Kohti omaa kotirobottia – kahdeksasluokkalaiset LUMATE-valinnaisessa

Pikkolan koulun 8. luokkalaisten LUMATE-valinnaisaineen tunneilla vieraili syyskuussa sosiaalinen Alphamini-robotti Tampereen yliopiston lehtorin Aino Ahtisen avustamana. Alphamini esitteli sekä jumppataitojaan että kykyään kääntää sanoja kieleltä toiselle. Ihan aina Alphamini ei kuitenkaan ymmärtänyt, mitä hänelle sanoimme. Tästä huolimatta robotin puhetaidot tekivät suuren vaikutuksen.

LUMATE- valinnaiseen kuuluu 8. luokan syksyllä kaksi viikkotuntia robotiikkaa ja keväällä kaksi viikkotuntia syventävää fysiikkaa. Yhdeksännen luokan syksyllä puolestaan opiskellaan syventävää kemiaa ja keväällä biologiaa. Tähän mennessä robotiikkaosuudessa on sosiaalisiin robotteihin tutustumisen lisäksi rakennettu ja ohjelmoitu legoista oma SUMO-painijarobotti sekä pidetty kurssin oma SUMO-turnaus. Tutuksi on tullut myös robottien eri käyttötarkoitukset, kuten teollisuus ja palvelut. Seuraavana siirrymme harjoittelemaan kouran ja värierottelijarobotin rakentamista. Kurssi huipentuu ennen joulua älykkään LEGO-robottiauton suunnitteluun.

Yhä edelleen kurssilaisia kiinnostaa oppia lisää robottien rakentamisesta ja ohjelmoinnista. Miten voisi rakentaa itse oman Alphaminin kotiin?

Teksti: Matemaattisten aineiden opettaja Elina Viro ja Pikkolan koulun 8. luokan LUMATE-kurssilaiset