Ajatuksia ammatillisesta koulutuksesta ja opettajien osaamisen kehittämisestä Baskimaassa

Kuvassa Nina ja Hanne hymyilevät.

Sain mahdollisuuden viettää henkilöstövaihtoviikkoni keväisessä Baskimaassa 7. – 11.4.2025. Kohde valikoitui aiempien pitkäaikaisten suhteiden ja tulevaisuuden potentiaalisten yhteistyömahdollisuuksien perusteella.

Yhdessä ajattelua

Mikä parasta, sain mahdollisuuden lähteä vaihtoon yhdessä kollegan kanssa. Olemme Hanne Mäki-Hakolan kanssa yhdessä toteuttaneet Erasmus+ -hanketta, jossa Baskimaan toimijat olivat mukana, joten oli luontevaa lähteä virittämään uusiakin yhteistyöverkkoja yhdessä. Lisäksi meitä yhdistää lähes intohimoinen suhde osallistavaan ja aktivoivaan pedagogiikkaan sekä yhteinen ajattelu pedagogiikan mahdollisuuksista mm. kestävyysosaamisen vahvistamiseen tai mielen hyvinvoinnin tukemiseen.

Yhteistoiminnallisuus osoittautui myös henkilöstövaihdossa erittäin antoisaksi ratkaisuksi ja voinkin lämmöllä suositella yhteisvaihtoja muillekin. Kansainvälisessä ympäristössä, uusien virikkeiden keskellä auttaa, kun mukana on toinen, jonka kanssa heti tuoreeltaan pureskella kokemaansa ja pallotella uusia ideoita. Tämä mahdollisti myös laajemman ja syvällisemmän verkostoitumisen, kun kontaktien luojia oli yhden sijaan kaksi.

Ja voi, miten paljon hauskempaa ja mukavampaa kaikin tavoin matka oli yhdessä, kuin se olisi ikinä ollut yksin!

Uusia ja vanhoja ystäviä Baskimaassa

Vaihtomme ajoittui maalis-huhtikuun vaihteeseen, jolloin kevät Baskimaassa oli jo varsin pitkällä. Puut olivat tuoreessa lehdessä ja kevään ensimmäiset kukat täydessä loistossaan. Myös aurinko ja lämpö hellivät reissulaisia.

Kuvakollaasi kahdeksastsa maisemakuvasta.

Ohjelmamme oli varsin monipuolinen ja kattava. Kaikeksi onneksi vaihtomme sattui viikkoon, jolloin alueella oli ammatillisen koulutuksen kehittämisen suurin vuosittainen tapahtuma. Saimme varsin kokonaisvaltaisen kuvan Baskimaan ammatillisesta koulutuksesta ja sen kehittämisestä, minkä lisäksi viikko tarjosi mahdollisuuden verkostoitua laajasti sekä paikallisten toimijoiden että ammatillisen koulutuksen aktiivisten kehittäjien ja puolestapuhujien kanssa ympäri Euroopan.

Tapaamisissamme pääsimme kuulemaan ammatillisen koulutuksen tämänhetkisestä tilanteesta Baskimaassa ja jo alustavasti ideoimaan tulevia yhteistyömuotoja.

Ohjelmamme sisälsi ”one-to-one” -tapaamisia pitkäaikaisten yhteistyökumppaniemme Enaran ja Joxerran kanssa. Enara vastaa koko Baskimaan ammatillisen koulutuksen Erasmus+ -toiminnan koordinoinnista yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten kanssa ja Joxerra puolestaan toimii Tknikan yhteydessä toimivan iTalentin johtajana. Tapaamisissamme pääsimme kuulemaan ammatillisen koulutuksen tämänhetkisestä tilanteesta Baskimaassa ja jo alustavasti ideoimaan tulevia yhteistyömuotoja.

”One-to-one” -tapaamisten lisäksi saimme mahdollisuuden osallistua Tknikan OpenDays -tapahtumaan, Baskimaan ammatillisen koulutuksen suureen Summitiin Guggenheim-museossa sekä Baskimaan ammatillisen koulutuksen Erasmus+ -hankkeiden levittämistilaisuuteen Iberdola Towerissa.

