Halusin ohjata lukio-opiskelijoita itsenäiseen opiskeluun ja kannustaa erityisesti sanaston oppimiseen tällä formatiivisella Edmodo-testillä. Aiheena olivat FOKUS 2-kurssin kolme teemasanastoa: mat, kläder ja människa. Valitsin kurssin välitestin tekemiseen Quiz-työkalun. Opiskelija sai tehdä tehtävät kaksi kertaa, niin halutessaan. Testi koostui yhdistämistehtävistä (suomalainen sana yhdistettiin ruotsalaiseen) sekä reagointitehtävistä asiointitilanteissa (monivalinta). Olin suunnittelut tekeväni palautekyselyn SurveyMonkeylla, mutta vallitsevissa olosuhteissa päätin käyttää Edmodon omaa Poll-kyselyä.
Tilanteen teki opiskelijoille todella haastavaksi kokeilupäivänä alkanut etäopiskelu sekä se tosiasia, että emme olleet lainkaan tutustuneet sovellukseen etukäteen. Vain pieni joukko oli käyttänyt Edmodo-oppimisalustaa aiemmin. Jakson viimeisen lähitunnin lopussa saimme viestin siitä, että kaikkien olisi syytä valmistautua etäopetukseen siirtymiseen ja näinhän lopulta kävikin.
Testipäivänä annoin opiskelijoille Wilma-viestinä ohjeet siitä kuinka rekisteröityä, kirjautua luokkakoodilla sekä edetä testissä. Vielä lopuksi kehotin vastaamaan neljään Poll-kyselyn kysymykseen. Kerroin, ettei testiin osallistuminen voi laskea päättöarvosanaa ja lisäsin sen muistuttavan Quizlet- test-sanastoharjoitusta, sillä erotuksella, että opettaja saa kerättyä opiskelija- ja tehtäväkohtaista tietoa ja näkee edistymisen useampien testikertojen välillä. Ohjasin tekemään kokeen ensimmäisen kerran ilman apuneuvoja ja toisen apuneuvojen kera, jos tehtävä oli haastava. Etänä oli vaikea todeta, kuinka paljon apuja käytettiin, mutta jokunen opiskelija vaivautui tekemään kokeen toisenkin kerran ja sai paremman tuloksen, eli osa ainakin toimi ohjeen mukaan.
Toteutushetkenä opiskelijoilta tuli useita viestejä Wilman välityksellä siitä, etteivät he pääse kirjautumaan Edmodoon, että Quiz-kysely pudotti heidät pois kokeesta suorittamisen aikana ja että he eivät löydä Poll-kyselyä. Rauhoittaakseni hämillään olevia ja pettyneitä opiskelijoita pyysin heitä odottamaan hetken tai aloittamaan uudestaan. Osalta kysyin Wilman välityksellä samat kysymykset kuin Poll-kyselyssä. Ryhmän suuri koko (36 opiskelijaa) vaikutti osaltaan siihen, että Wilma-avunpyyntöjä tuli paljon, mutta varmasti myös uusi etätilanne hämmensi. Testin pääsi tekemään kerran 24 ja lopulta toisellakin kerran testaajia oli vielä 13.
Kuvakaappaukset alla ovat yhdistelytehtävistä. Opiskelija pääsi kokeen tekemisen jälkeen käsiksi omiin tehtäviinsä ja näki myös väärin menneiden tehtävien oikeat ratkaisut. Opiskelija voi helposti seurata Edmodossa omaa edistymistään ja oppia mahdollisista virheistä.
Edmodon etu on arviointiyhteenveto, josta saa yksilötulokset eriteltyinä. Ohjelma antaa automaattisesti tietoa kokeen sujumisesta myös ryhmän osalta, esimerkiksi tehtäväkohtaiset oikeat ja väärät vastaukset. Näin opettaja pystyy halutessaan muokkaamaan koetta helpompaan tai vaikeampaan suuntaan.
Poll-kyselyn neljään kysymykseen vastasi 17 – 25 opiskelijaa. Sen avulla sain tietää, että suurin osa opiskelijoista oli sitä mieltä, että koe oli helppo. Kaikki olivat tehneet aiemminkin sähköisiä sanastoharjoituksia.
Suurin osa (85 %) teki testin tietokoneella ja vain 15 % osallistui kännykkäsovelluksella. Edmodon selkeys työkaluna jakoi opiskelijoiden mielipiteet: 58 % piti Edmodoa selkeänä ja 42 % koki sen sekavaksi.
Edmodon haltuunotto oli lopulta melko helppo, koska olin vuosia sitten käyttänyt sovellusta toisen aineen kurssilla koko jakson ajan. Testin teko aloitettiin kirjautumisen jälkeen Library-sivulta valitsemalla New-painike, sen jälkeen saattoi luoda kysymyksiä haluamallaan tavalla.
Vaikka kokeilun toteutus sattui haastavaan ajankohtaan, olen tyytyväinen, etten muuttanut mitään testin osalta. Uskon myös, että välitestistä oli opiskelijoille paljon hyötyä jakson viimeisten tuntien kirjoitustehtäviä sekä kuullun- ja luetunymmärtämisen tehtäviä tehdessä.
Jo etäopetuksen ensimmäisenä päivänä ymmärsin sen, kuinka tärkeää on osata antaa lyhyet ja ytimekkäät ohjeet. Niillä on valtavan suuri merkitys, varsinkin kun halutaan kannustaa opiskelijoita, jotka ovat sähköisten sovellusten suhteen epävarmoja. Kort och koncis!
Tiina Nokkonen
Hei, kiitos Merja tuosta linkistä.
Täältä löytyy lisää ohjeita, toki englanniksi:
https://support.edmodo.com/hc/en-us/articles/360008147674-Getting-Started-on-Edmodo
tai videona:
https://www.youtube.com/watch?v=i2wOEZF3KNQ
Tiina Nokkonen
4.5.2020 13:37