ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaisohjaajien vierailu Robostudiossa

Vuorovaikutusta Furhat-robotin kanssa, Spot-robotin levätessä taustalla. Kuva: Veronika Žigraiová

Saimme Robostudioon vierailulle virkeän joukon ATK Seniorit Mukanetti ry:n vertaisohjaajia. Vierailun aikana tutustuttiin tietenkin Spot-vetonaulaan, mutta myös sosiaalisiin robotteihin Pepperiin, Furhatiin ja Paroon. Kaikki robottimme saivat tykkäyksiä ja seniorijoukko esitti kysymyksiä, jotka pistivät Robostudion väen koville!

ATK Seniorit Mukanetti ry järjestää ikäihmisille koulutusta sekä ohjausta tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käyttöön. Digitukea antavat vertaisohjaajat. 15 vertaisohjaajaa vieraili Robostudiolla tutustumassa robotteihin 4.3.2024. Miten seniorit päätyivät Robostudioon? Mukanetin koordinaattori Anu Koivula osallistui Tiedon Valoa tapahtumaan Tampere-talossa, äkkäsi sieltä Robostudion robotit, ja kyseli mahdollisuutta vierailuun meidän Human-Technology Interaction opiskelijan Veronikan kautta. Saimme vierailun yhdistettyä sopivasti meneillään olevaan akatemiahankkeeseemme MediaRoboLit65+  ja käynnistä muodostuikin kiinnostava robottilukutaitoa toivottavasti edistävä tapaaminen.

Vierailun ensimmäinen robotti oli Spot, jota esittelimme Tietotalon aulassa. Chian ohjauksessa Spot näytti temppunsa ja sitä sai halutessaan kävelyttää. Aika harva halusi itse kävelyttää Spotia, mutta se sai osakseen paljon ihailua. Kokeilimme myös temppua, jossa allekirjoittanut käveli Spotin eteen ja katsoimme, väistääkö se. Onneksi se väisti. Tällä tavalla opimme Spotin sensoreista. Kävelimme Spotin seurassa Robostudioon, jossa jokainen vierailija löysi oman istumapaikkansa. Sopu sijaa antaa.

Seuraavaksi kokeilimme Furhatia Minan ja Aparajitan ohjauksessa. Furhat toimi OpenAI:n kanssa, minkä vuoksi ihmisen ei tarvinnut ohjata Furhatia taustalla vuorovaikutuksen aikana. Yksi osallistujista kysyikin, veteleekö joku naruja Furhatin taustalla, mutta Robostudion väki selvensi, että robotti toimi autonomisesti. Vierailijat testasivat Furhatin viisautta kysymällä erilaisia kysymyksiä, ja vaikka vastaukset eivät aina olleetkaan täydellisiä, vierailijat ottivat tilanteen huumorilla ja opettivat Furhatille oikeita vastauksia. Monet heistä olivat kiinnostuneita siitä, miten Furhatia ohjelmoidaan ja miten OpenAI on siihen integroitu. Kysyessämme lopuksi, kuinka moni osallistujista piti Furhatista, melkein kaikki nostivat kätensä. OpenAI:n lisäksi Furhat osasi vaihtaa ulkonäköään, näyttää erilaisia ilmeitä ja puhua erilaisilla äänillä.

Sitten oli vuorossa Pepper Natalian ohjauksessa. Pepper esitteli jo perinteeksi muodostuneen Tampere-visan, ja yksi osallistuja vastaili kysymyksiin robotin tabletilla. Kesken visan siirsimme Pepperin keskemmälle huonetta, jotta kaikki osallistujat näkisivät sen paremmin. Tällöin osallistujat huomasivat hämmästyksekseen, että Pepper reagoi myös puheeseen. Osallistujat tunsivat Tampere-visan paikat todella hyvin, ja osasivat vastata kaikkiin kysymyksiin. Visan jälkeen Pepper hauskuutti osallistujia. Kaikki saivat kokeilla kutittaa Pepperin tablettia, johon robotti reagoi hihittämällä. Osallistujat vaikuttivat olevan kiinnostuneita Pepperistä ja kysyivät siitä kysymyksiä, kuten “Milloin Pepper saapui Robostudioon?” Silloin kerroimme, että Pepper tuli jo vuonna 2019 ja on yksi meidän ensimmäisistä roboteistamme.

Lopuksi kaikki saivat vuorotellen ottaa Paron syliin ja kokeilla, miltä se tuntuu. Paro jakoi tapansa mukaan mielipiteitä, toiset tykkäsivät kovasti ja toiset eivät niinkään. Kaikille oli kuitenkin mielenkiintoista kokeilla sitä, ja tutustuimme vähän siihen, missä kaikkialla Parossa sijaitsee kosketussensoreita (vastaus: turkissa ja viiksissä).

Hetki Paro-robotin kanssa. Kuva: Veronika Žigraiová

Juttelimme myös hieman robottien tietoturvallisuudesta ja näytimme esimerkin ei-niin-turvallisesta robotistamme. Lisäksi keskustelimme yleisesti siitä, millainen meidän Human-Technology Interaction koulutusohjelmamme on, millaisia opiskelijoita siellä opiskelee, millainen mahtaa olla robottien tulevaisuus, ja sokerina pohjalla syntyi hienoa keskustelua espanjaksi, kun eräs osallistuja osoittautui erittäin taitavaksi espanjan puhujaksi.

Alpha Mini kiersi kädestä käteen. Kuva: Veronika Žigraiová

Vierailun jälkeen saimme mm. seuraavan palautteen: “Todella hieno vierailu. Esittelijät osasivat hyvin asiansa. Hienoa tavata eri maista olevia opiskelijoita. Kaiken kaikkiaan onnistunut ja innoittava vierailu.” Oli siis oikein mukava hetki Mukanetin ihmisten kanssa, toivottavasti näemme uudelleenkin! Tämän jutun kuvat on otettu ja julkaistu osallistujien luvalla.

Kirjoittanut Aino Ahtinen ja Robostudio-tiimi: Aparajita, Natalia, Chia, Veronika & Mina

Keep reading