Olen tehnyt pedagogisen käsikirjoitukseni (yllä oleva kuva) Chydenius-instituutin mallin avulla. Chydenius-instituutin mallissa suunnitelma jaetaan seuraavaan kuuteen osaan:
- Kohderyhmän erityispiirteet
- Tavoitteet
- Sisällöt
- Oppimismateriaalit
- Toimintamuodot
- Arviointi
Pedagoginen käsikirjoitukseni koskee Tampereen yliopiston kurssia Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä. Olen opettanut kyseistä kurssia jo aikaisemmin, joten kurssi on kokonaisuudessaan minulle tuttu. Omassa suunnitelmassani olen yhdistänyt sisällön, oppimateriaalin ja toimintamuodot yhdeksi osaksi, koska nämä liittyvät läheisesti toisiinsa.
Pedagogisen käsikirjoituksen avulla opettaja voi esimerkiksi helposti hahmottaa kokonaisuuden, nähdä eri osien yhteyden, pohtia kehityskohteita ja huomata, mikäli kurssilta puuttuu jotain oleellista. Luulen, että pedagogisesta käsikirjoituksesta on tästä syystä erityisen paljon hyötyä silloin, kun opettaja suunnittelee ja opettaa uutta kurssia tai haluaa uudistaa jotain osaa kurssista.
Kirjoittaja: Nelli Nyström
Hei Nelli!
Minä olen samoilla linjoilla eli pedagoginen käsikirjoituksesi on selkeä kokonaisuus. Käsikirjoitus sopii hyvin uusien kurssien suunnitteluun ja tuttujen kurssien uudistamiseen. Mielestäni se tarjoaa myös selkeät osat, mitä opettaja voi reflektoida ja arvioida kurssin aikana ja kurssin jälkeen.
T. Kirsi
Kirsi Saarinen
19.11.2019 13:01