Me törmäämme erilaiseen päivittelyyn päivittäin.
Talvea päivitellään, tavatessa kanssakansalaisia päivitellään, perheessä päivitellään ja kansainvälisillä kentilläkin on päiviteltävää liiankin kanssa.
Henkisesti keveämpää ja jopa rikastuttavampaa onkin päivittää. Osaamisen päivittäminen on jokaisen paras muutosturva. Opettajat ovat olleet kovan päivitystarpeen kurimuksessa erityisesti näinä erikoisina aikoina. Osaamisen vahvistumista ja yhteistä jakamista hiljalleen avautuvassa maailmassamme tulisi tukea monin tavoin. Yksi hyvä tapa on tarjota ja ottaa vastaan täydennyskoulutusta.
TAMKin pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri – yksikkö PERAKU teki taas innostavan puristuksen pohtiessaan ajankohtaisia ja tulevaisuuden tarpeisiin tähtääviä opetustoimen täydennyskoulutuksia vuoden 2022 OPH:n avustushakuun. Pelkkään pohdintaan ei jääty, vaan yhteissuunnittelulla ja asiantuntijaryhmien ideoinnilla saatiin hakuun kirjoitettua hyvä joukko perusteltuja hakemuksia.
Opetushallituksen linjattujen hakujen teema-alueiden johdattamina kehitimme kokemustemme ja kentältä saamiemme täydennyskoulutustarpeiden pohjalta harkittuja ja punnittuja hankehakemuksia. Työpajojen tuloksena syntyikin hyvin monialainen ja monelta kantilta pohdittu hankeaihioiden rypäs.
Millaisia hankkeita sitten haimme?
Hankehakemuksia lähti kahdeksan ja niiden teemoina olivat:
– Hybridiopetuksen valmiuksien parantamiseen tähtäävä täydennyskoulutus oppilaitosten henkilöstölle
– Digipedagogiikan noutopöytä – hankkeen ideana on tarjoilla kullekin opettajalle omien tarpeidensa mukaan osaamista ja työkaluja laadukkaan, pedagogisesti mielekkään ja digitaalisuutta hyödyntävän opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen
– Yhden hakemuksen teemana oli vahvistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista oppivelvollisuuden laajentumisesta
– Kestävyyden teema oli mukana luonnollisesti. Yksi hankehakemus lähti opettajien valmiuksien edistämiseen koskien kestävän elämäntavan omaksumista
– Erityisen tuen teema koettiin edelleen tärkeäksi, haemme koulutusta, jossa osallistuja oppii tukemaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden siirtymiä työelämään ja toimimaan moniammatillisessa yhteistyössä muun tuki- ja palveluverkoston kanssa. Lisäksi haimme erityisen tuen menetelmäkoulutusta osana hakukonsortiota
– Koska PERAKUn olennainen osa on musiikkipedagogiikka, haimme koulutusta, jossa opetus- ja ohjaushenkilöstön usein riittämätöntä musiikkipedagogista, musiikillista ja musiikkiteknologiapedagogista osaamista vahvistetaan täydennyskoulutuksella.
– Lisäksi haimme koulutusta, jonka tavoitteena on tukea ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstöä toteuttamaan ammatillista koulutusta opiskelija- ja työelämälähtöisesti ja osaamisperusteisesti.
Tieto hankkeiden rahoituksista tulee toukokuun alkupuolella, pysy kanavalla.
Juha Lahtinen
osaamispäällikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Kommentit