Oppimiskokemukseni TAMKissa

Kuva valkoasuisesta Mariiasta luonnon keskellä.

Hyökkäyksen alkamisen jälkeen jouduin pakenemaan Ukrainasta ja saavuin Suomeen vaikeassa mielentilassa. Mutta toivuttuani muistin tärkeän neuvon: "Jos et tiedä, mitä tehdä – jatka tekemistä siitä, missä olet hyvä."

Minulle se oli muiden auttaminen – erityisesti ukrainalaisten tukeminen englanninkielisissä käännöksissä ja kielenopetuksessa vapaaehtoisena. Olen koulutukseltani ukrainalaisen ja englannin kielen opettaja.

Vapaaehtoistyö ja osallistuminen kotoutumiskursseille herättivät haluni vahvistaa opettajan pätevyyteni Suomessa.

Niin aloitin opinnot AmO-koulutuksessa TAMKissa. Opinnot ovat olleet minulle sekä ammatillinen että henkilökohtainen matka.

Kasvokuva puiden siimeksessä.

Minulla oli jo opetuskokemusta Ukrainasta – koulusta ja verkkokursseilta – mutta TAMKissa aloin pohtia syvemmin: Mitä on oppiminen? Millainen opettaja haluan olla? Miten haluan kohdata opiskelijat?

Minua kiinnosti erityisesti sosiokulttuurinen oppimiskäsitys, jossa korostetaan vuorovaikutusta, kokemuksellisuutta ja turvallista ilmapiiriä. Näin suomalaisilla kursseilla ja kouluissa, kuinka tärkeää on luoda lämmin tunnelma, antaa aikaa, käyttää kehon kieltä ja toistoa. Oppiminen voi tapahtua lempeästi ja luottamuksellisesti.

Metsän siimeksessä.

Kirjoittaessani esseitä ja harjoitustöitä muistin itseni opiskelijana Ukrainassa 17 vuotta sitten. Oli virkistävää palata akateemisen kirjoittamisen maailmaan ja kehittää uudelleen taitojani analysoida ja jäsentää ajatuksia.

Samaan aikaan, kun tutustuimme eurooppalaisen kasvatuksen historiaan, luin uudelleen ukrainalaisia pedagogisia klassikoita:
– Anton Makarenko (”Pedagoginen eepos”) ja
– Vasyl Sukhomlynsky (”Annan sydämeni lapsille”).

Halusin esitellä heidän ajatuksiaan myös suomalaisille opiskelijoille. Se oli minulle tärkeä hetki kulttuurisen vaihdon ja oman ammatti-identiteetin rakentamisessa Suomessa.

 

Valkoasuinen Mariia kiven päällä järvellä.

Minua inspiroi paljon suomalainen näkemys henkilökohtaistetusta oppimisesta.
Täällä opettaja ei ole laivan kapteeni, vaan kanssamatkustaja omassa veneessään elämän merellä. Hän ei vedä oppijaa mukanaan, vaan näyttää suuntia, antaa välineitä ja tukee, mutta soutu – se on jokaisen oma tehtävä.

 

Olen kiitollinen tästä kokemuksesta.
Ja minä soudan eteenpäin – ammatillisella merelläni, täällä Suomessa,
josta on tullut minulle toinen koti ja tuki vaikeina aikoina.

 

Teksti: Mariia Zhyhurt

Kuvat Olga Tymofieva

 

Jos sinulla on ulkomailla suoritettu opettajankoulutus, voit suorittaa täydentävät pedagogiset opinnot TAMKin Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Kevään 2026 hakuaika on 28.1.-30.4.2026 tai jos ryhmä täyttyy ennen sitä, haku suljetaan aiemmin.

Haku tapahtuu Opintopolussa.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *