:n sijaan Swayta kun se tuolla officessa meillä olisi työpaikan puolesta käytössä. Koskaan en ole mitään valmiiksi saanut koska olen ollut liian laiska tutustumaan kunnolla ohjeisiin joilla saisi Sway-esityksistä visuaalisesti kauniita ja houkuttavia. Siispä olen pitäytynyt Adobe sparkissa. Mutta tästä intoutuneena taidanpa antaa Swaylle vielä mahdollisuuden. 🙂

-Susanne

Susanne

23.11.2020 17:10

Olipa rehellinen kertomus! Esimerkkisi on minusta tosi kivannäköinen, ja vaihtelua ei tulisi aliarvioida. Toivoisin, että meilläkin olisi Sway tai joku muu uudenlainen esitysohjelma tarjolla.

Mirjam Särs

2.11.2020 16:39