Pelitutkimusta lukion englannissa ja yhteiskuntaopissa

Kuva, jossa laptopin kansi avautuu värikkäässä valossa.
Kuva Unsplash.com Andras Vas

Lukion englannin ja yhteiskuntaopin tunneilla opiskelijat saivat loppusyksyn ja kevään aikana osallistua Tampereen yliopiston Kasvatustieteiden yksikössä tehtävään oppimispelitutkimukseen. Tutkimuksen ytimessä on MediaWatch-niminen oppimispeli ja CRITICAL-hanke.

MediaWatch on peli, jossa pelaaja toimii faktantarkistajana fiktiivisellä saarella. Pelaajan tulee arvioida ja tulkita eri saaren kyliltä saamiaan diagrammeja sekä valita niihin sopivat uutisotsikot. Peliä kehitetään Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamassa CRITICAL-hankkeessa.

EDU:n ja Critical-hankkeen tutkija Juho Siukon tutkimuksessa selvitetään MediaWatchin vaikuttavuutta manipuloitujen diagrammien tulkitsemisessa, eli siinä auttaako oppimispeli oppilaita paremmin tunnistamaan manipuloituja diagrammeja. Tätä tutkimusta toteutettiin Norssissa.

Lukion opintojaksojen ENA1+2, ENA4 + YH1, ENA9 ja YH2 opiskelijat pelasivat oppimispeliä osana opintojakson tunteja. Lisäksi ENA9-opintojakson opiskelijat pääsivät osallistumaan tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa he itse tuottivat peliin pelattavaa sisältöä.

Tutkimusyhteistyötä on tarkoitus jatkaa lukuvuonna 2023-24 uuden koulukohtaisen opintojakson muodossa. Lukiolaisille tarjotaan mahdollisuus päästä suunnittelemaan peliin lisää sisältöä ja testauttamaan niitä yläkoulun oppitunneilla.

Teksti: Antti Hiitti

Mukana yhteistyössä vuosina 2022 ja 2023 englannin opettaja Antti Hiitti, historian ja yhteiskuntaopin opettaja Saara Murto-Heiniö ja väitöstutkija Juho Siuko

Kuvituskuva: Unsplash.com, Andras Vas