Älykästä liikennettä Oslossa
Punainen Navya-bussi kaartaa Oslon satamassa mutkan taa. Se on juuri lähtenyt pysäkiltä, johon on merkitty hiljattain avatun pilottiprojektin reittitiedot ja pysähtymisajat. Rivi matkustajia odottelee jo seuraavalla pysäkillä. Osa paikallaolijoista haluaa vain taltioida bussin ja ehkä jakaa #ruter- kesäkuvan sosiaalisessa mediassa.
Koeajolla robottibussi osoittautuu mielenkiintoiseksi ja melko sujuvaksi liikennevälineeksi. Pysäkit on hyvin merkitty ja linja kulkee ajallaan. Ajoneuvon kyydissä matkustaa kaksi asiakaspalvelua hoitavaa apukuskia, jotka monitoroivat ajoneuvon itsenäistä ajosuoritusta ja muistuttavat matkustajia turvavyön käytöstä ajon aikana.
Turvavyö tuleekin tarpeeseen, sillä Oda ja Mads-nimiset bussit jarruttavat hyvin äkkinäisesti esteen sattuessa kohdalle. Esteiksi auto laskee kaikki eteensä reitille osuvat olennot ja esineet. Oslon satamassa niitä voivat olla jalankulkijoiden ja autojen lisäksi esimerkiksi hujan hajan parkkeeratut sähköskuutit.
Itseajavan bussin apukuskit rupattelevat uteliaiden matkustajien kanssa ja kertovat kiinnostuneille Oslon liikennekokeilusta. Pilotti on pohjoismaisen yhteistyön hedelmä. Tanskalainen holo (entiseltä nimeltään Autonomous Mobility) operoi robottibussiliikennettä pohjoismaissa ja Baltiassa, Oslon lisäksi mm. Göteborgissa. Yrityksen robottipilvi-tuotekategoriaan lukeutuvat robottiautot, -bussit ja -dronet.
Oslon satamassa esimerkiksi laivamatkustajia kuljettavat Oda ja Mads ovat ranskalaista Arma-mallia, jota tuottaa Navya. Arman huippunopeus on 45 km/h ja se voi kuljettaa kerrallaan 11 matkustajaa. Täysin latautuneena ajoa voi kertyä noin sata kilometriä. Auto navigoi eteenpäin LiDAR- GPS-, RTK- ja IMU -avusteisesti. Lidar-valotutkia on autossa yhteensä 8 kappaletta. Kameroita on edessä ja takana. Standardi reaktio reitillä oleviin esteisiin ja poikkeamiin on pysähdys. Ihmisavustaja voi tarvittaessa ottaa ajoneuvon haltuun Xbox-konsolista tutun peliohjaimen avulla.
Käyttäjäkokemuksen on tarkoitus kattaa niin sanottu viimeisen mailin tarve, eli viedä matkustaja lopulliseen määränpäähän. Oslon satamassa tämä tarkoittaa esimerkiksi juna-asemalta laivaterminaalille jäävää reilun kilometrin matkaa, jolla muut linjakulkuneuvot eivät liikennöi. Bussissa on paljon teknologiaa ja esimerkiksi mekanismi, joka reagoi matkustajien esittämiin kysymyksiin. Asiakaspalautteen mukaan ihmiset ovat olleet hyvin tyytyväisiä ja uteliaita. Palvelu herättää kiinnostusta ja Ruterin saaman palautteen mukaan ainoat kielteiset kommentit ovat koskeneet aikataulun paikkansapitävyyttä ja nopeita, satunnaisia äkkijarrutuksia.
Oslon satamalinjan 35 lisäksi syksylle 2019 on suunniteltu linjaa 85B liikennöimään Malmøyan ja Ormøyan saarten sekä mannermaan välille. Suomen robottibusseista, niiden teknologiasta ja koko ekosysteemistä kerrotaan lisää Robottibussin kyydissä-sarjan seuraavissa jutuissa.
Lue lisää:
ruter.no/en/news/self-driving-buses/
ruter.no/en/about-ruter/reports-projects-plans/autonomous-vehicles/