TKNIKA VET Summit 2025 pidettiin 8.-10. huhtikuuta. Tapahtuma keskittyi ammatillisen koulutuksen rooliin Euroopan vihreän ja digitaalisen siirtymän tukemisessa. Tilaisuuksiin osallistui yli 300 ammatillisen koulutuksen toimijaa useasta eri maasta. Tknikan Open Days tapahtuman vieraat 29 eri organisaatiosta toivotettiinkin tervetulleeksi 18 eri kielellä.

Tilaisuus tarjosi siis mahdollisuuksia verkostoitumiseen enemmän kuin olisimme osanneet toivoakaan.

Suurin osa osallistujista oli ammatillisen koulutuksen toimijoita, mutta mukana oli myös kansainvälisiä ammatillisen koulutuksen kehittämisjärjestöjä kuten EfVET (European Forum of Technical and Vocational Education and Training), World Youth Bank, IAFSC (International Alliance For Societal Change), WFCP (Wordl Federation of Colleges and Polytechnics), Earlall (European association Regional & Local Authorities for Lifelong Learning) ja CoP CoVE (Community of Practice Centres of Vocational Excellence).

Tilaisuus tarjosi siis mahdollisuuksia verkostoitumiseen enemmän kuin olisimme osanneet toivoakaan.  Yllätykseksemme tapahtumaan osallistui meidän lisäksemme myös muita ammatillisen koulutuksen toimijoita Suomesta. Onnistuimme laajentamaan verkostojamme sekä Ahlmanin, YSAOn että Gradian toimijoiden kanssa. Kauas piti mennä löytääkseen uusia kumppaneita ihan nurkankin takaa.

Ammatillisen koulutuksen avainteemojen äärellä

Tapahtuma alkoi Tknika Open Days -päivillä.

Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että laajasta osallistujajoukosta huolimatta, kukin organisaatio sai pienen hetken aikaa esittäytyä ja tervehtiä muita. Uskon, että tällä pienellä eleellä oli suuri vaikutus koko tapahtuman avoimeen ja yhteistyöhenkiseen tunnelmaan.

Kolmen kuvan kuvakollaasi aloitustilaisuuden esittelykierroksesta. Kuvissa näkyy useita osallistujia.

Open Days Tknikassa tarjosi mahdollisuuden tutustua Tknikan ja sen yhteydessä toimivan iTalentin toimintaan varsin kattavasti. Saimme mahdollisuuden tutustua, miten ammatillisten opettajien osaamista kehitetään mm. uusien innovaatioiden, kuten robotiikan, 3D-tulostuksen ja kyberturvallisuuden alalla. Saimme myös tutustua terveys- ja hyvinvointiteknologioiden uutuuksiin älykodissa sekä vihreiden teknologioiden kehittelyyn mm. kasvihuoneessa kala-altaineen.

Kahdeksan kuvan kuvakollaasi Tknikasta. Kuvissa näkyy osallistujia eri oppimisympäristöissä.

Open Days -päiviltä haluan vielä nostaa esiin SMALEI -projektin. SMALEI (Sustainability Matrix for Adult Education Institutions) on Erasmus+ -projekti, jonka tavoitteena on parantaa aikuiskoulutusorganisaatioiden kestävyysosaamista Euroopassa ja lisätä niiden kykyä edistää kestävää kehitystä yhteiskunnassa. Projekti keskittyy ympäristö- ja ilmastonmuutoshaasteisiin sekä auttaa aikuiskoulutusta ottamaan konkreettisia askeleita kohti kestävää kasvua, jonka keskeiset osa-alueet ovat:

  1. Organisaation ympäristökestävyys
  2. Kouluttajien ja henkilöstön vihreät taidot
  3. Oppijoiden sitoutuminen
  4. Tiedon lisääminen ja ihmisten osallistaminen
  5. Kumppanuudet kestävyyden edistämiseksi

Projektissa kehitetään kestävyysmatriisia, joka auttaa arvioimaan nykyisiä kestävyyskäytänteitä ja tarjoaa käytännön työkaluja ja politiikkasuosituksia aikuiskoulutusorganisaatioille. Uskon, että heidän kanssaan meillä on mahdollisuus löytää hyviä yhteisiä ideoita jatkohankkeiksi.

