Lautapeli vahvuuksien löytämiseen ja uraohjauksen tueksi

PYRY-hankkeessa on oikein hyvää pöhinää! Pöhinöiden tuloksena on julkaistu PYRY-lautapeli. Peli on vapaasti ja ilmaiseksi kaikkien käytettävissä (katso linkki tekstin lopusta). PYRY-lautapelin idea syntyi tarpeesta kehittää toiminnallinen menetelmä minäpystyvyyden vahvistamisen tueksi ja omien vahvuuksien löytämiseksi. Hyvän pelin saimmekin aikaan!

Peliä testattiiin kehittämisvaiheessa PYRY-hankkeen vertaisryhmien lisäksi myös muissa porukoissa, kuten hanketiimin työntekijöiden kesken, Valma-ryhmissä, maahanmuuttajaryhmissä sekä mm. Kiipulan ammattiopiston tieto- ja viestintätekniikan ja sote-alojen opiskelijaryhmissä. Peliä testattiin myös etäversiona Teamsissä, joka kaikessa kikkailussaan oli yllättävän toimivaa! Olemme kiitollisia jokaiselle PYRY-pelin testaamisvaiheessa mukana olleelle – saimme teiltä erinomaisia kehittämisideoita. Joskus nimittäin työn touhussa omalle tekemiselleen sokaistuu eikä ehkä osaa katsoa tilannetta riittävän kaukaa ja laajasti. Mahtavaa siis, että saimme kommentteja ja palautetta pitkin matkaa!

PYRY-pelissä jokaisella pelaajalla on pelilomake, johon pelin aikana kirjataan omia vahvuuksia, unelmia, voimavaroja ja kehittämisen kohteita sekä kerätään pisteitä erilaisista harjoituksista. Pelissä tehdään yksilö-, pari- ja ryhmäharjoituksia. Harjoitusten tarkoitus on vahvistaa vuorovaikutusta pelaajien välillä. Harjoitukset ovat luonteeltaan rohkaisevia ja kannustavia, ja niissä annetaan muille pelaajille positiivista palautetta. Pelatessa tehdään myös yhteistä ideointia,  esimerkiksi keksimällä liikeidea kahdessa minuutissa. Pelin voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja. Ja bonuksena vielä se, että kun tunnet tarpeeksi hyvin vahvuuksiasi, voit päästä pelissä kuviteltuun työhaastatteluun!

Kaiken kaikkiaan PYRY-pelin ideana on vahvistaa työnhaun taustalla olevaa pohjaa: omien vahvuuksien lisäksi myös tavoitteita, työunelmia, ja saada ns. lihaa luiden ympärille esimerkiksi CV:n kirjoittamista varten. Pelin pelaaminen onnistuu parhaimmillaan pienryhmässä, 2-6 henkilön kesken. Peliä ei tarvitse pelata kerralla loppuun, vaan keskeinen idea pelaamisessa on, että sitä voi jatkaa vaivatta useana eri pelikertana. Pelilomakkeet voi nimittäin kerätä talteen (esim. luokassa opiskelijoilla), ja ottaa esille seuraavalla pelikerralla. Lämmin suositus onkin, että pelaaminen on prosessi, jota voi hyödyntää pienryhmän kanssa toimiessa. Tarkemmat, hyvin selkeät ja helpot peliohjeet löytyvät linkin takaa (tämän tekstin lopusta).

PYRY-peli on saanut paljon positiivista palautetta sekä kehittämisvaiheessa että sen valmistuttua loppuvuodesta 2021. Peli on osoittautunut hyödylliseksi ihan meille kaikille – kokeilkaapa pelata peliä työporukkanne, tiiminne, perheenjäsentenne tai ystävienne kesken! Lupaan, että peli haastaa sinutkin oppimaan lisää sekä itsestäsi että kanssapelaajista!

Ammattiopistomme vertaisohjaajaopiskelijat kommentoivat peliä;
”Peliä on ollut kivaa pelata.”
”Suosittelen peliä ihan kaikille.”
”Peli sopii hyvin myös sellaisille, joita jännittää ryhmässä oleminen, tai jotka kaipaavat ystäviä tai kavereita.”
”On ollut hyödyllistä miettiä omaa osaamista yhdessä”.

Tutustu PYRY-peliin ja tulosta peli käytettäväksi Kiipulan ammattiopiston sivuiltaAmmattiopisto Luovin sivuilta tai Hyvinvoiva amis -sivuston menetelmäpankista.

Hauskoja pelihetkiä toivotellen Tanja Siltala sekä muu Kiipulan PYRY-tiimi

Kuva: Tanja Siltala