Hjälp! – Nu ska vi studera temat Missbrukarvård! (Lea Ruhanen)

Vaativan aihealueen sanaston opiskelu uudella, interaktiivisella tavalla – mikäpä sen innostavampaa sekä opettajalle että opiskelijoille!

Lähdin toteuttamaan sosionomien ruotsin kurssin yhden aihepiirin, päihdehuollon, sanaston opiskelua interaktiivisesti Swaylla, joka oli minulle uusi tuttavuus ennen DigiLust-hanketta.

Toteutin harjoituksen kahdella eri ryhmällä, Zoomin kautta kurssillamme Moodlessa, ja tekniikan toimivuus tietysti jännitti alussa. Lisäksi mietin, onko mahdollista, että joku opiskelija vahingossa muokkaa tekstiä niin, että osioita häviää tms. Huoleni olivat turhia: kaikki toimi hienosti. Työskentelyn jälkeen tarkistimme työn tulokset ja vein työt pdf-muotoon ja tallensin Moodle-alustalle. Olin tyytyväinen sekä uuden työkalun käyttöönottoon että opiskelijoiden antamaan palautteeseen.

Palautteen keräsin ryhmiltä Zoomissa Polls-kyselyllä heti harjoituksen jälkeen. Tiedustelin mielipidettä harjoituksesta, toivetta vastaavasta työtavasta myöhemminkin kurssilla, opiskelijan aiempaa kokemusta Swayn käytöstä oppitunneilla sekä mielipidettä Swayn käytön helppoudesta. Lähinnä olin itse kiinnostunut siitä, mitä opiskelijat pitivät tästä oppitunnista ja oliko Sway jo heille tuttu. 100% vastaajista piti tuntiharjoituksestamme ja kaikki toivoivat lisää tällaisia harjoituksia. Samoin Swayn käyttö oli kaikille helppoa, vaikka toisessa ryhmässä vain 30% ja toisessa 50% oli käyttänyt Swayta aiemmin. Tällaisin ilmein siirryimme seuraaviin tehtäviin:

Lea Ruhanen

Hei Lea!

Kiva, että kokeilit Swayta ns. yhteiskirjoittamisalustana ja oli todella mukava lukea, että kokeilu ja opiskelijoiden työskentely onnistui ongelmitta. Se että kaikki opiskelijat pitivät harjoituksesta on huima tulos! Mahtavaa, että vaativan sanaston opiskelu tämän toteutuksen myötä ehkä muuttui hieman vähemmän vaativaksi tai että se ainakin oli mukavampaa yhdessä tehden. 🙂

Tanja Tervonen

12.11.2020 09:55

Haluan vielä kiittää Leaa hyvästä ideasta! En ole koskaan ajatellut, että Swayta pystyy työstämään useampi henkilö yhtä aikaa. Lean idean innostamana käytin Swayta tänään opiskelijoiden ryhmätyöskentelyyn Zoomissa. Jaoin opiskelijat Zoomissa breakout-huoneisiin ja ohjasin Swayhin, jossa oli heille valmiina huonekohtaiset sivut. Sivuilla oli suomeksi lista opiskeluun liittyviä sanoja, jotka he ensin käänsivät ruotsiksi, ja sitten kirjoittivat lauseita tai tarinan niiden avulla. Ryhmässä oli niin monta (30) opiskelijaa, etteivät kaikki pystyneet kirjoittamaan samanaikaisesti, joten yksi opiskelija kussakin huoneessa jakoi näyttönsä ja toimi kirjurina. Se olikin oikeastaan hyvää yhteistoiminnallista oppimista ja palaute oli todella positiivista! Koska opiskelijat toimivat ryhmissä, ehdin käydä kommentoimassa tehtäviä ja auttamassa heitä kaikkia tunnin aikana.

Tuija Jurvanen

4.11.2020 14:31

Hei Tuija,

kommentoin vielä, vaikka jo kokemuksesta tiedät, että Swayta voi tosiaan muokata useampi kuin yksi henkilö yhtä aikaa. Voi olla hyvä tietää sellainen yksityiskohta, että kun opiskelijat menevät muokkaamaan Swayssa sellaista kohtaa, jota joku muu jo muokkaa, niin viimeisenä muokkaamisen aloittanut ns. voittaa, eli hänen tekstinsä tallentuu.

Hienosti saitte isossa ryhmässä tehtävän toimimaan ja kiva kuulla, että sinunkin ryhmäsi oli tällaisesta tehtävästä innostunut!

Tanja Tervonen

12.11.2020 10:00

Hauska sattuma, että minulla on aivan sama teksti materiaalina omilla kursseillani! Kiva idea työstää vähän hankalampaa tekstiä yhdessä Swayn avulla. Sway on mukavan visuaalinen työkalu ja olitkin lisännyt hyviä, aiheeseen liittyviä kuvia esitykseen. Saavutettavuuden näkökulmasta punainen fontti ei ehkä ole paras vaihtoehto.

Tuija Jurvanen

2.11.2020 20:08