Seuraavana päivänä Bilbaossa, Guggenheim-museossa, järjestettiin ammatillisen koulutuksen huippukokous VET Summit 2025 , jossa pohdittiin ammatillisen koulutuksen roolia ja merkitystä demografisten muutosten, ilmastonmuutoksen, digitaalisen murroksen ja sosiaalisen osallisuuden haasteiden ratkaisemisessa.

Neljän kuvan kuvakollaasi Guggenheimista, yksi kuvista on Ninan selfie.

Avauspuheenvuorossaan Baskimaan opetusministeri Begoña Pedrosa Lobato korosti ammatillisen koulutuksen roolia globaalien muutosten johtamisessa. Hän toi esiin mm. ammatillisen koulutuksen merkityksen alueellisen hyvinvoinnin veturina ja kestävyysosaamisen vahvistajana. Hän korosti ammatillisen koulutuksen roolia uusiin kestäviin tuotantomekanismeihin sopeutumisessa sekä ikääntyvän väestön täydennyskouluttajana ja maahanmuuttajien osallisuuden vahvistajana.

”Kouluta, toimi ja luo työtä huolehtiaksesi maailmasta”, hän sanoi. Lisäksi hän täsmensi, että laadukas koulutus on koulutusta kaikille ja kannusti kiinnittämään katseen kohti monimuotoista osallisuutta ja työllisyyttä. ”Koulutus on myös välittämistä”, hän totesi ja korosti mielenhyvinvointitaitojen ja tunnekasvatuksen merkitystä sekä ammatillisten oppilaitosten roolia turvallisina yhteisöinä, joissa voidaan oppia elämään yhdessä. Hän kutsui meitä kaikkia yhteisiin talkoisiin toteamalla, että ”koulutuksen tulevaisuutta luodaan juuri nyt, tänään”.

Ammatillisella koulutuksella on keskeinen rooli niin sosiaalisen kuin taloudellisenkin kestävyyden edistäjänä. Sen avulla voidaan vahvistaa sitoutumista oikeudenmukaiseen, kestävään ja innovatiiviseen yhteiskuntaan.

Kolmen kuvan kuvakollaasi VET Summitista. Nina ja hanne näkyvät yhdessä kuvista, muissa kuvissa on esiintymislavalla olevia henkilöitä.

Huippukokouksen paneelikeskustelussa käsiteltiin päivän teemoja erityisesti kansainvälisten verkostojen näkökulmasta ja korostettiin taitojen merkitystä Euroopan kilpailukyvyn ja kestävän kasvun tukemisessa. Erityisenä nostona sieltä haluan mainita Dawn Wardin (WFCP) ja Stefano Tiratin (EfVET) näkökulmia. Dawn Ward korosti ammatillisen koulutuksen roolia tulevaisuuden tekijänä. ”Despite, what happends in the wordl, tVET can make an effort”, hän totesi ja korosti erityisesti opettajien osaamisen kehittämisen roolia muutoksen tekemisen avaimena.

Stefani Tirati puolestaan korosti sitä, että teknologian kehityksen rinnalla on sijoitettava niin opiskelijoiden kuin opettajienkin hyvinvointiin ja sosiaaliseen kestävyyteen. ”Koulutus yhdistää kansoja”, hän sanoi ja jatkoi, että ammatillisen koulutuksen avulla on mahdollista suuresti vaikuttaa tulevaisuuteen. Kestävyys ja kaikkien osallisuus edellyttää osaamista ja taitoja, joita nimenomaan ammatillisessa koulutuksessa voidaan harjoitella.

