RUB8-kurssi on muiden ruotsin kurssien joukossa poikkeuksellinen, koska kyseessä on ruotsin kielen perusteiden kertauskurssi. Valmista oppimateriaaliakaan kurssille ei ole. Kurssista saa ainoastaan suoritusmerkinnän eikä siis numeroarvosanaa. Myöskään päättöviikon koepäivälle ei siten ollut mitään erityistä suunnitelmaa, kun koettakaan ei tarvinnut pitää. Siksi ajattelin, että tuona päättöviikon koepäivänä olisi mahdollisuus teettää opiskelijoilla jonkinlainen monimediainen itsearviointitehtävä siitä, kuinka he ovat mielestään oppineet uutta tai saaneet kerratuksi vanhaa tällä kurssilla, jota itsekin pidin nyt ensimmäistä kertaa.
Suunnitelmani saivat uuden käänteen etäopetuksen myötä, koska meiltä vietiin päättöviikko, jolloin minun oli tarkoitus toteuttaa kokeiluni. Pidin suunnitelmani kuitenkin suurin piirtein ennallaan, vaikka jouduin toteuttamaan sen nyt osissa, useammalla oppitunnilla. Myöskään suunniteltu toteutus parin kanssa ei ollut järkevää, vaan opiskelijat saivat tehdä itsearvioinnin 3-4 henkilön ryhmissä, jolloin ei haitannut, vaikka joltain oppitunnilta joku oli ryhmästä poissa.
Aluksi esittelin tehtävän näyttämällä oman Adobe Spark -ohjeistukseni. Jaoin heille tämän linkin ohjeisiin myös Teamsissa, jotta he pääsevät kertaamaan ohjeet vielä itsenäisesti omaa tuotostaan laatiessaan. Ohjeistus (kuvineen ja kuvateksteineen) oli siis seuraava:
- Keskustele ensin parisi kanssa suomeksi siitä, mitä olette oppineet tällä kurssilla. Kerätkää ylös ajatuksianne.
Mitä sellaista osaatte nyt, mitä kurssin alussa ette osanneet? Teittekö mielestänne hyvin töitä kurssin aikana? Osallistuitteko kaikkiin tehtäviin? Kysyittekö silloin, kun jokin asia jäi epäselväksi? Mikä tuntui helpolta/ vaikealta? Miltä tuntui opiskella ilman kirjaa? Ja niin edelleen.
- Valitse parisi kanssa netistä (tai tuottakaa itse) viisi kuvaa tai videota ja kirjoittakaa niihin yhdessä ruotsiksi kuvatekstit.
Koska aiheena on kurssin itsearviointi, kuvien/ videoiden ja kuvatekstien tulee käsitellä sitä, mitä ja miten olette kurssin aikana oppineet ja kuvata sitä, mitä mieltä olette omasta kehityksestänne kurssilla. Käyttäkää tähän pohjana aiempia suomenkielisiä pohdintojanne tästä aiheesta.
- Koostakaa kuvista/ videoista sekä kuvateksteistänne itsearvioinnin esittely jollakin digitaalisella työkalulla (AdobeSpark, PowerPoint, Sway…).
Näyttäkää omaa osaamistanne monipuolisesti, ei siis pelkästään ruotsin kielen taitoa vaan myös kykyä koostaa monimediainen esitys, jossa voi olla (ruotsinkielisen) tekstin lisäksi ääntä ja kuvaa ym. Voitte myös itse olla äänessä omalla videolla.
- Palauttakaa esittelynne jakamalla se opettajalle OneDrivessa.
- Lopuksi vastatkaa Microsoft Forms -kyselyyn liittyen tällaisen itsearvioinnin tekemiseen.
Linkin kyselyyn saatte opettajalta, kun esittely on palautettu.
Koska kurssin opiskelijat ovat tasoltaan heikkoja ja juuri siksi tällä kurssilla kertaamassa perusasioita, minua hieman hirvitti laittaa heitä tekemään tällaista ainakin itselleni uutta ja erilaista asiaa. Toisaalta asiaa helpotti se, että he saivat työskennellä ryhmässä ja keskustella ensin asiat läpi suomeksi. Myös se, että heidän tarvitsi tuottaa ruotsiksi vain lyhyitä kuvatekstejä, joissa olin vieläpä koko ajan apuna Teamsin ryhmissä kiertelemällä, helpotti urakkaa. Opiskelijoiden tuli etsiä kuvia tai videoita itsearviointinsa tueksi, mikä myös vei hieman huomiota pois siitä, että tässähän ollaan tekemässä tuotosta ruotsiksi!
