Kohderyhmänä oli rub4-kurssin ryhmä, jossa yhteensä 32 opiskelijaa. Teetin heillä kurssiin liittyvän kirjoitelman kotikirjoitelmana, joka piti palauttaa Moodleen Turnitin-toiminnolla. Ryhmässä opiskelijana oleva digitutor-opiskelija näytti konkreettisesti koko ryhmälle, kuinka kirjoitelman palauttaminen tehdään. Palauteen kokeilusta teetin Moodlen palautekyselyn avulla:
Suurin osa opiskelijoista palautti kirjoitelman Moodleen määräaikaan mennessä. Jotkut palauttivat kirjoitelman muulla tavoin ja viittasivat teknisiin tms ongelmiin, eivätkä pitäneet siitä, että kurssilla käytetään varsinaisen oppimateriaalin lisäksi muuta palautusalustaa. Palautekyselyyn Moodlessa vastasi 26 opiskelijaa. Valtaosa äänipalautteen saaneista piti sitä hyvänä. Se koettiin henkilökohtaisempana ja he jaksoivat keskittyä äänitettyyn palautteeseen paremmin kuin kirjalliseen. Hyvänä pidettiin myös äänitetyssä arvioinnissa saatuja parannusehdotuksia. Nopeus sekä tietoisuus Turnitin-toimintoon sisältyvästä plagioinnin kontrolloinnista koettiin oikeudenmukaisena.
Hei Suvi,
Oli kiva lukea kokeilustasi ja se vaikuttaa sujuneen hyvin. Mielestäni äänipalaute on hyvä vaihtoehto kirjoitetulle palautteelle, ja tuo vaihtelua myös opettajalle (ja myös niska-hartiaseutu saa välillä levätä 🙂 ). Kuten Maijukin kirjoitti, oli mielenkiintoista lukea opiskelijoiden kommentit ja on jännä, miten äänipalaute koetaan henkilökohtaisemmaksi. Koitko muuten, että tuo 3 minuuttia oli sopiva aika palautteelle vai tuntuiko, että jotain jäi sanomatta, kun aika loppui?
Tanja Tervonen
19.12.2019 14:16