Tuumasta toimeen - kokeilussa Educaplay! (Siru Stenman)

Suunnitelmanani oli tutustua EducaPlayn tarjoamiin mahdollisuuksiin opettaa sanastoa, sillä juuri opiskelijoiden sanavaraston puute koituu useimmiten kielitaidon suurimmaksi haasteeksi. Sanastoa tulee usein opeteltavaksi paljon yhdellä kertaa, mikä on raskasta opiskelijoille. Myös opettajalle isot sanastot voivat olla työläitä opettaa. Sanoja kun ei voi kenenkään päähän kaataa.

Mielekkäitä tapoja oppia sanoja voi sen sijaan löytää, ja siihen kokeilin siis tällä kertaa EducaPlayta. Alkuperäinen ajatukseni oli laatia nettiin sanaristikko teemasanaston harjoitteluun, mutta ristikon laatimisessa kävi äkkiä ilmi, että ohjelma ei hyväksy ääkkösiä, mikä on hieman huono juttu ruotsin kielen ollessa kyseessä. EducaPlayssa on onneksi kuitenkin monia eri vaihtoehtoja sanaston oppimiseen, joten tutkin avoimin mielin muitakin sen tarjoamia mahdollisuuksia.

Opetuskokeiluni kohderyhmä oli RUB3-kurssin opiskelijani. Teemasanasto ’sevärdheter’ on tällä hetkellä ajankohtainen kyseisellä kurssilla, joten valitsin sen myös tämän opetuskokeilun aiheeksi. Löysin itseltäni tähän teemasanastoon jo aiemmin laatimani sanasokkelon, mutta se ei ole sähköisessä muodossa. En kuitenkaan halunnut tehdä toista sanasokkeloa, etenkin kun sitä laatiessa ei ilmeisesti pystynyt laittamaan lainkaan etsittävän sanan suomennosta mukaan. Mielestäni ei ole järkevää vain etsiä sokkelosta jo valmiiksi annettua sanaa. Kun ristikon laatimisessakin oli nuo omat rajoituksensa, päädyin nyt laatimaan EducaPlaylla ABC gamen, jossa ääkköset hyväksytään, ja joka oli itselleni uudenlainen versio tavanomaisesta ristikosta. Lisäksi ulkoisesti se näytti heti kivalta tehtävämuodolta, josta arvelin opiskelijoidenkin innostuvan.

Toteutin opetuskokeilun sattumoisin päivänä, jolloin ryhmästä oli paikalla vain 16 opiskelijaa, mutta se ei menoa haitannut. Olin antanut läksyksi opiskella kyseisen teemasanaston sanoja, jotta opetuskokeilusta saataisiin irti mahdollisimman suuri hyöty. Jaoin linkin sanastoharjoitukseen Wilman kautta, josta opiskelijat pystyivät kopioimaan sen itselleen. Mietin myös aluksi, että olisin tehnyt osoitteista lyhyemmät bit.ly-versiot tai olisin muuntanut ne QR-koodiksi, mutta koin sen lopulta turhaksi välivaiheeksi, koska nettiosoitteet olivat joka tapauksessa opiskelijoilla sähköisesti saatavilla ja kopioitavissa.

Opiskelijat tuntuivat kokeilevan uutta sovellusta mielenkiinnolla. Palautekyselystä kävi ilmi, että kukaan 16 vastaajasta ei ollut käyttänyt EducaPlayn ABC gamea aiemmin. 15/16 oli sitä mieltä, että sanastosovellusta oli helppo käyttää, 11/16 piti sovellusta myös hauskana käyttää. ABC gamen hyvinä puolina pidettiin mm. sanojen toistoa ja sitä, että lopuksi näkee oikeat vastaukset:

”Toisto on aina hyväksi oppimiselle, ja sitä tulee tässä paljon. Kirjainvihjeet auttavat edes yrittämään sanan kokeilemista.”

”Kun se näyttää pelin loputtua oikeat sanat niin oppii uusia sanoja.”

”Kun lopussa näkyy oikeat vastaukset ja kun pystyy hyppäämään sanan yli ja sen jälkeen palaamaan siihen uudestaan.”

