Moodlen H5P-tehtävät – helppoa, hauskaa ja hyödyllistä? (Tuija Jurvanen)

Ammattikorkeakouluissa ryhmäkoot kasvavat, lähiopetus vähenee ja kaiken kukkuraksi koronakeväänä kaikki opetus siirrettiin verkkoon, eikä loppua näy. Miten mahdollistaa kieltenopetuksessa opiskelijoiden riittävä itsenäinen harjoittelu, kuormittamatta liikaa opettajaa?

Olen aiemmin käyttänyt Quizletin ohella Moodlen aktiviteetteihin kuuluvan H5P:n kahta eri tehtävätyyppiä: fill in -aukkotehtävää suomenkielisillä vihjeillä ja drag and drop -tehtävää valmiilla kohdekielisillä vaihtoehdoilla. H5P:ssä on kuitenkin tarjolla monia muitakin tehtävätyyppejä, joita halusin testata Digilust-hankkeessa, ja pyytää opiskelijoilta Microsoft Forms -kyselyllä palautetta niiden helppokäyttöisyydestä, kiinnostavuudesta sekä hyödyllisyydestä.

Kohderyhmänä oli toisen vuoden sosionomiopiskelijat. Laadin heidän ruotsin opintoihinsa yksittäisiä H5P-harjoituksia, sekä kokeilin ketjuttaa erilaisia harjoitustyyppejä (Question Set).  30 opiskelijaa antoi palautetta tehtävistä. Kuvassa 1 näkyy testatut tehtävätyypit ja opiskelijoiden arvioinnit niiden hyödyllisyydestä.

Kuva 1

Opiskelijat kokivat hyödyllisimpinä aukkotehtävät, kääntökortit sekä kuuntele ja kirjoita.

Kiinnostavimpina tehtävinä opiskelijat pitivät aukkotehtäviä sekä kuuntele ja kirjoita -tehtävää, joka toisaalta koettiin vaikeaksi käyttää. Myös ääntämisharjoitusta ja etsi sanat -tehtävää pidettiin hankalina.

Kuva 2

Joillekin opiskelijoille kuuntele ja kirjoita -tehtävän ongelmana oli puhenopeus. Tehtävän asetuksista löytyi mahdollisuus nauhoittaa vaihtoehdoksi hitaampi versio, joka varmasti helpottaa tehtävän suorittamista (kuva 2).  Ääntämisharjoituksen totesin itsekin olevan epäluotettava. Jotkut väärät vastaukset hyväksyttiin, ja välillä oikeat vastaukset arvoitiin vääriksi.

Kysyin opiskelijoiltani, kumpaa he käyttäisivät mieluummin ruotsin opiskeluun: Quizletia vai H5P:tä. Vastaajista 69 % piti enemmän H5P-tehtävistä, mutta avoimissa vastauksissa toivottiin yleisesti molempien tehtävien vaihtelevaa käyttöä.  Erään opiskelijan mielestä H5P-tehtävissä etuna on tekstillisyys – sanat ovat lauseyhteydessä eivätkä irrallisina sanoina.  Usea opiskelija totesi myös, että vaihtelevat tehtävätyypit pitävät mielenkiinnon yllä.  Yksittäiset tehtävät koettiin ketjutettuja parempina (63%).

Tämän pienimuotoisen kokeilun perusteella, voin suositella aukkotäydennystehtäviä sekä kuuntele ja kirjoita – tehtävää. Kääntökortit löytyvät Quizletistakin, joka mahdollistaa myös sanojen kuuntelun.

Tuija Jurvanen

Opetuskokeilu vaikutti hyödylliseltä, koska siinä oli monia eri tehtävätyyppejä ja opiskelijat saivat antaa palautetta niiden hyödyllisyydestä. Mielenkiintoista oli juuri etsi sanat ruudukosta- tehtävätyypin pitäminen hyödyttömänä, lähinnähän se onkin ajanvietetehtävä kun aikaa menee etsimiseen. Niitä ei taidakaan enää paljon olla oppikirjoissakaan. Olit löytänyt H5P:stä monia hienoja aktiviteetteja ja innostuin itsekin niistä, jahka löydän aikaa niiden tutkimiseen. Uskallan niitä ryhtyä etsimään, kun sinä olet niitä jo kokeillut opetuksessasi. Ainakin ääntämisharjoitus kuulostaa kiinnostavalta, koska ääntämisen itsenäiset tehtävät ovat aika harvassa ja itsenäisen opiskelun tosiaan lisääntyy koko ajan.

lea ruhanen

5.11.2020 19:39