Kävelykokous - erilainen oppimiskokemus

Students in a walking meeting

Meillä robostudiolaisilla oli ilo saada luoksemme 9-luokkalainen reipas tettiläinen! Tettiläisen tehtävänä oli osallistua kurssin "Psychology in Human-Technology Interaction" oppimistehtäviin liittyvään kävelykokoukseen, ottaa kuvia ja tehdä havaintoja kävelyoppimisesta ulkona. Lisäksi hän kirjoitti aiheesta tämän blogauksen. Luethan pidemmälle saadaksesi tietää, miten kävelykokous sujui! Ja suuret kiitokset tettiläiselle hyvästä harjoittelusta Robostudiossa :)

Tänään sain osallistua kurssin kävelykokoukseen. Sen sijaan, että opiskelijat olisivat kokoontuneet luokkahuoneeseen, lähdimme ulos kävelemään syysauringossa. Jo pelkästään ajatus siitä, että oppitunti voidaan toteuttaa ulkona kävellen, tuntui minusta mielenkiintoiselta.

Students in a walking meeting

Jono lähti liikkeelle Tietotalolta ja kulki polkuja pitkin parkkipaikan ohi. Oli hauska huomata, kuinka opiskelijat asettuivat kulkemaan vierekkäin tai peräkkäin. Vähitellen keskustelua alkoi syntyä pienissä ryhmissä. Osa jutteli kurssiin liittyvistä asioista, osa taas ihan muista aiheista. Kävely tuntui tekevän puhumisesta helpompaa, ja opiskelijoista huomasi, että he nauttivat ulkona olosta tavallisen luokkatilan sijaan. Minusta tuntui, että kävelyn rytmi teki keskusteluista luontevampia. Oli mukavaa seurata, miten juttua riitti eri ryhmissä.

Students in a walking meeting

Huomasin myös, että opiskelijat tuntuivat arvostavan ja nauttivan tästä lähestymistavasta. Jotkut kommentoivatkin ääneen, että kävellessä on mukavampi puhua ja että se saa ajatukset käyntiin. Myös ympäristön merkitys korostui – ulkona kävely ja syksyinen maisema tuntui rentouttavan minua itseäni, ellei oppilaitakin.

Otin myös valokuvia kävelyn aikana takaapäin. Kuvat kertovat mielestäni hyvin sen, että oppiminen voi tapahtua myös seinien ulkopuolella. Siirtyminen luokasta ulos loi kokonaan erilaisen tunnelman ja tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden oppia ja keskustella erilaisella tavalla. Mielestäni menetelmä on hyödyllinen sekä opiskelijoiden viihtyvyyden että oppimisen kannalta, ja se on menetelmä, jota voisi käyttää jatkossakin.

Students walking in a walking meeting

Keep reading