Kierrätyssovellus ja puhuvia roska-astioita

Konseptiesitys kierrätyskamusta

Ihmisen ja teknologian vuorovaikutus 2: Suunnittelu  -kurssilla kevään suomenkielisessä toteutuksessa opiskelijoiden tehtäväksi annettiin suunnitella palvelukonsepti, jolle ainoa tavoite oli se, että suunniteltava palvelu jollakin tavalla motivoisi opiskelijoita jollakin elämän alueella. Siitä eteenpäin opiskelijatiimit saivat vapaasti pohtia ja ideoida, kerätä haastattelujen avulla käyttäjätarpeita ja suunnitella sovellusta prototyyppiasteelle asti. Kurssin lopussa tiimit esittelivät palveluideoitaan ”virtuaalimessuilla”, joiden jälkeen opiskelijat äänestivät yhtä mielestään mielenkiintoisinta palveluideaa. Tässä blogissa puheenvuoron saa Team Kameleontit, jonka palveluidea ”Kierrätyskamu” voitti äänestyksen. Kameleontit, olkaa hyvät!

Haluaisitko tietää, millaisia konkreettisia vaikutuksia jokapäiväisellä kierrättämiselläsi on? Suunnittelimme Ihmisen ja teknologian vuorovaikutus 2 -kurssilla kierrätyssovelluksen, joka tekee kierrättämisestä mielenkiintoisempaa erityisesti korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.

Ryhmätyön alkuvaiheessa pohdimme ajankohtaista ja hyödyllistä aihetta. Valitsimme kierrättämisteeman ja oivalsimme, että kierrättämisestä tulisi tehdä hyvin konkreettista. Ihmiset näkisivät, millaisia vaikutuksia heidän henkilökohtaisilla toimillansa on luontoon. Tämä voisi puolestaan lisätä kierrätysintoa ja asettaa uusia tavoitteita kierrättämiselle. Idean pohjalta alkoi hahmottua palvelu, jossa roskat tulisi jollain tavalla punnita, jotta kierrätyksen seuraaminen olisi mahdollista.

Kierrätyskamun palveluidea kuvattuna
Ryhmätyömme palveluidea (kuvan toteutusalustana Canva)

Palvelussamme opiskelija vie roskia taloyhtiönsä roska-astioihin, jolloin roska-astioissa olevat sensorit välittävät opiskelijan puhelimeen tiedon roskien määrästä ja jätteen laadusta, kuten pahvista. Tämän jälkeen puhelimen kierrätyssovellus rekisteröi tiedot ja opiskelija voi tarkastella kierrätyksen kehittymistä, hyötyjä, rahan säästöä ja hiilijalanjälkeään. Tietojen seuraaminen onnistuu sekä puhelimen, että verkkosovelluksen avulla.

Halutessaan opiskelija voi osallistua kierrätysyhteisöön ja perustaa tiimin kilpaillakseen muiden tiimien kanssa. Sovellus voi myös palkita opiskelijan ahkerasta kierrättämisestä tarjoamalla esimerkiksi etukuponkeja kierrätysteeman mukaisiin liikkeisiin, tuotteisiin tai palveluihin, kuten kirpputoreille. Sovelluksen avulla opiskelija voi etsiä lähimpiä kierrätyspisteitä, kysyä apua, taikka ottaa kuvan kierrätettävästä tuotteesta ja saada ohjeet sen kierrättämistä varten. Sovellukseen on pyritty keräämään keskeisimpiä opiskelijoille tarkoitettuja kierrätyspalveluita.

Sarjakuvamainen kuvaus
Storyboard Aavan päivästä (kuvan toteutusalustana StoryBoard That)
Palvelukonseptin tuote: puhuva roska-astia
Nestori, puhuva roska-astia. (kuvan toteutusalusta Canva)

Palvelumme erityispiirteenä ovat puhuvat, personoidut roska-astiat. Teemahaastatteluista nousi toiveeksi hauskan palvelun kehittäminen. Otimme haasteen vastaan ja lähdimme pohtimaan, kuinka palvelumme voisi vastata tähän käyttäjätarpeeseen. Päädyimme personoimaan taloyhtiön roska-astiat, joilla on omat tunteet sekä mieltymykset. Toisinaan ne puhelevat ja erityisesti Nestori rakastaakin lasia sekä vihjaileekin sen perään.

Harjoitustyön tekeminen oli mielenkiintoista ja antoisaa, koska saimme vapaat kädet palvelun ideointiin ja konseptointiin. Tehtävänanto sisälsi monia eri vaiheita ja oli hyvin laaja, mutta saimme hyvät ohjeet projektia varten. Harjoittelimme myös kurssin viikkoharjoituksissa palvelun suunnitteluun liittyviä taitoja, joista oli paljon hyötyä harjoitustyötä tehtäessä. Kurssi oli erittäin monipuolinen ja hyödyllinen. Opimme muun muassa tekemään käyttäjätutkimuksen ja analysoimaan sen aineistoa, kuvaamaan käyttöympäristön sekä käyttäjävaatimukset ja käyttäjäkokemustavoitteet. Loimme myös käsitekartan, informaatioarkkitehtuurin sekä sivustokartan. Näiden tietojen pohjalta teimme rautalankamallin ja lopuksi visualisoimme interaktiivisen prototyypin. Saavutettavuus oli myös yksi kurssin keskeisistä teemoista, jonka huomioimme niin fyysisessä käyttöympäristössä kuin sovelluksessamme. Saimme kurssilta paljon erilaisia taitoja hyvän palvelun ja käyttäjäkokemuksen kehittämistä varten.

Team Kameleontit: Henna Paalanen, Niko Korhonen ja Kristian Skogberg

Tekstin ja kaikkien kuvien copyright: Team Kameleontit.

Kurssitoteutuksen opettajat: Saila Ovaska, Juha-Pekka Salonen ja Joel Kiskola