Kaksi vuotta sitten alkanut koronapandemia ei myöskään vähentänyt opettajien aivokuormitusta, päinvastoin lisäsi sitä. Opettajilta vaadittiin nopeaa opetusmenetelmien muuntautumiskykyä, uusia pedagogisia ratkaisuja, samalla kun huoli omasta ja läheistensä hyvinvoinnista kasvoi.
Samaan aikaan opettajilla saattoi olla kotona myös oma lapsi, joka tarvitsi apua omien koulutehtäviensä teossa sekä uusien digitaalisten alustojen käytössä. Muuttuvissa oppimisympäristöissä kognitiivisen ergonomian huomioiminen olisi tärkeää niin jokaisen työntekijän kuin johdonkin osalta.
Olemme viisi terveydenhuollon ammattilaista ja opiskelemme tällä hetkellä ammatillisen opettajan opintoja. Olemme hoitotyössämme huomanneet aivoterveydestä huolehtimisen tärkeyden. Viime aikoina jatkuvat työtehtävien muutokset, epävarmuus, työpäivän aikaiset keskeytykset ovat arkipäivää hoitoalla.
Koimme tärkeäksi asiaksi nostaa esille aivoterveydestä huolehtimisen. Haluamme tulevina uusina ammatillisina opettajina tuoda esiin keinoja, miten huolehtia aivoterveydestä työpäivän aikana niin yksilö- ja työyhteisötasolla. Saamme samalla itse eväitä uuteen työelämään ja omaan jaksamiseen.
Seuraavaksi kerromme vinkkejä, joita eri lähteistä löysimme ja pidämme tärkeinä. Toivottavasti pysyt matkassa vielä mukana!
Pidä perusasioista pääsääntöisesti kiinni
Oman jaksamisen mukaan ylläpidä sosiaalisia suhteita, mukavia harrastuksia ja terveitä elämäntapoja. Yhteiskunnan muutokset, tällä hetkellä pandemian keskellä eläminen voi aiheuttaa haasteita, mutta älä anna sen lannistaa! Ulkoilu ja ystävän tapaaminen, vaikka lenkkeilyn lomassa toimii aina.
Noudata terveellistä ruokavaliota mutta yksi pulla päivässä sopii vallan mainiosti. Muista kohtuus kaikessa. Oletko kiinnittänyt huomiota päihteiden käyttöön? Aivot eivät pidä päihteistä. Jo yksi annos alkoholia heikentää palautumista ja kiihdyttää elimistöä, joka voi hidastaa palautumista ja huonontaa yöuniasi.
Liikuthan tarpeeksi? Liikuntaa voi harrastaa myös pienissä osissa pitkin päivää ja koostaa niistä päivän aktiivisuuden. Aina ei tarvitse kuluttaa monta tuntia päivästä pelkkään liikkumiseen, vaan pienetkin liikunnan hetket ovat kotiin päin. Hyvä fyysinen kunto auttaa jaksamaan ja pitää mielen virkeänä sekä kiihdyttää aineenvaihduntaa, joka taas lisää polttoainetta aivoille. Työpäivän aikana käytä portaita AINA kun voit!
Käy myös ulkona happihyppelyllä, vaikka kerran työpäivän aikana! Voisiko jokin kokous olla vaikka keskellä metsää? Henkisen puolen huomiointi on oleellista myös palautumisessa. Saatko voimaa ja mielenrauhaa kenties luonnosta? Tai siivoamisesta? Ehkäpä eläimet tuovat läsnäolollaan sinulle hetken, jolloin olet läsnä pelkästään eläimen kanssa. Vaali niitä pieniä hetkiä, jotka tuovat sinulle voimaa ja mielenrauhaa.
Oletko nukkunut ja levännyt riittävästi? Aivot tarvitsevat palautuakseen riittävästi lepoa. Riittävä lepo mahdollistaa sinulle oikeanlaisen palautuminen edellisen päivän askareista ja töistä ja saat asioiden hoitoon taas energiaa ja uusia näkökulmia. Unen saannin helpottamiseksi voit iltaisin rauhoittaa tilan ennen nukkumaanmenoa vähentämällä ympäristöstä ärsykkeitä; sammuta älylaitteet, himmennä valoja ja viilennä makuuhuonetta.
