Tavoitteiden esittely uudella tavalla (Rebecka Heinonen)

Muistan, että omana opiskeluaikanani kurssin tavoitteiden läpikäyminen oli yksi puuduttavimmista hetkistä kurssin aikana. Kurssien tavoitteet kuulostivat kaikki hyvin samankaltaisilta, enkä kokenut saavani näistä opetushetkistä kovinkaan paljoa.

Lähdin miettimään voisiko kurssin tavoitteita, mitä tulee suulliseen viestintään, läpikäydä tavalla, joka tekisi niistä konkreettisempia, sekä herättäisi opiskelijoiden mielenkiinnon. Halusin, että voisin opettajana puhua aiheesta innostuneesti ja opiskelijoita aktivoiden. Siksi lähdin toteuttamaan tätä opetuskokeilua!

Mitä siis tein käytännössä?

Näytin opiskelijoille ensin A4:n, josta löytyivät tavoitteet. Pyysin opiskelijoita vain silmäilemään sen läpi, koska kohta kävisimme saman läpi eri muodossa. Seuraavaksi avasin Prezillä tekemäni tiedoston (linkki: https://prezi.com/view/6AikDVIimbFOzmgIXTKp/), jossa avattiin kurssin tavoitteita Prezi-esityksen muodossa. Pyysin opiskelijoita keskittymään esityksen sisältöön, mutta samanaikaisesti muodostamaan mielipiteen tästä uudesta läpikäyntitavasta. Kerroin, että he saisivat antaa Zoomin Polls -työkalun avulla palautetta esityksen jälkeen.

Aineiston läpikäynnin jälkeen opiskelijat vastasivat neljään kysymykseen:

1. Tiedätkö mitä sinulta odotetaan asiantuntijakeskusteluissa?
  2. Koetko, että tiedät nyt selkeämmin mitä sinun tulee tehdä, kun keskustelet ruotsiksi kurssilla?
  3. Koitko, että tämä kokeilu, eli tapa, jolla kriteerit käytiin läpi, oli visuaalisesti miellyttävä?
  4. Jatkossa lisää tämän tyylisiä ohjeistuksia vai ”vanhanaikaisia”?

Oppilaiden vastaukset osoittivat, että he olivat kokeneet tämän lähestymistavan mukavaksi vaihteluksi, joka oli myös konkretisoinut kurssin tavoitteita heille. Itse koin, että tavoitteiden läpikäynti oli minulle itsellenikin paljon antavampaa, kun sain tehdä sen vähän eri otteella. Täysin ongelmattomasti ei kokeilu sujunut, sillä huomasin, että Prezi ylikuumentaa helposti koneeni ja saa Zoomin kuvan jähmettymään, mutta heti kun suljin kaikki muut auki olevat ohjelmat, sain ongelman ratkaistua. Polls-työkalu oli myös minulle uusi. Aluksi koin vaikeaksi saada lisättyä kysymyksiin useamman vastausvaihtoehdon, mutta pienen googlettelun jälkeen tämäkin pieni tekninen ongelma ratkesi.

Niin Prezin kuin Pollsinkin käyttö oli kaiken kaikkiaan todella yksinkertaista. Koin, että molemmat toimivat erinomaisesti juuri opiskelijoiden aktivoinnin välineinä. Ensi kerralla voisin testata appia Prezi video, jossa esityksen saa Zoomissa näkyviin opettajan taustalle, jolloin opetukseen tulee vielä ihan erilainen interaktiivinen vivahde.

Rebecka Heinonen

Hienoa ja monipuolista, Rebekka!

Tykkäsin tavoitteiden visualisoinnista.

Minua jäi kiinnostamaan vielä, miten käytännössä toteutit Polls-kyselyn.

Kiitos Prezi video -vinkistä!

Ida Valtonen

29.10.2020 12:20