Ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen viestinnän kurssilla opiskelijat toteuttavat kurssin lopulla omaan alaan liittyvän projektin, jota työstetään pienryhmissä useamman viikon ajan. Projektiin liittyen opiskelijoiden pitää laatia mm. tutkimussuunnitelma, lehdistötiedote ja videoitu esitelmä. Koska projektin tavoitteena on paitsi oman alan sanaston laajentaminen myös ryhmätyöskentelyn harjoittelu, ajattelin, että projektin loppupuolella opiskelijoiden olisi hyvä arvioida omaa ja ryhmän toimintaa projektissa. Päätin tällä kertaa kokeilla itsearviointia kahden opiskelijaryhmän kanssa, toisessa ryhmässä oli useiden eri alojen opiskelijoita ja toisessa kasvatustieteilijöitä (yht. 44 opiskelijaa).
Laadin opiskelijoille Google Formsin avulla kyselylomakkeen (lomakkeelle pääset tästä). Aiemmin olen vastaavissa tilanteissa hyödyntänyt Microsoft Formsia, mutta päädyin tällä kertaa Google Formsiin. Huomasin nimittäin, että Google Formsissa on mahdollista lisätä kuvia monivalintakysymyksen vastausvaihtoehdoiksi (Microsoftilla kuvan voi liittää kysymyksiin, mutta ei vastausvaihtoehtoihin). Halusin kokeilla, miten kuvat ohjaavat opiskelijoita pohtimaan ja kuvailemaan ryhmätyöskentelyä.
Tein lomakkeelle kaksi kysymystä, joissa molemmissa oli neljä kuvavaihtoehtoa, joista opiskelijan piti valita itselleen sopivin kuva. Nämä kysymykset käsittelivät ryhmän työskentelyä sekä opiskelijan omaa roolia ryhmässä. Näiden lisäksi lomakkeella oli pari muuta kysymystä tavalliseen tapaan tekstinä.
Vastatessaan opiskelija sai valita yhden kuvan vaihtoehdoista, ja jatkokysymyksenä pyysin opiskelijaa perustelemaan, miksi oli valinnut juuri kyseisen kuvan. Loppujen lopuksi kuvaa tärkeämpiä ja opettajan näkökulmasta antoisampia olivat kuitenkin opiskelijoiden perustelut. Oli tosin mukava huomata, että yli 80 % vastanneista valitsi a-kuvan, jonka voisi tulkita ryhmätyöskentelynä, johon kaikki tuovat tasapuolisesti omaa panostaan ja osaamistaan. Kuvan valinta ei aina ollut helppoa opiskelijoille ja osa kommentoikin sitä perusteluissaan. Alla yhden opiskelijan vastaus.
Koronavirustilanteen vuoksi olemme tehneet ryhmätyön etänä ja pitäneet pari keskusteluhetkeä Zoomin kautta. Homma on hoitunut mielestäni hyvin ja jokainen on tuonut omaa osaamistaan ryhmätyöhön. Ryhmän jokainen jäsen on myös ollut aktiivinen projektin suhteen. Siksi mietinkin A ja B vaihtoehtojen väliltä, mutta B kuvasi paremmin kotioloja ja koneella työskentelyä.
Ehdin tehdä lomakkeen jo ennen pahinta korona-aikaa ja etätyöskentelyä, ja olisin todennäköisesti valinnut kuvat hieman eri tavalla myöhemmin. Joka tapauksessa kuvat saivat opiskelijat pohtimaan työskentelyään, mikä tässä olikin tarkoituksena.
Tapasin projektiryhmiä itsearvioinnin jälkeen Zoomissa, ja keskustelimme ensin ruotsiksi itse projektista ja sen etenemisestä ja sitten itsearvioinneista suomeksi. Näin itsearvioinnit tuli purettua vielä pienryhmän kesken. Annoin Zoom-tapaamisen lopuksi opiskelijoille linkin Padletiin, johon he saivat vielä kommentoida, kuinka kuvat toimivat itsearvioinnin apuna.
Opiskelijat suhtautuivat pääosin hyvin positiivisesti kuvien käyttöön itsearvioinnin apuna. Kommenteissa mainittiin usein, että kuva välittää usein erilaisia tunnelmia paremmin kuin teksti ja kuvat konkretisoivat omia ajatuksia. Yleisesti visuaalisuus myös miellytti opiskelijoita. Ongelmaksi tosin saattoi välillä muodostua kuvan valinta, vaikka valintaa saikin selittää kommentissa. Opettajan kannattaa toki miettiä kuvavalinnat tarkkaan, mutta toisaalta nekin kuvat, joita opiskelija ei koe sopiviksi on saanut hänet jo pohtimaan sopivaa vastausta. Kuten jo mainitsikin, mielestäni kommenttiosuus on kuvaa tärkeämpi ja siinähän opiskelija pääsee kertomaan tilanteestaan, vaikka mikään kuvista ei sopisikaan.
Kuvat itsearvioinnissa toimivat kaiken kaikkiaan tässä tehtävässä hyvin, ja voisin käyttää kuvia itsearvioinnissa uudestaankin. Innostuin hieman pohtimaan, miten muuten kuvia voisi hyödyntää enemmän ja mahdollisuuksia on varmasti monia.
Anna Tunkkari
Hei Anna,
mielestäni kuvien käyttö itsearvioinnissa on todella hyvä idea (ja moni muukin näyttää olevan sitä mieltä) ja tuo myös jotain uutta itsearvioinnin toteuttamiseen. Hyödyllistä siis, että huomasit tuon Google Formsin ominaisuuden. 🙂
On myös hyvä, että olette käyneet opiskelijoiden kanssa itsearviointeja läpi, eli pitäneet ns. purun. Varsinkin, jos ryhmässä on erilaisia mielipiteitä työskentelystä, on tuollainen tilaisuus hyvä paikka käydä työskentelyä läpi ja oppia.
Opiskelijat ovat selkeästi pitäneet visuaalisuuden mukanaolosta ja olen itsekin sitä mieltä, että on tärkeää pystyä kertomaan miksi kuvan on valinnut.
Kokeilusi on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten visuaalisuutta voi yksinkertaisella tavalla ottaa mukaan erilaisiin tehtäviin ja uskoisin, että moni lähteekin kokeilusi innoittamana lisäämään visuaalisia elementtejä omaan opetukseensa.
Tanja Tervonen
27.4.2020 11:39
Hei Tanja ja kiitos kommentistasi!
Idea oli tosiaan aika yksinkertainen, ja kokeilu saikin huomaamaan, että joskus pienikin kokeilu voi olla hyödyllinen ja poikia uusia ideoita.
Olen samaa mieltä siitä, että purku on hyödyllinen -ja erityisesti silloin kuin kaikki ei ole mennyt parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt vaikutti siltä, että yhteistyö oli sujunut pääosin oikein hyvin poikkeuksellisista oloista huolimatta. Keskustelu antoi myös tilaisuuden pohtia ryhmätyöskentelyn jatkoa (esim. osa päätti tuolloin ottaa Zoomin oman ryhmän keskinäiseen käyttöön). Muutoinkin vaikutti siltä, että tällaiset pienetkin tapaamiset ovat tärkeitä, ja erityisesti näin etäopetuksessa.
Anna Tunkkari
30.4.2020 09:01