Mietin paljon sitä, esitetäänkö tuotokset sitten lopuksi muille kurssilaisille. Päädyin siihen, että ei. Perustelin sen itselleni niin, että itsearviointi on henkilökohtainen asia, ja vaikka he nyt saivatkin helpotukseksi tehdä tehtävänsä ryhmässä, niin heidän ei silti tarvitse jakaa ajatuksiaan kaikille – vain opettajalle. Myös koska taitotaso on heikkoa, en halunnut pelästyttää opiskelijoita sillä, että he joutuvat esittelemään työnsä muille.
Opiskelijoiden tuotoksista tuli tosi hienoja! Alla on muutama kuva poimittuina esityksistä.
Lopuksi keräsin opiskelijoilta palautetta kokeilusta Microsoft Formsilla, https://urly.fi/1tEk. Kaikki ryhmät olivat valinneet tehdä itsearviointinsa PowerPointilla, ja perustelut siihen löytyivät ohjelman tuttuudesta:
”Se on tuttu ohjelma ja helppo käyttää.”
”Olen käyttänyt sitä aikaisemmin ja se on helppokäyttöinen.”
Kyselyn avulla selvitin myös, mikä opiskelijoiden mielestä tällaisen itsearvioinnin tekemisessä oli helppoa. Esimerkiksi ryhmän apu ja selkeä tehtävänanto nousivat esiin useammassa vastauksessa:
”Kun ei tarvinnut tehdä sitä yksin.”
”Oli selkeät ohjeet eikä liian vaikeita tehtäviä.”
”Tämän tyyppinen itsearviointi on hieman luovempaa ja mukavampaa kuin valmiiksi laadittuihin kysymyksiin vastaaminen.”
”Oli helppoa etsiä opiskelu aiheisia kuvia netistä.”
Vaikeudet liittyivät ennen kaikkea kuvatekstien kirjoittamiseen, kuten ennakolta ajattelinkin. Opiskelijat selviytyivät tehtävästä kuitenkin hienosti ryhmän avulla.
”Vaikeinta oli miettiä ruotsinkieliset kuvatekstit kuvien alle.”
”Kieliopin varmistaminen.”
”Vaikeinta ehkä tehtävän haltuun otto ryhmänä, vaikka sekin sujui todella hyvin.”
”Miettiä miten sanottavansa kirjoittaa ruotsiksi ja onko se kieliopillisesti oikein.”
Kaiken kaikkiaan tämä kokeilu sujui lopulta hyvin, vaikka poikkeusolot etäopetuksineen ja uusine välineineen ovat olleet aluksi haastavia ottaa haltuun aivan nollasta. Toisaalta tässä hankkeessa mukana oleminen on tuonut luottamusta omaan tekniseen osaamiseen jo aiemmin lukuvuoden aikana, mikä osaltaan vähän hälvensi ”pelkoa” etäopetuksen työvälineiden haltuun ottamisesta. Niin vain tämäkin osio saatiin suoritettua, vaikka aikamoinen tulikoe olikin. Lopussa kiitos seisoo!
Siru Stenman
Hei Siru,
todella hienosti sovelsit/muokkasit kokeilun tilanteen mukaan!
Oli todella kiva lukea tuo tekemäsi Adobe Spark-esitys läpi ja mielestäni sinulla on selkeä tehtävänanto ja sopivia tukikysymyksiä opiskelijoille, jotta pääsevät alkuun. Opiskelijoiden tuotokset näyttivät todella hyviltä ja niitä on varmasti ollut ilo käydä läpi! Uskon, että esimerkilläsi on myös ollut suuri vaikutus.
Oli myös kiva lukea kuinka ohjeissa jo kannustit näyttämään omaa osaamista monipuolisesti. Opiskelijoilla on monenlaisia vahvuuksia, ja kun he pääsevät käyttämään näitä vahvuuksia esim. ruotsin kurssilla (joka ei ole yksi vahvuuksista), madaltuu kynnys myös ruotsin kielen käyttämiseen.
Samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa, että todella hienon kokeilun olet tehnyt, virtuaaliaplodit siitä! 🙂
Tanja Tervonen
28.4.2020 13:27