Vertaisohjaajakoulutuksen toinen kierros hyvässä vauhdissa

PYRY-hankkeen syyskausi alkoi – uusia PYRY-ryhmiä on käynnistynyt ja vertaisryhmissä pystytään taas vahvistumaan ja vahvistamaan toinen toistamme tulevaisuutemme tekemisessä. Olipa hienoa päästä käynnistämään myös PYRY-pajojen eli työnhakijoiden vertaisryhmien ohjaajien koulutuksen toinen kierros 24.9.2021. Tapasimme yhdessä uusien vertaisohjaajien sekä jatkavien vastuuohjaajien sekä TAMKin PYRY-tiimin kanssa Kuntokadun opetustilassa ihan elävinä ja kokonaisina ihmisinä – ja se oli kivaa!

Pitkään jatkuneiden pääasiassa ruutuvälitteisten tapaamisten jälkeen tähän tapaamiseen tuntui syntyvän erityinen läsnäolon ilo. Pääsimme tutustumaan toisiimme ja juttelemaan vertaistuen merkityksellisyydestä työn ja työllistymisen tukemisessa ja siitä, miten ryhmässä tullaan pystyvämmiksi. PYRY-pajoja järjestetään lukuvuonna 2021-22 yhteensä kuusi ja pääsemme niissä seuraamaan ja kehittämään erilaisten PYRY-ryhmien toimintaa.

Syksyn toisessa PYRY-pajassa lokakuussa yhtenä tehtävänä oli kirjoittaa yhteinen blogiteksti. Jaoimme pienissä ryhmissä kokemuksia siitä, mikä oli saanut osallistujat lähtemään mukaan toimintaan ja millaisia odotuksia heillä on PYRY-pajoihin ja vertaisohjaajana toimimiseen liittyen. Tässä pajalaisten keskusteluja:

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vertaisohjaajakoulutukseen?

”Halusin kokea uutta ja ottaa haasteita vastaan. Siksi uskalsin lähteä vertaisohjaajaksi”

– Hienoa, että päätit ottaa haasteen vastaan! Tekemällä oppii. Millaisia ajatuksia muilla herää?

”Kuulin tästä toiminnasta jo viime vuonna ja nyt halusin tulla itse mukaan. Myös se vaikutti, että mukanaolo voisi auttaa työllistymään valmistumisen jälkeen.”

”Opintojen aloitus oli jännittävää ja monenlaisia tunteita oli pinnassa. Pärjäänkö, osaanko, selviydynkö opinnoista? Millaisia uudet opiskelukaverit ja opettajat ovat? Opintojen alkaessa nämä tunteet hälvenivät ja opintoja auttoi PYRY-ryhmään pääseminen.”

– Ahaa, viidakkorumpu on siis toiminut 😊 Onpa mukava kuulla, että vertaisohjaajakoulutus on auttanut teitä opinnoissanne!

Kertokaa jotakin ensimmäisistä tapaamisistanne ryhmän kesken?

”Olemme käyttäneet positiivisuusrinkiä: jokaisella on pahvinen sydän, johon kirjoitamme tapaamisten lopuksi jotain positiivista sydämen omistajasta. Ryhmässämme uskalletaan myös heittää paljon huumoria ja pitää hauskaa!”

”Ensimmäisten tapaamiskertojen tärkein anti oli keskinäinen luottamus, joka syntyi osallistujien samanlaisista elämäntilanteista ja sitä kautta ajatuksesta, että ymmärrämme hyvin toisiamme.”

”Olemme tehneet ryhmäläisistä esittelyvideon ja ryhmän yhteisiä sääntöjä kuvaavan julisteen sekä syöneet herkkuja!”

– Wow! Teillä ollut positiivinen ja vauhdikas alku! Ja kukapa nyt ei herkuista pitäisi 😊

Millaisia ajatuksia työllistyminen herättää teissä tällä hetkellä?

”Minulla on tunne, että kaikki meidän ryhmäläisemme haluavat päästä töihin! Olemme heti alusta lähtien keskustelleet erilaisista työtehtävistä ja tulevaisuuden työelämästä.”

”Olemme jutelleet työhön liittyvistä teemoista: unelmatyöpaikoista, työn merkityksestä ja itselle sopivasta työstä”

”Olemme tehneet vahvuusharjoituksia. Omien vahvuuksien tunteminen helpottaa esimerkiksi työssäoppimispaikan hakemista. Mietimme, mitä taitoja työelämässä tarvitaan ja miten näitä taitoja voi harjoitella. Työpaikkailmoitusten lukutaito on kehittynyt; mitä siellä rivien välissä lukee? Työllistymiseen on paljon erilaisia mahdollisuuksia ja näemme työllistymisen aiempaa valoisammin.”

– Työllistymisasiat ovat selvästi olleet paljon tapetilla! Hienoa kuulla myös, että omat vahvuudet ovat selkiytyneet – se varmasti helpottaa työllistymistä.

Entäpä millaisia ajatuksia teillä on jatkosta?

Muiden vertaisohjaajien kanssa toimiminen jännittää. Olisi kiva yhdessä tehdä tehtäviä ja esim. leikkejä. Ja ideoida materiaalia.”

”Oikein odotamme PYRY-ryhmän kokoontumista, koska pääsemme vaihtamaan kuulumisia ja oppimaan toisiltamme. Ryhmäläisten kesken on syntynyt ystävyyssuhteita.”

– Mukava juttu, että ystävyyssuhteitakin on syntynyt! Myös alkujännitys on ihan OK; se varmasti hälvenee tässä matkan varrella 😊

Kirjoitus on laadittu PYRY-pajassa vertaisohjaajakoulutukseen osallistuvien kanssa. Kirjureina toimivat Marko Jääskeläinen ja Katariina Hakala TAMKista.

Kuvassa PYRY-pajalaisia pohtimassa työhön liittyviä toiveitaan. Kuva: Tuula Isosuo/TAMK