Monimediaisuus (etä)opetuksen elävöittäjänä (Linda Kantola)

Päätin osallistua DigiLust-hankkeeseen, jotta saisin monipuolistettua omaa opetustani. Etäopetukseen siirryttäessä olen kuullut ja lukenut, kuinka yleistä on, että opiskelijat kuuntelevat etäluentoja puoliunisina sängyssä torkkuen tai puuhaavat jotakin täysin muuta kuin keskittyvät opetukseen. Haluaisin, että oma opetukseni on opiskelijoita aktivoivaa eikä niinkään opettajan puuduttavaa yksinpuhelua. On toki aiheita, kuten kielioppiteoria, joista opettajan tulee luennoida, mutta näistäkin esityksistä voi tehdä mielenkiintoisia lisäämällä monimediaista sisältöä ja aktivoimalla opiskelijoita.

Koen, että sain heti ensimmäisestä webinaarista paljon vinkkejä omaan opetukseeni. Webinaarissa esiteltiin mm. Adobe Spark, joka oli minulle uusi tuttavuus, mutta ihastuin heti sen visuaalisuuteen. Kun tutustuin ohjelmaan vielä tarkemmin, huomasin lisäksi kuinka helppokäyttöinen ja monipuolinen se on. Käytin Adobe Sparkia heti samalla viikolla opetuksessani erään ohjeistuksen antamiseen sekä tein ohjelmalla videon, jossa käyn läpi sähköpostia ja reklamaatiota tekstilajina.

Varsinainen opetuskokeiluni oli suunnattu sähkö- ja automaatiotekniikan monimuoto-opiskelijaryhmälle. Opiskelijat tekivät yhtenä palautettavana ja arvosteltavana työnä Hållbar utveckling -teemaisen videon tai ääntä ja kuvaa yhdistävän esityksen. Ohjeistus tehtävään oli annettu opiskelijoille jo ennen hankkeen alkamista, mutta tehtävän yhdistäminen opetuskokeiluun tuntui luontevalta. Vinkkasin opiskelijoita Adobe Sparkin käytöstä, mutta sen käyttäminen oli kuitenkin vapaaehtoista.

Esityksiä oli palautettu blogitekstin kirjoitushetkellä 13 ja niistä yhdeksässä oli käytetty Adobe Sparkia. Esityksistä huomasi sen, kuinka monipuolinen Adobe Spark on, sillä tehtävät oli toteutettu ohjeistuksen puitteissa erilaisin tavoin ja jokainen esitys oli omanlaisensa. Osa mainitsi, etteivät he ajanpuutteen vuoksi ehtineet tutustua uuteen ohjelmaan, joten valitsivat siksi ennestään tutun PowerPointin. He, jotka käyttivät Adobe Sparkia kertoivat, että ohjelmaa oli helppo ja kiva käyttää. Valmiit kuvat todettiin hyviksi, mutta Adoben vesileima mainittiin häiritseväksi. Adobe Sparkin käyttäminen tässä tehtävässä koettiin joka tapauksessa mielekkääksi niin opiskelijoiden kuin opettajankin toimesta. Toivon, että tällaisista ohjelmista on hyötyä opiskelijoille tulevissakin koulu- ja työtehtävissä. Siitä olen kuitenkin varma, että itse tulen käyttämään Adobe Sparkia jatkossakin.

Linda Kantola

Tosi kivoja tehtäviä Linda! Tuon tankekarta-tehtävän voisin itsekin ottaa käyttöön, senkin voisi varmaan palauttaa jollekin alustalle. Ja olisi kiva nähdä noita opiskelijoiden Adobe Spark-esityksiä 🙂

Anne

29.10.2020 12:10

Kyllä, Adobe Spark on tosiaan monipuolinen!

Linda Kantola

11.11.2020 16:24