Pääsin alkusyksystä mukaan DigiLust -hankkeeseen, jossa ideana on kehittää ruotsin opetuksesta mielekästä teknologian avulla. Aloitusluento projektiin meillä syyskuun alussa. Siellä meille esiteltiin projektin yleisien asioiden lisäksi pedagogisen käsikirjoituksen laatimista, sen hyötyjä ja erilaisia malleja toteuttaa pedagoginen käsikirjoitus. Luento pedagogisen käsikirjoituksen tekemisestä oli inspiroiva.
Oman pedagogisen käsikirjoitukseni laatimisessa käytin tällä kertaa Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen, entisen Chydenius-Instituutin luomaa mallia, jossa opiskelijat ovat keskipisteessä. Tässä mallissa kartoitetaan ryhmän erityispiirteet, kurssin tavoitteet ja sisällöt, kurssin aikana käytettävät toimintamuodot ja lopuksi kurssin arviointi.
Mielestäni pedagogisen käsikirjan laatiminen tuo syvyyttä kurssin sisällön hahmottamiseen. Vaikka käytin käsikirjoituksen tekemisessä enimmäkseen valmista materiaalia, kuten opinto-opasta sekä kurssini valmiita aloitusdioja, huomasin useita asioita, jotka oli mietittävä aivan alusta asti itse ilman mitään apuvälineitä.
Suurin kysymys itselläni oli tietysti miksi. Miksi teen asiat niin kuin teen? Onko kyseessä tapa, tottumus vai oma laiskuus? Voisinko tehdä joitain asioita toisella tavalla? Tavalla, joka antaisi opiskelijoilleni enemmän vapautta toteuttaa tehtäviä omalla tyylillään.
Pedagogista käsikirjaa tehdessäni ajattelin aluksi, että kurssi oli kankea. (Vai olenko minä kankea?) Loppujen lopuksi kurssi on kyllä hyvin suunniteltu: sieltä löytyy lukemista, kirjoittamista, kuuntelua. Lisäksi kurssilla puhutaan ryhmissä ja pareittain, annetaan vertaispalautetta ja saadaan tehdä myös itsenäisesti asioita. Kuitenkin siitä puuttuu muokattavuus enemmän digitaalisemmaksi.
Onneksi meillä on kursseilla käytössämme erilaisia työkaluja, jotka mahdollistavat ryhmäkeskustelut digitaalisena. Ryhmäkirjoit-taminenkin on helppoa jaettavien tiedostojen kanssa ja opiskelijat voivat tehdä esityksistä helposti interaktiivisia. Pedagogisen käsikirjoituksen tekemisen jälkeen olenkin löytänyt uusia mahdollisuuksia toimintatapoihini ja ajatuksena on jatkaa samalla radalla.
Vaikka identifioidun eniten yliopisto-opettajaksi opetan myös vapaassa sivistystyössä aikuisia, jotka ovat löytäneet verkko-kursseilleni. Kursseilla aion ehdottomasti jatkaa pedagogisten käsikirjoitusten tekoa ja päivittää kurssejani inspiroivimmiksi, sekä opettajalle että opiskelijoille.
Innostuitko? Lisätietoa löydät helposti googlaamalla pedagoginen käsikirjoitus ja lukemalla lisää hankkeen blogista.
Värikästä syksyä!
Kuvina käytetty Pixabayn ilmaisia kuvia: https://pixabay.com/fi/
Pedagoginen käsikirjoitus -kuva: http://www.chydenius.fi/julkaisut/chynetti/esittely.html
Hei Maiju!
Kiitos mielenkiintoisista mietteistä! Pedagoginen käsikirjoituksesi toimii sekä omien toimintatapojen uudistajana että itsereflektion ja arvioinnin työkaluna. Miksi-kysymys on tosi tärkeä 🙂
T. Kirsi
Kirsi Saarinen
19.11.2019 13:09