Vieraskynä: Maisterin lokimerkintöjä 2 - Identiteettiä etsimässä

”Maisterin lokimerkintöjä” on kolmiosainen Vieraskynä-kirjoitusten sarja, jossa nelikymppinen maisteri raportoi työnhaun arjesta nousuineen, laskuineen, yllätyksineen ja uusine oppeineen. Sarjan toisessa kirjoituksessa tutuiksi tulevat asiantuntijan näkökulmasta työnhaun vinkit ja reitit, esimerkiksi verkostoitumistilaisuudet, valmennukset ja videohakemuksen kuvaus.

1.9.2019 Gezeliuksenkatu, Turku: Kohti tuntematonta

Onhan minulla hyvät kartat ja paljon neuvonantajia. Tänään kävin Turun yliopiston työelämäpalveluiden, Rekryn, ilmaisessa uravalmennuksessa. Sitten on viisas ulvilalainen mentori ja gradu-toimeksiannon myötä sain myös käytännöllisen ja kokeneen suosittelijan ja suojelijan. Lisäksi voin lämpimästi suositella Rekryn monialaista urasuunnittelukurssia, jolla kartoitetaan mahdollisuuksia, osaamista ja arvoja; hiotaan cv:tä, LinkedIn-profiilia ja hissipuheita ja käsitellään muutenkin kattavasti työnhaun vaiheita ja tuntemuksia. Bonuksena kaksi opintopistettä.

10.10.2019 – 3.3.2020: Kalastelua umpimähkään

Olen pikkuhiljaa oivaltanut, että generalistin on tunnettava työnantajaorganisaatio hyvin, ennen kuin voi tarjota palveluksiaan kiinnostavasti ja kohdennetusti. Kylmäsoittojen sijaan olen harrastanut erilaisia verkostoitumistilaisuuksia, joista alla muutama poiminto. Sitä vaan ihmettelen, tekeekö oma opinahjoni elinkeinoelämäyhteistyötä omassa yksikössään?

• 10.2019
    • Nordic Business Forum live stream: Upea mahdollisuus kuulla ilmaiseksi huippupuhujia kahden päivän ajan. Sekä Rauma-salin aulassa että UCPorin luentosalissa oli tilavampaa ja ilmavampaa kuin Messukeskuksessa ikinä ja kaikki osallistujat taatusti satakuntalaisen työnhakijan kannalta mielenkiintoisia tuttavuuksia.
  • 10.2019
    • Speed networking: Matalan kynnyksen ohjattuja pikatreffejä paikallisille työnantajille, opiskelijoille ja työnhakijoille
  • 11.2019
    • PoTkan yritysilta: Vieraina Cimcorp, CGI, Elinar ja HeadAI — huikeita yrityksiä!
  • 1.2020
    • SataRekry-messut Porin Puuvillassa ja Kannattavuutta kestävällä kehityksellä -seminaari Tripolissa; mukana mm. Hurmås, Myssyfarmi ja The Other Danish Guy — Vaikutuin.
  • 2.2020
    • Urastartti-messut Äijänsuolla: Enemmän pöhinää kuin keskiverto liigaillassa
  • 3.2020
    • ASTe-hankkeen järjestämä Porin Kaupungin esittely opiskelijoille ja akateemisille työnhakijoille. Porissa tehdään muuten hienoa ja uraauurtavaa työtä henkilöstön ja kaupunkilaisten osallistamisessa.

9.1.2020 Mukavuusalueen ulkopuolellaKiikartorni, Pajasilta, Äyhönjärvi

Vietän koko päivänvalon ajan vaihtuvissa kuvauspaikoissa uskollisen ystävän kanssa. Ajattelen nimittäin, että videohakemuksessa pitää olla luontoa ja liikettä. Valo onkin ihmeellisen ihana parin viikon tauottomien sateiden jälkeen, mutta tuulen kohina taltioituu harmillisesti iPhonelle, kun emme hoksanneet hankkia mikrofonia ja muhvia. Paljon muutakin opin tänään kantapään kautta:

• Nouseva aurinko on upea tausta, mutta vastavalo ei toimi.
  • Alaviistosta kuvaaminen saa puhujan vaikuttamaan ylimieliseltä. Selfie-tikku auttaa, kun käsi väsyy.
  • Pitkissä otoissa jokin menee aina pieleen. Kannattaa kuvata useita kertoja samoja lyhyitä pätkiä niin, ettei kamera eikä puhuja vaihda paikkaa. Siten käsikirjoitukseen kuulumattomista leikkauskohdista tulee mahdollisimman huomaamattomia.
  • Ulkokuvauksissa tarvitaan myös termarikahvia, huulipunaa ja heittäytymistä.

6.2.2020 Olkiluoto, Eurajoki

Selkämereltä tuulee ja ripsivärit leviävät silmille, kun heilun selfie-tikun kanssa Olkiluodon luontopolulla ja yritän saada Ykkösen, Kakkosen ja Kolmosen osumaan kuvan taustalle. Olen hakemassa viestintätehtäviin, joten hakemuksessa on oltava sekä kuva että tarina. Syväjäässä siirryn vierailukeskukseen ja ymmärrän olevani järkälemäisen asian äärellä. Kuinka kukaan voi ottaa haltuun tätä kokonaisuutta ja vielä raportoida siitä sidosryhmille uskottavasti ja ymmärrettävästi? Olkiluodossa mittakaava on aivan omaa luokkaansa, puhutaanpa sitten tuotantovolyymistä, suunnittelujänteestä, toimijoiden ja työntekijöiden määristä, turvallisuudesta tai vaikka vastuullisuudesta, niin kuin tässä viestintätehtävässä.

Kirjoittaja:

Saara Helkama

Kauppatieteen maisteri KTM (valm. 2019) Turun yliopistosta, pääaine johtaminen ja organisointi

Opiskellut alemman korkeakoulututkinnon Iso-Britanniassa vaate- ja puvustusalalla