Summitin jälkeen osallistujilla oli mahdollisuus vierailla Baskimaan ammatillisen koulutuksen keskuksissa. Ammatillisen opettajakouluttajan mieltä lämmitti erityisesti se, että monialaisen oppilaitoksen kaikilla koulutusaloilla opettajat heti nimesivät millaiseen pedagogiseen ajatteluun heidän opetuksensa ja oppimisympäristöratkaisunsa pohjautuivat. Heillä on käytössä iTalentissa kehitetty Challenge-Based pedagogy, jossa on vaikutteita ilmiöpohjaisesta yhteisöllisestä oppimisesta.

Ammatillisella toisella asteella kehitetään hienoja ratkaisuja, joita voisimme yhdessä nostaa entistä peremmin näkyviin.

Tapahtuman päätöspäivänä keskityttiin projektien levittämiseen ja parhaiden käytäntöjen esittelyyn. Tämä toteutettiin Round table -menetelmällä, jossa osallistujien oli mahdollisuus kuulla ja keskustella eri vaiheissa olevista Erasmus+ KA2 -hankkeista. Saimme keskustella eri vaiheissa olevien projektien toimijoiden kanssa, ideoida ja innoivoida yhdessä, varsin toimivalla ja mielekkäällä tavalla. Tällaista haluan kokeilla koti-Suomessakin. Ammatillisella toisella asteella kehitetään hienoja ratkaisuja, joita voisimme yhdessä nostaa entistä peremmin näkyviin.

Kolmen kuvan kollaasi ryhmätyöskentelytilanteista.

Nelkän kuvan kollaasi Ibrola Tower ja round table -työskentelyä.

Ammatillisen koulutuksen asema Baskimaassa

Toisin kuin muualla Espanjassa Baskimaan hallitus takaa kaikille halukkaille koulutuspaikan ammatillisessa koulutuksessa, koska ammattiosaajista on alueella pulaa. Ammatillisen koulutuksen työllisyysaste Baskimaassa on hyvin korkea, noin 89,60 % eli lähes yhdeksän kymmenestä valmistuneesta löytää työpaikan valmistumisen jälkeen.

Baskimaassa siis ammatilliseen koulutukseen panostetaan hyvin paljon ja sen rooli yhteiskunnallisessa kehittämisessä nähdään hyvin vahvana.

Baskimaan hallitus onkin panostanut vahvasti ja systemaattisesti ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja on viime vuosina lisätty merkittävästi ja esim. lukuvuonna 2024-2025 ammatillisen koulutuksen paikkojen määrä kasvoi jälleen 5 780 paikalla. Baskimaan alueen ammatillinen koulutus on aktiivisesti lähtenyt vastaamaan myös yritysten tarpeisiin kehittämällä osatutkintoja, erikoistumis- ja täydennyskoulutuksia tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa. Näitä on suunnattu erityisesti työssäkäyville ja työttömille. Myös ammatillisen koulutuksen väylää yliopistoon on kehitetty kehittämällä polkuopintoja, joissa ammatillisen koulutuksen suorittaneet opiskelijat voivat saada opintopisteiden tunnustamista jatkaessaan yliopistoon.

Baskimaassa siis ammatilliseen koulutukseen panostetaan hyvin paljon ja sen rooli yhteiskunnallisessa kehittämisessä nähdään hyvin vahvana. Ei ainoastaan koulutuksen vaan kestävän tulevaisuuden, digitaalisen murroksen, kilpailukyvyn ja innovaatiotoiminnan sekä väestön ikärakenteen muuttumisen tuomiin haasteisiin vastaamisessa. Ammatilliseen koulutukseen panostetaan sekä rahallisesti että osaamisen kehittämisen kautta.

 

Tknika, iTalent ja opettajien osaamisen kehittäminen

Tknika on Baskimaan ammatillisen koulutuksen innovaatiokeskus, jonka tavoitteena on edistää innovaatioita, luovuutta ja yrittäjyyttä Baskimaan ammatillisessa koulutuksessa. Sitä rahoittaa Baskimaan hallitus ja se koordinoi sekä julkisen että yksityisen ammatillisen koulutuksen innovaatiohankkeita ja projekteja.

