Interaktion ger mer! (Barbara Huldén)

“I found the lesson about Adobe spark very interesting. I didn´t know the tool before, so I learned something new. It was also very fun to do it as a groupwork!”

Jag passar på att låta studeranden Vera S. från Swedish for Beginners 1 på engelska inleda min bloggtext. Det var riktigt givande att se hur inspirerade och glada studerandena blev när de själva fick göra en video om något nordiskt land. De hade fått bekanta sig med något nordiskt land redan lektionen innan, så när vi bekantade oss med appen kunde de mest koncentrera sig på att lära känna just hur man arbetar med Adobe Spark. Studerandena lyckades kombinera text, musik och bilder. De fick några korta instruktioner av mig och sedan klarade de sig själva och kunde i grupper om två personer göra en video. Det bästa är att studerandena till och med skrev texten på svenska i videon. Här får ni ett smakprov. Nelli och Paolo har gett oss lov att titta på videon.

Tryck på filen!

Det har varit givande och utvecklande att jag fått fortbildning i att aktivera studerandena på nätet och att både kursdeltagarna och jag fått lära oss nytt. Multidigi och multikulti!

Jag låter Christina som också går kursen i svenska avsluta bloggtexten om lektionen:

“I think it was a good experience to explore the Adobe Spark tool in our Swedish lesson. It was good that it was a hands-on experience and not just a theoretical introduction to the tool. I believe it can be useful for our further studies or career. For the amount of time that we had to work with Adobe Spark, I believe it was appropriate and we actually needed the entire lesson to finish the task.”

Barbara Huldén, deltagare i kursen Digilust 2020

Hej Barbara,

jag håller med Hanna, så trevligt att läsa din bloggtext! Det var fint att höra att både du och dina studenter tyckte om Adobe spark och upplevde programmet nyttigt och inspirerande. Jag tycker att din positiva attityd är också något som ökar studenternas motivation och får dem att bli inspirerade av att lära sig svenska!

Tanja Tervonen

12.11.2020 10:08

Hej Barbara,

det var intressant att läsa din bloggtext.
Det var en bra ide att använda studerandes feedback med inledning och i slutet av texten.
Det var också bra att du visade video som två av dina studerande hade gjort.
När jag läser din blogg, får jag också en positiv uppfattning av din undervisning. Det är bra att höra, att studerandena blev motiverade och glada när du fick själva möjlighet att göra en video.

Det var roligt att märka att vi båda hade använt samma app och vi har fått lära oss nytt.

Bra jobbat Barbara!

Hälsningar,