Korona on kirosana. Koronan vuoksi kampus suljettiin ja sekä opetus että tentit pitää nyt hoitaa virtuaalisesti. Exam-tenttistudio olisi ollut käytössä Lapin AMKssa Tornion toimipisteessä, mutta opiskelijat ovat suurelta osin siirtyneet kotipaikkakunnilleen opiskelemaan ja siksi aloin miettiä uutta vaihtoehtoa kirjallisen arvioinnin toteuttamiseksi.
Vanhat keinot ovat parempia kuin pussillinen uusia, sanotaan. Päätin kokeilla tentin tekoon Moodle-ympäristön omaa työkalua nimeltään Tentti. Sitä en ollut aiemmin käyttänyt, koska tähän asti kirjalliset tentit on pidetty luokissa myös heille, jotka ovat muuten etäopiskelijoita . Näitä ovat iltaisin opiskelevat monimuoto-iltaopiskelijat. Heille on tähän tarkoitukseen ollut käytössä vuosittaiset seminaaripäivät. Päiväopiskelijat ovat aina tehneet tentit luokissa valvottuna.
Pyysin koululta eoppimispalveluiden tukihenkilöltä apua tentin tekemiseen. Sovin opiskelijaryhmän kanssa ”välitentistä”, ”mellantentamen”. Tein sananmukaisesti joulunajan tentille aloitustentin ja kokeilin Tentti-työkalun kolmea eri vaihtoehtoa: monivalinta, aukkotehtävä ja essee. Ohessa on kuvakaappaus monivalintatehtävästä, jossa opiskelija valitsee ruotsinkielisen vastaavuuden suomenkieliselle sanalle alasvetovalikosta.
Välitentissä oli siis 3 erilaista kysymystyyppiä siitä aihepiiristä, joka sovittiin luettavaksi etukäteen. Teemana oli opinnoista kertominen, toimistotarvikkeita ja yrityssanastoa. Tentti kesti yhden tunnin ja tarkoitus oli saada opiskelijat lukemaan annettua sanastoa sekä kertaamaan jo oppimaansa. Lisäksi tarkoitus oli, että minä harjoittelen Moodlen tentti-työkalun käyttöä. Käytimme tenttiin yhden tunnin, jonka jälkeen pyysin palautetta ”miten meni?”-tyyppisesti. Opiskelijat kokivat yllätyksekseni vaikeimmaksi tehtäväksi aukkotehtävän, vaikka itse ajattelin, että esseen kirjoittaminen olisi ollut haastavin heille. Sain tärkeää palautetta siitä, kuinka tärkeää on antaa selkeät vihjeet mitä aukkotehtävän kohtaan odotetaan, joko suomeksi tai muuten selkein vihjein. Aukkotehtävän laadinnassa piti käyttää merkkijonoja ja muuta ”ohjelmointityylistä” koodausta, johon en ilman koulumme eoppimispalveluiden apua oli kyennyt. Siinäkin on ehkä syy siihen, että aukkotehtävä ei oikein onnistunut minulta teknisesti. Olin laittanut liian vähän vihjeitä tehtävän tekoon opiskelijoiden mielestä.
Kaiken kaikkiaan korona ei olekaan pelkkä kirosana, vaan myös mahdollisuus ja pakko kehittää omia teknisiä opetukseen liittyviä taitoja, kuten tässä kirjallisen tentin laadinnassa. Kokeilen seuraavaan tenttiin eri kysymystyyppejä ja hyödynnän tätä tenttiä myös toisille ryhmille.
Raija Lummi
Moodlen tentti- työkalu on myös minulle täysin outo. Rajoitettu aika, jossa täytyy tehdä myös essee, tekee tentistä mielestäni myös luotettavamman. Olit nähnyt paljon vaivaa, kun teit noin monipuolisen tentin.
On totta, että joudumme coronan vuoksi joustamaan ja mukauttamaan opetusta, mutta moni meistä on myös sen vuoksi opetellut käyttämään uusia keinoja. Jäikö sinulle Raija tästä kuitenkin itselle sellainen tunne, että arviointi ko. tentillä oli luotettavaa?
Valitettavasti meidän lukiossa ei ole e-tukihenkilöä tarjolla. Varsinkin nyt sellaista tarvittaisiin.
