Lähdin toteuttamaan sosionomien ruotsin kurssin yhden aihepiirin, päihdehuollon, sanaston opiskelua interaktiivisesti Swaylla, joka oli minulle uusi tuttavuus ennen DigiLust-hanketta.
Toteutin harjoituksen kahdella eri ryhmällä, Zoomin kautta kurssillamme Moodlessa, ja tekniikan toimivuus tietysti jännitti alussa. Lisäksi mietin, onko mahdollista, että joku opiskelija vahingossa muokkaa tekstiä niin, että osioita häviää tms. Huoleni olivat turhia: kaikki toimi hienosti. Työskentelyn jälkeen tarkistimme työn tulokset ja vein työt pdf-muotoon ja tallensin Moodle-alustalle. Olin tyytyväinen sekä uuden työkalun käyttöönottoon että opiskelijoiden antamaan palautteeseen.
Palautteen keräsin ryhmiltä Zoomissa Polls-kyselyllä heti harjoituksen jälkeen. Tiedustelin mielipidettä harjoituksesta, toivetta vastaavasta työtavasta myöhemminkin kurssilla, opiskelijan aiempaa kokemusta Swayn käytöstä oppitunneilla sekä mielipidettä Swayn käytön helppoudesta. Lähinnä olin itse kiinnostunut siitä, mitä opiskelijat pitivät tästä oppitunnista ja oliko Sway jo heille tuttu. 100% vastaajista piti tuntiharjoituksestamme ja kaikki toivoivat lisää tällaisia harjoituksia. Samoin Swayn käyttö oli kaikille helppoa, vaikka toisessa ryhmässä vain 30% ja toisessa 50% oli käyttänyt Swayta aiemmin. Tällaisin ilmein siirryimme seuraaviin tehtäviin:
Lea Ruhanen
Hei Lea!
Kiva, että kokeilit Swayta ns. yhteiskirjoittamisalustana ja oli todella mukava lukea, että kokeilu ja opiskelijoiden työskentely onnistui ongelmitta. Se että kaikki opiskelijat pitivät harjoituksesta on huima tulos! Mahtavaa, että vaativan sanaston opiskelu tämän toteutuksen myötä ehkä muuttui hieman vähemmän vaativaksi tai että se ainakin oli mukavampaa yhdessä tehden. 🙂
Tanja Tervonen
12.11.2020 09:55