Ammatilliseksi erkaksi – osa 4: Matti Lepistö

Kuva Matti Lepistöstä. Taustalla näkyy metsää.

Tuli räiskyy nuotiossa. Laavussa Kuortaneella istuu tyytyväinen mies, joka on juuri valmistunut ammatilliseksi erityisopettajaksi TAOKista. Matti Lepistö ei ole kuvannut reflektointivideotaan sattumalta juuri kyseisessä laavussa. Samassa paikassa hän teki aikanaan työnhakuvideon. Se toi hänelle työpaikan Luovilta ja työ taas innosti hänet ammatillisten erityisopettajaopintojen pariin.

Aloittaessani ammatilliset erityisopettajaopinnot olo tuntui jännittyneen odottavalta ja iloiselta. Halusin kehittyä entistä paremmaksi opettajaksi. Vuosi meni nopeasti, mutta paljon ehti tapahtua, hän muistelee valmistumisensa kynnyksellä.

Päällimmäisenä vuodesta hän nostaa esille kohtaamisen ja ihmiset. Kohtaamisia tapahtui monella saralla: opettajat haastoivat ajattelemaan ja toivat uusia näkökulmia ja myös opiskelijakollegoiden käytiin antoisia keskusteluja, joissa vaihdettiin ajatuksia, kokemuksia ja tietoa. Harjoittelu Etelä-Pohjanmaan opistolla laajensi omia ammatillisia verkostoja, toi uusia kollegoja ja erilaisia näkökulmia omaan työhön. Hyödyllistä oli nähdä myös oman oppilaitoksen YTO-opettajan työtä.

Kohtaaminen oli minulle jo tuttua, sillä olen aiemmin työskennellyt asiakaspalvelutyössä. Silti opintojen alkuvaiheessa Aslak Rantakokon antama esimerkki siitä, miten hänet oli kohdattu lapsensa HOKS-palaverissa pysäytti ja jätti miettimään, miten merkityksellisiä kaikki kohtaamisemme voivat olla, Matti painottaa.

Opintojaksojen tehtävien myötä erilaisia kohtaamisia rakentui lisää. Vaikuttavaa työtä hän oli tekemässä Lapuan RockCampille. Kokemus osoitti, että ison ilotulituksen sijaan pienellä teollakin voi luoda muille merkityksellisiä kokemuksia ja isoja kohtaamisia.

Mieleen jäi myös opettaja-Minnan sanoma: “Mitä tulee tilaan, kun tulen tilaan?”. Miten tärkeää opettajana on huonosti nukutun yönkin jälkeen miettiä, millaisella asenteella tulee töihin tai astuu luokkatilaan. Huonoinakin päivinä on tärkeää luoda ammattimaisesti opiskelijoille turvallinen tila ja positiivinen oppimiskokemus.

Kehittämistyössä hän pohti vuorovaikutusta tiimiopettajuudessa. Vaikka aihe oli jo omassa käytännön työssä tullutkin tutuksi, toi teoria tukea käytännön kokemuksille. Suunnittelun merkitys sekä toisen ihmisen huomioiminen ja arvostus korostuivat entisestäänkin. Miten tärkeitä kohtaaminen, luottamus ja arvostus ovatkaan käytännön työssä.

Opettajana olemme toisia ihmisiä varten. Teemme töitä muiden kanssa: erilaisten verkostojen, opiskelijoiden, huoltajien ja kollegoiden. Kuinka tärkeää onkaan sensitiivinen kohtaaminen ja toisen ihmisen tunteminen, hän pohtii opiskeluvuoden jälkeen pakatessaan erilaisia menetelmiä ja keinoja reppuunsa ja suunnatessaan laavulta uudelle matkalle oman työn pariin.

Matin kuvaama reflektiovideo on kokonaisuudessaan katsottavissa: https://photos.app.goo.gl/TcDF3iS8bKt1rqyr7

Teksti: Heli Antila.

Kuvat: Matti Lepistön arkisto

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi