Välkommen till vår avdelning! – sanastoa suullistaen (Jaana Härkönen)

Kuva 1

Ruotsin kurssi ei aina ole se kaikkien helpoin kurssi monelle opiskelijalle. Varsinkin monimuotokoulutuksessa opiskelijoiden aiemmista ruotsin opinnoista voi olla useitakin vuosia, kurssit etenevät kiivastahtisesti, oppitunteja on vähän ja opiskelijat opiskelevat pääsääntöisesti itsenäisesti tai pienryhmissä.

Kuvat 2 ja 3

Halusin suunnitella Vårdsvenska-kurssille tehtävän, joka tarjoaisi opiskelijoille mielekkään tavan aktivoida ja kehittää alakohtaista sanavarastoaan sekä rohkaisisi heitä puhumaan ruotsia ja kokeilemaan uusia esitystyökaluja. Tehtävän aihepiiriksi valikoitui potilaan/ asiakkaan ja läheisten ohjaaminen osastolla.  Tehtävä sisälsi ennakkomateriaalin sekä kolme vaihtoehtoa tarkempine ohjeineen (potilaan ja hänen läheistensä kohtaaminen, potilashuoneen ja siihen liittyvien tilojen esittely sekä osaston päiväohjelman esittely). Yhdessä parinsa kanssa opiskelijat valitsivat kaksi valitsemaansa aiheeseen liittyvää kuvaa sekä avainsanat, joiden pohjalta he tekivät esityksen ja äänittivät oman kerrontansa esitykseen. Tehtävään käytimme 60 minuutin lähitunnin.

Microsoft Formsilla kerätyn palautteen perusteella tehtävä on sopivan haastava ja kehitti opiskelijoiden kieli- ja it-taitoja. Useimmat valitsivat esitystyökaluksi Microsoft PowerPointin, koska he hallitsivat sen perusteet parhaiten. Toinen suosittu työkalu oli Adobe Spark, jota käytin tehtävänannossa. Kiinnostavaa oli, että kaikki kertoivat lisänneensä ääntä ppt-esitykseen ensimmäisen kerran. Opiskelijat kuvaisivat tehtävänantoa selkeäksi ja tehtävää monipuoliseksi, hyödylliseksi ja erilaiseksi. Monet kertoivat jännittäneensä omaan puheensa äänittämistä: kertoipa joku nolostuneensakin kuunneltuaan omaa tuotostaan. Moni opiskelija oli myös äänittänyt tuotoksensa useamman kerran ennen kuin he olivat ollut tyytyväinen lopputulokseen.

Kuva 4

Olen usein miettinyt, kumpi digitaalisten työkalujen hyödyntämisessä kielten opetuksessa on keskiössä: kielen oppiminen vai teknologian hallinta. Nyt opiskelijat valitsivat kielen oppimisen, mistä olen iloinen. Pyrin käyttämään erilaisia sovelluksia ja työkaluja opetuksessa siten, etteivät ne vie huomiota kielen oppimisesta vaan tukevat oppimista.

Jaana Härkönen

Kuvien lähteet:

Kuva 1: Pixabay

Kuvat 2-3: Jaana Härkönen (opiskelijoiden luvalla)

Kuva 4: Kuvakaappaus opiskelijan esityksestä

Mielenkiintoinen ja opiskelijoita motivoiva opetuskokeilu, tätä voisin itsekin testata sairaanhoitajaopiskelijoideni kanssa ensi keväänä. Hienoa, että myös opiskelijat rohkaistuivat opettelemaan Abobe Sparkia ja äänittämään puhettaan ppt-esitykseen. Varmasti hoitoalan sanastokin jäi hyvin mieleen, kun opiskelijat työstivät näin monipuolisesti opeteltavaa sanastoa ja dialogeja. Eipä ihmekään, että opiskelijat antoivat sinulle tästä opetuskokeilusta noin hyvän palautteen!

Marita Metsävainio

14.11.2020 19:16