Suullisen kielitaidon harjoittelua ja sähköistä arviointia H5P-työkalulla (Merja Saariaho)

Millaista on vierailla kollegan ryhmässä ja kokeilla heille uutta työkalua? Voiko suullista kielitaitoa ja perusfraasien hallintaa testata koneellisesti?

Koska minulla ei DigiLustin 4. osassa ole lainkaan ruotsin opetusta, sain luvan lainata kollegani Reetta Almqvistin ryhmää (Kiitos, Reetta!), kurssi RUB2, 31 opiskelijaa. Halusin ehdottomasti kokeille H5P-työkalua (sen maksuton versio) ja sen Speak the words-toimintoa. Valitsin kokeiluun lopulta vain 15 heille oletettavasti tuttua fraasia kahdesta ensimmäisestä kurssista Fokus-oppikirjan pohjalta. Teetin lopuksi palautekyselyn Formsilla. Reetta oli edellisellä tunnilla muistuttanut heitä siitä, että pitää olla mukana tietokone, jossa Crome-selain. Tarvittavat linkit lähetin heille Wilma-viestinä ja kokeilutunnin aluksi kävin ohjeet läpi videotykin avulla ja demosin malliksi harjoituksen ensimmäisen fraasin. Meillä ei vielä ole käytössä Moodlea, joten en voinut käyttää upotustoimintoa.

Aloitin hyvin selkeästä tehtävästä. Rohkaisin toistamaan sanan niin monta kertaa kuin tarpeen. Kun reaktio on väärä, ohjelma näyttää puheen sellaisena kuin sen ymmärtää, esim. Gått mårten!

Suuri hämmästyksen aihe joillekin oli, että edellisen oppitunnin venäjän opettaja pitikin yhtäkkiä ruotsia! Pienen alkusähläyksen jälkeen harjoitus alkoi sujumaan myös sen kaikkein kovaäänisimmin kyseenalaistaneilta pojilta. Kiersin luokassa seuraamassa työskentelyä ja muistutin, että harjoituksen jälkeen on ehdottomasti vastattava Forms-lomakkeeseen. Olin tehnyt harjoitukseen sen palautetyökalulla neljään luokkaan jaetun palautteen sen pohjalta, kuinka hyvin opiskelija suoriutui.

Palaute, jonka välitin myös kollegalleni, oli pääosin myönteistä. H5P oli tuttu vain kolmelle omasta venäjän ryhmästäni, jossa testasin sitä edellisellä viikolla. Onnistuin ilmeisesti sopivan vaikeustason löytämisessä (22/27 vastaajasta). Seitsemän opiskelijaa piti ohjelmaa vaikeana käyttää, ja uskon sen johtuvan siitä, että heillä oli joko huono mikrofoni tai ei lainkaan mikrofonia.

Mitä tekisin toisin?

• Toisin etukäteen USB-kuulokemikrofoneja niille, joilla ongelmia oman koneen kanssa
  • Tekisin enemmän harjoiteltavia kohtia kuin 15 (Monet opiskelijat olivat oletettua nopeampia.)
  • Käyttäisin oppitunnin alussa enemmän aikaa motivointiin ja ohjeiden antamiseen (Nyt ryhmän lopputunniksi suunniteltu sanakoe painoi mielessä.)
  • Pyrkisin jämäkämmin ohjaamaan osan opiskelijoista käytävään tai luokan tyhjille paikoille, jotta työskentely olisi rauhallisempaa ja äänentaso luokassa siedettävää (Nyt vieraan opettajan auktoriteetti ei riittänyt)

Minulla oli palautelomakkeessa myös valinnainen kysymys:

Tähän voit halutessasi kirjoittaa muita kommentteja H5P-työkalusta tai ruotsin opiskeluun liittyen: esim. millaisia sähköisiä työkaluja, ”appeja” käytät tai toivoisit käytettävän?