”Kun sen tekee monta kertaa, virheistään oppii.”

Sovelluksen huonoina puolina nähtiin mm. se, että sanojen kaikki muodot eivät käy vastaukseksi, ja että vääriä vastauksia ei pääse korjaamaan:

”Vähän tylsä sen jälkeen, kun on ekan kerran käynyt kaikki sanat läpi. Lisäksi ei mahdollisuutta keskeyttää, ellei aika ole loppu.”

”Jos menee väärin, ei saa yrittää uudelleen ja kun kokoajan pyörii samat sanat”

”Sanat eivät vaihtuneet kiekossa, jolloin on mahdollista opiskella vain pieni osa sanastosta, vaikka kirjainvihjeet ovat hyödyllisiä pelin kontekstissa, niitä ei ole kokeessa, jolloin niihin liian vahvasti nojaaminen voi aiheuttaa ongelmia sanojen oppimisessa. Myöskään artikkelit tai sanojen eri sanamuodot eivät painu mieleen tätä peliä pelatessa. Muut sovellukset (kuten quizlet) toteuttavat samankaltaisen oppimistyylin paljon perusteellisemmin kuin ABC game.”

Huonoista puolista huolimatta sovellus sai yleisarvosanaksi 3,44/5, ja suurin osa opiskelijoista suosittelee ABC gamen käyttöä sanaston oppimisessa, kuten kuvakaappauksesta käy ilmi.

Itselleni jäi opetuskokeilusta hyvä mieli. Tekniikka pelasi ja opiskelijat ryhtyivät reippaasti tekemään harjoitusta. Aion käyttää ABC gamea sanaston opettamiseen jatkossakin, vaikka opiskelijoiden mainitsemat huonot puolet ovat omasta mielestänikin aivan oikeutettuja. Hyvät puolet korostuvat silti mielestäni huonoja puolia enemmän, joten ei muuta kuin tuumasta toimeen!

Siru Stenman

Kommentit

Tuumasta todellakin toimeen! 🙂 Mukava kuulla, että kokeilusi oli onnistunut ja että löysit itsellesi ja opiskelijoillesi sopivan vaihtoehdon Educaplayn valikoimasta. Hyvä myös muille tietää, että tässä vaihtoehdossa ääkköset toimivat. ABC game tuo varmasti monipuolisuutta ja vaihtelua sanaston oppimiseen ja on hyvä lisä muiden ohjelmien rinnalla. Kiva kun kerroit miten olit jakanut linkin opiskelijoille (bit.ly omasta mielestäni hyvä juurikin silloin, jos linkin joutuu itse kirjoittamaan) ja että jaoit malliksi myös oman palautekyselysi.

Tanja Tervonen

18.12.2019 18:01

Kuulosta kaiken kaikkiaan siltä, että kokeilusi oli onnistunut! ABC game tuo varmasti harjoitteluun monipuolisuutta – sekä hauskuutta kuten moni opiskelijasi totesikin.

Jokaisella sovelluksella ja tehtävällä on huonot puolensa, mutta tässä tosiaan hyvät puolet vaikuttavat voittavan. Ja hyvä, että ääkköset toimivat tässä tehtävätyypissä! Niiden puuttuminen hankaloittaa varmasti sekä opettajan että opiskelijan työtä.

Oliko tehtävä helppo luoda? Nyt kun tehtävätyyppi on opiskelijoille tuttu, he varmaan harjoittelisivat tällä työkalulla mielellään myös muiden teemojen sanastoja.

Anna Tunkkari

18.11.2019 12:00

Kyllä, tehtävä oli helppo luoda. Yllätyin oikeastaan itsekin ohjelman helppokäyttöisyydestä, koska jotenkin aina ennakko-oletuksena on, että ”johonkin ongelmaanhan tämäkin taas tyssää” 🙂 Sen verran ollut siis huonojakin kokemuksia näiden ohjelmien kanssa. Mutta tämän tosiaan otan repertuaariin myös jatkossa!

Siru Stenman

28.11.2019 12:27

Vastaa käyttäjälle Tanja Tervonen Peruuta vastaus

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *