DigiLust-hankkeen alussa esiteltiin useita pedagogisen käsikirjoitusten malleja, joten vaihtoehtoja opetuksen suunnitteluun oli paljon. Tarkempien mallien vertailujen jälkeen valintani oli todella helppo. Mari Jussilan ja Pauliina Kupilan pedagoginen käsikirjoitus on todella selkeästi esitetty ja loogisesti etenevä, mutta samalla tarpeeksi yksityiskohtainen, eli juuri sellainen, mitä mallilta hainkin. Netissä surffailun jälkeen löysin myös Jussilan ja Kupilan laatiman esityksen käsikirjoituksesta. Esitys antoi haluamiani tarkempia yksityiskohtia opetuksen suunnittelun tueksi.
Tein pedagogisen käsikirjoituksen alempaan amk-tutkintoon kuuluvalle pakolliselle ruotsin kontaktiopintojaksolle. Jussilan ja Kupilan malli soveltui tähän mainiosti ja suunnittelu oli sujuvaa. Verkko-opetuksen työkalut –osio mallissa ei tosin ehkä palvellut suoraan kontaktikurssin toteutusmuotoa. Koin sen kuitenkin hyödylliseksi osaksi, koska opiskelijat tekevät kontaktikursseillakin paljon työtä verkossa. Huomasin suunnittelun alkutaipaleella ilokseni, että olin tietämättäni jo noudattanut mallia opetuksessani. Nyt minun piti vain visualisoida käsikirjoitus miellekartaksi Coggletilla ja hioa yksityiskohtia eri osa-alueisiin. Mallin avulla sain kokonaiskäsityksen opintojaksosta ja sen tärkeistä osa-alueista. Nyt minulla on selkeä suunnistuskartta, jota seurata opetuksessani.
Pirjo Hentinen
Lähdeluettelo
Jussila, M. & Kupila, P. (2012). Ajatuksesta toteutukseen – pedagoginen käsikirjoitus. https://blogs.helsinki.fi/sulop2012/files/2012/01/SULOP_tyopaja4_kalvot_09032012.pdf .
Hei Pirjo,
hienoa, että käsikirjoituksen laatimisesta on ollut hyötyä ja että olet löytänyt itsellesi sopivan mallin. Oli myös mukava lukea, että ”suunnistuskarttasi” olikin hiomista vaille valmis. Mielestäni on tärkeää huomata ja tajuta oman työnsä hyvät asiat mm. se, että kurssi on hyvin suunniteltu ja eri näkökulmat huomioitu.
Kuten Taina kommentoi, on hyödyllistä näyttää käsikirjoitus myös opiskelijoille. Kurssin näkeminen visuaalisena kuvana auttaa varmasti monia opiskelijoita hahmottamaan kokonaisuuden paremmin ja myös ymmärtämään miten kurssin eri osat liittyvät toisiinsa.
Tanja Tervonen
15.11.2019 12:53