Mainittakoon vastauksista kaksi: ”Kokeilin monta kertaa sanoa joissakin kohdissa oikean vastauksen tarpeeksi slangisesti mutta menee väärin” ja ”Ruotsi on kivaa”

Motivoikoon tuo edellinen sitaatti kokeilemaan H5P-työkalua:

• Hanki ensin sen maksuton versio
  • Perehdy käyttöön verkosta saatavilla ohjeilla ja malleilla
  • Tee ennen kaikkea sitä, mitä omista oppimateriaaleista puuttuu
  • Kokeile rohkeasti
  • Aloittelijalle helpoimpia ja nopeimpia ovat toiminnot Speak the Words, Interactive Video ja Mark the Words
  • Jaa osaamistasi

Merja Saariaho

Kirjautumissivu: https://h5p.org/

Jari Sarjan ohjeet: https://www.vapaastiverkossa.fi/wp-content/uploads/2018/02/h5p_digi_tornio.pdf

Oma kokeiluni: https://h5p.org/node/724069

Jälkikirjoitus 13.3.2020

Kirjoitin blogitekstin 9. maaliskuuta. Nyt on aivan yllättäen kaksi asiaa lisännyt omaa intoani laatia uusia interaktioita H5P-työkalun erilaisilla vaihtoehdoille. Organisaatiossamme otetaan käyttöön Moodle, teen kevään aikana e-Gradialle lukiossa alkavan venäjän kursseista 7 ja 8 ns. hybridiverkkokurssin. H5P mahdollistaa monien rikasteiden tekemisen, koska H5P:n on jo asennettu Gradian oppimisalusta Moodleen.

Toinen on koko ajan leviävä pandemia. Ennakoin jo nyt tilannetta suurlukiossamme. Omille kurssialustoilleni voin tehdä suhteellisen helposti edes joitakin oppimateriaalien tarjonnasta erottuvia motivaatiopaloja.

Kiitos vierailustasi tunneillani! Useat opiskelijat olivat tosiaan innoissaan kokeilustasi ja tykkäsivät selvästi, kun saivat saman tien palautteen omasta puheestaan. Yhdyn tosiaan tuohon jälkikommenttiisi, että mikäli poikkeustilanteet Suomessa ja kouluissa jatkuvat, käy tämänkaltainenkin sovellus yhä tärkeämmäksi osata ja soveltaa opiskelijoiden kanssa etäopetuksessa. Monenlaisia suullistamisen tapoja muutenkin mietittävä etäopetuksessa, sillä esim. tänä keväänä opiskelijat selvästi kärsivät huonoista yhteyksistä tai parin tekemättömyydestä suullisten harjoitusten aikana (alikanavat Teamsissa: eivät toimineet toivotulla tavalla). Kiitos hyvistä vinkeistä ja koko kokeilusi jakamisesta!

Reetta Almqvist

31.5.2020 22:26

Hei Merja,

kiva, että lähdit tässä kokeilussa tutustumaan H5P:n maailmaan. Reflektoit hyvin kokeiluasi ja paljon kiitoksia kaikista selkeistä vinkeistä, joita kokemuksen pohjalta jaat!

Mielestäni olet valinnut hyvin H5P-aktiviteetin automaattisen palautteen rajat ja niissä on myös mielestäni selkeä, yksinkertainen palaute opiskelijalle. Nuo ”mitä tekisin toisin”-vinkkisi ovat mielestäni suureksi avuksi kollegalle, joka lähtee vastaavaa kokeilemaan. Olen myös itse vastaavanlaisia tehtäviä teettäessäni huomannut, että tehtävä sujuu parhaiten, jos opiskelijat voi hajauttaa eri paikkoihin työskentelemään (mikrofonit eivät ota häiriöääniä ja voi paremmin keskittyä). Tällöin toki aikaraja on hyvä antaa, jotta kukaan ei ”unohdu” työskentelemään muualle.

En tiedä oletko ehtinyt syventyä lisää H5P-aktiviteetteihin, mutta olisi kiva kuulla, jos olet ja mitä mieltä opiskelijat ovat olleet ’motivaatiopaloista.’

Tanja Tervonen

27.4.2020 11:24