Anne Salmela
4.11.2020 18:56
Hei Raija ja Anne,
minäkin olen nyt tekemässä moodletenttiä kurssille ruotsinkielinen liiketoimintaympäristö, ja siihen tulee aukkotehtävä, monivalintatehtävä ja lyhyt essee. Minulla on onneksi käytössä meidän koulumme digimentori – ilman hänen loistavaa apua en olisi kyllä pärjännyt tentin tekemisestä. Hän on myös tehnyt ohjeet moodle-tentin tekemiseen. Toivon, että hänen osaamisensa olisi myös jatkossa käytössä – nyt olen saanut tentin jotenkuten ”koodattua” mutta se pitäisi osata myös pisteyttää, kopioida, yms. Olen myös pohtinut miten voin varmistua siitä, että opiskelijat eivät käytä apuvälineitä tentissä – olen osittain ratkaissut ongelman siten, että tenttiaika on lyhyt – ei ole aikaa etsiä oikeita vastauksia. Tentin voi tehdä yhden päivän aikana ja aikaa on 45 minuuttia.
Terkuin Kiki
Kirsi Lehtoviita
24.11.2020 18:47
Hei Kirsi!
Kiitos viestistäsi. Moodle-tentti on ollut minulla nyt käytössä kaikilla syksyn opintojaksoilla, koska meillä ei ole kampuksella opiskelijoita ja he asuvat muutenkin ympäri Suomen. Eoppimispalvelun henkilön kanssa olen nyt jatkanut kokeena pidetystä välitentistä pitemmän version. Tällä viikolla aloitan arvioinnin.
Laitoin moni-valinta- ja aukkotehtäviin valmiin numeroarvioinnin, pisteytyksen, joka antaa opiskelijalle heti tentin suoritettuaan mahdollisuuden nähdä oikeat vastaukset ja koko pistemäärä tulisi näin ollen hänelle automaattiseti esiin arviointineen kaikkineen.
Koska en tehnyt pelkästään näitä automaattisesti korjattavaia tehtäviä, aan myös esseita, 1-2 per tentti, minun tulee korjata ns. käsin jokainen ensin ja sitten vielä tarkistaa olisiko opiskelijan aukkotehtävävastauksissa hyväksyttäviä. Näin opiskelija saa mahdollisesti enemmän pisteitä kuin mitä automaatti antaa.
Monivalintakysymykset ovat opettajan mielestä helpompia korjausvaiheessa, mutta vaikeinta kokeen tekovaiheessa.
Arvioinnin jälkeen laitan tänne keskustelualueelle vielä muillekin nähtäväksi kokemukset ja kommentit.
Omasta mielestäni olen nyt oppinut uutta tämän DigiLustin aikana ja huomannut kuin monipuolinen Moodle on kun sitä vain alkaa käyttää ja etenkin kun saa koululta apua.
Ensimmäinen tentti on vaikein tehdä, mutta siitä voi käyttää osioita seuraavallakin kurssilla kun muokkaa tehtävät aina sopiviksi.
Raija
Raija Lummi
7.12.2020 10:43
Hei Anne!
Kiitos palautteestasi. On totta, että ajalla on merkitystä. Siksi tämä ns. harjoitustenttini oli vain yhden tunnin mittainen ja siinä ajassa piti myös tuottaa lyhyt essee sekä tehdä kaksi muuta tehtävää. Haaste on se, että opettajan tulee laatia enemmän soveltavia kysymyksiä ja vähemmän suoraan sanaston testaamiseen liittyviä kysymyksiä. Opiskelijallahan on kotona kaikki materiaali käytössä ja hän voi ja saakin hyödyntää sitä.
Onko tentti sitten luotettava? Huomasin, että aukkotehtävässä opiskelijoiden kielitaito paljastui siinä, että vaikka/koska vihjeeni olivat puutteellisia, osa selvisi tehtävästä hyvin kielitaitonsa avulla. Kone antoi opiskeljan antaman sanan vääräksi, mutta minä pystyin muuttamaan pistemäärää opiskelijan eduksi, koska huomasin, että tuokin sana kyllä periaatteessa sopisi tuohon kontekstiin.
Ajattelenkin niin, että teen kahdenlaisa aukkotehtäviä seuraavaan tenttiin: helpompia, hyvin ohjattuja ja sitten vaikeampia, joissa opiskelijan kielitaito näkyy.
Moodlen tentti-työkalulla voi siis tehdä kysymyksiä, jotka kone korjaa ja se on opettajalle vaivatonta ja sitten sellaisia, joissa opettajan oma kynän jälki näkyy ja se vie enemmän aikaa.
Tentin laatimiseen menee aikaa, mutta niitä voi seuraavaan tenttiin hyödyntää ja säästää sitten myöhemmin työaikaa.
Meillä on toimiva eoppimispalvelu. Toivon mukaan saamme sen myös pitää.
Raija
Raija Lummi
5.11.2020 08:48