Jos heräilet öisin, se voi kertoa stressistä ja riittämättömästä palautumisesta. Kokeile rauhoittaa kehosi hengittämällä ja antaa kehon rauhoittua takaisin uneen. Mieti, millä tavalla itse palaudut parhaiten. Asioiden kuvaaminen miellekartan avulla voi auttaa sinua tunnistamaan näitä keinoja.
Johda itse itseäsi
Ole itse itsesi johtaja. Uskalla tuunata työpäivä itselle sopivaksi. Selkeytä työtäsi itselle sopivalla tavalla. Aikatauluta, järjestä, pilko palasiin. Etätyö ja oman työn suunnittelu on noussut tärkeäksi elementiksi näin pandemian aikana.
Aina pitää olla muiden saatavilla, mikä ehkä tuo oppilaiden näkökulmasta turvaa heille, mutta opettajalle se voi tuoda stressin tunnetta. On ihan ok, että määrittelet itse, milloin olet tavoitettavissa. Hyväksy myös se, että joskus on hyvä pyytää apua toisiltakin.
Oman työtilan rauhoittaminen ylimääräiseltä hälinältä ja keskeytyksiltä auttaa oman aivoterveyden huolehtimisesta. Voisitko ottaa käyttöön työrauhatunnin, jossa poistat tarpeettomat ilmoitukset eri viestintäkanavista? Älä multitaskaa! (Helpommin sanottu kuin tehty). Tee yksi asia kerrallaan, hengitä. Näin vähennät muistikuormaa. Aivoterveyden kannalta mikrotauot työpäivän aikana ovat tärkeitä.
Työympäristö
Työympäristössä saattaa olla työhön, toimintatapoihin, työvälineisiin ja itse työympäristöön liittyviä kuormittavia tekijöitä. Opettajan työssä aivokuormitusta voivat aiheuttaa mm. häly, keskeytykset, digitalisaatio ja haastavat työtilat. Omat viestintäkanavat, kuten sähköposti ja kännykkäilmoitukset kannattaa laittaa hiljaiselle, jotta senhetkinen työ ei keskeydy ja vie huomiotasi saapumisilmoitusten tullessa.
Onko sinulla rauhallinen työtila? Saatko esimerkiksi huoneen oven kiinni? Entäpä luokkahuone? Pidä työtila rauhallisena ja välttäkää ylimääräistä kulkua sekä sopikaa työtilojen käytöstä, jottei ylimääräisiä keskeytyksiä tule tilojen käytön epäselvyydestä.
Työyhteisö
Työyhteisössä olisi hyvä yhdessä miettiä työpaikalla aivokuormitusta aiheuttavia tekijöitä. Pitäkää aluksi vaikkapa yhteinen kokous aiheesta, TUNNISTAKAA tekijät ja keksikää yhdessä “PELISÄÄNNÖT” miten voisitte vähentää aivokuormitusta. Sen jälkeen seuratkaa mitä muutoksia tapahtuu.
Digitalisaatio
Uudet ja runsaslukuiset digitaaliset sovellukset kuormittavat opettajia valtavasti, etenkin etätyössä ja -opetuksessa. On paljon uusia sovelluksia opeteltavana ja etsittävä niistä itselle ne parhaimmat.
Sopikaa työyhteisössä, että jokainen opettelee vain muutaman sovelluksen käytön ja ohjaa sitten muita työyhteisön jäseniä niiden käytössä. Näin ollen jokainen voi löytää itselle sopivan sovelluksen, jota hyödyntää omassa opetuksessaan. Ei ole tarkoitus, että kaikki osaa kaiken, vaan että jokainen löytää mieleisensä ja oppimista tukevan sovelluksen.
Uutena opettajana, älä pelkää kysyä apua! Se auttaa sinua jaksamaan. Jakakaa tietoa ja kokemuksia, puhaltakaa yhteen hiileen! Hyvinvoivilla opettajilla on työssä hauskaa ja he innostavat myös opiskelijoita oppimaan.
Ja hei, mikä tärkeintä; ARVOSTA ITSEÄSI.
Lisää aivoterveydestä huolehtimisesta mm. muistiliiton sivuilta pääset testaamaan miten aivosi jaksavat.
Tekstin ovat kirjoittaneet tulevaisuuden ammatilliset opettajat Annamari Luoma, Sini Kekkonen, Sini Puosi, Saija Raassina, Jenni Salminiemi.
Kommentit