Tknika toimii yliopistojen, yritysten ja teknologiakeskusten strategisena kumppanina ja näin varmistaa, että ammatillinen koulutus pysyy ajan tasalla alueen viimeisimmistä innovaatioista, ideoista ja uusista lähestymistavoista. Sen missiona on tehdä soveltavasta tutkimuksesta ja innovaatiotoiminnasta keskeisiä elementtejä ammatillisessa koulutuksessa ja vahvistaa uusiin ideoihin ja teknologioihin liittyvää osaamista jo ennen kuin niitä laajamittaisesti hyödynnetään yhteiskunnassa.

Tknika on lisäksi aktiivinen toimija kansainvälisissä verkostoissa ja hanketoiminnassa. He ovat linjanneet, että kaikkien Tknikassa kehitettävien hankkeiden tulee olla sekä innovatiivisia että tiedon lisäämiseen ja levittämiseen keskittyviä. Innovaatiohankkeiden tulosten siirron tuleekin tapahtua mahdollisimman lyhyessä ajassa ja niiden tulee vaikuttaa koko järjestelmään: julkisiin ja yksityisiin koulutuskeskuksiin, pk-yrityksiin, oppimisyhteisöihin, paikallisiin virastoihin jne.

Tknikan kehittämistoiminnan keskeiset osa-alueet ovat:

  • Teknologiset innovaatiot ja älykkäät järjestelmät
  • Monimutkaisuuden hallinta
  • Oppiminen ja korkea suorituskyky (high performance)
  • Kansainvälisyys
  • Strategisesti merkittävä soveltava tutkimus ja innovaatiot
  • Biotieteet ja kestävä kehitys

Tknika siis toimii ammatillisen koulutuksen kehittämis- ja innovaatiokeskuksena, johon alueen oppilaitosten opettajat tulevat osana omaa työtään kehittämään ja kehittymään. Baskimaassa on muutama vähän isompi ja paljon sekä pieniä että keskikokoisia ammatillisia oppilaitoksia, joiden innovointi- ja kehittämistyö on keskitetty yhteen paikkaan. Opettajat toimivat pääasiassa omilla kouluillaan, mutta tulevat ihan fyysisesti paikan päälle Tknikaan osallistuakseen kehittämishankkeisiin ja päivittääkseen omaa niin sisällöllistä kuin pedagogistakin osaamistaan.

iTalent puolestaan vastaa koko Baskimaan ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön pedagogisesta täydennyskoulutuksesta ja ammatillisen koulutuksen soveltavasta tutkimuksesta. Sen ensisijaisena tehtävänä on tehdä soveltavaa tutkimusta, toteuttaa ja levittää uusia pedagogisia malleja ja ratkaisuja yhteistyöverkoston kautta kaikkiin alueen ammatillisiin oppilaitoksiin.

iTalentin myötä koko Baskialueen keskeisenä pedagogisena mallina toimii yhteisöllinen haastepohjainen pedagoginen malli (ETHAZI, a collaborative, challenge-based learning model) jonka toimii kulmakivenä siirryttäessä  osaamisperustaisesta (competence-based) koulutuksesta lahjakkuusperustaiseen (talent-based) koulutukseen.

Kaaviokuva Ethazi learning model.

Oli hämmentävää huomata, miten tämä malli aidosti eli jokaisessa yksikössä, jossa vierailimme. Kaikki opettajat parturi-kampaajista, metallialaan ja kone- ja tuotantotekniikkaan esittelivät oman koulutusalansa opiskeluprosessin ja oppimisympäristöt tämän mallin kautta. Oppimisympäristöt oli rakennettu haasteiden mukaan ja opetus oli suunniteltu sykleihin haasteittain.

Mieleen jäänyttä ja tulevaisuuteen suuntaavaa

Ihan ensin, voi mikä maa, nämä ihmiset ja mun erinomainen matkaseura! Sain henkilöstövaihdoltani enemmän kuin olisin osannut toivoakaan.

Seitsemän kuvan kuvakollaasi maisemakuvista.

Neljän kuvan kuvakollaasi. Kuvissa Nina, Hanne, Enara ja Joxerra.

Sain runsaasti uusia kontakteja ja jo eteenpäin jalostuneita ideoita ammatillisen koulutuksen kehittämiselle Suomessa ja kansainvälisestikin. Uskon myös, että onnistuimme luomaan uusia avauksia potentiaaliselle hankeyhteistyölle tai kukapa tietää myytäville palveluillekin.

Viiden kuvan kuvakollaasi henkilökuvista. Kuvissa esiintyvät myös Nina ja Hanne.

Meidän osaamisellamme on kysyntää ja meillä olisi paljon opittavaa. Matkan aikana minulle entisestään kirkastui, miten ainutlaatuinen Suomen ammatillinen opettajakoulutus onkaan ja miten keskisten teemojen parissa yhteistyökumppaneita etsimme, kun fokuksessamme on pedagogiikan mahdollisuudet kestävämmän ja hyvinvoivemman tulevaisuuden tekemisessä.

Suomalainen ammatillinen opettajakoulutus on Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuisen hieno, mikä on osoituksena ammatillisen koulutuksen arvostuksesta Suomessa. Toisaalta ammatillisen koulutuksen arvostus tuli Baskimaassa esiin muilla, hyvin konkreettisilla tavoilla. Se, miten ammatillisesta koulutuksesta ja sen merkityksestä puhuttiin, miten yhteiseen kehittämiseen panostettiin ja miten yhteinen pedagoginen kieli opettajilla oli, sai minut olemaan ylpeästi kateellinen heille.

Suomalainen ammatillinen opettajakoulutus on Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuisen hieno.

Heilläkin on samat haasteet kuin meillä, mutta näin lyhyelläkin vierailulla välittyi kuva, että ammatillinen koulutus nähdään vahvasti myös haasteisiin vastaamisen välineenä. Tätä ilosanomaa tahdon olla nostamassa esiin myös meillä. Ammatillisella koulutuksella ja ammatillisten opettajien osaamisen kehittämisellä voidaan saada paljon aikaan. Ammatillisten opettajien osaaminen ja asenteet ovat suoraan myötävaikuttamassa ammatillisen koulutuksen asemaan tulevaisuuden tekijänä ja tulevaisuuden tekijöiden kasvupaikkana.

Meidän osaamisemme opettajien kestävyysosaamisen ja mielenhyvinvointiosaamisen pedagogisina vahvistajina sopii erinomaisesti Baskimaan ammatillisen koulutuksen tämän hetken tarpeisiin. Heillä kysytään, miten opettajien osaaminen voidaan taata tilanteessa, jossa kestävyysosaaminen tulee integroida kaikkiin opintojaksoihin. Ei vaan päälle liimattuna erillisenä osana vaan ammattiosaamiseen ja -identiteettiin integroituna.

Tähän meillä on tarjota juuri päättyvässä EduSTA-hankkeessa kehitetty osaamismerkistö, osaamisen kehittämisen polkuineen. Lähdimmekin Baskimaasta viimeisteltyämme ehdotuksen tulevasta yhteistyöstä. Tarjosimme heille sisällöllisiksi yhteiskehittämisen teemoiksi opettajan kestävyysosaamisen lisäksi mielen hyvinvoinnin tukemisen pedagogista osaamista. Mahdollisina yhteistyönmuotoina voisi olla heille toteutettava täydennyskoulutus tai yhteinen Erasmus+ -hanke, jossa meidän osaamisemme yhdistettäisi heidän talent-based -pedagogiikan ajatukseensa.

Innoilla odotan, mitä kaikkea tästä vielä seuraa.

 

Kiitos! Eskerrik asko!

Kunnes jälleen!

 

Teksti: Nina Eskola-Salin.

Kuvat: Nina, Hanne, Enara, Joxerra sekä Tknikan väki. Kuviin on julkaisulupa.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *