Videossa kiinnitin huomiota moniaistisuuteen, videolla oli yhdistettynä niin tekstiä, kuvia kuin taustamusiikkia. Mielestäni Adobe Spark-sovellus oli helppokäyttöinen ja taustamusiikki toi mukavan lisän esitykseen.
Opetuskokeilun kohderyhmänä minulla oli ensimmäisen vuoden hortonomiopiskelijat, jotka osallistuivat vapaavalintaiseen valmentavan ruotsin kurssille. Valmentava ruotsi ei ole siis opiskelijoille pakollinen, vaan he saavat itse valita kurssin, jos kokevat tarvitsevansa apua ruotsin opintoihin ennen pakollisen ruotsin opintojen aloittamista. Kurssista ei tule suoritusmerkintää eikä opintopisteitä. Ajattelinkin, että kuinka saan opiskelijat motivoitua tulemaan kurssille, mutta iloisena yllätyksenä kurssille ilmoittautuneita oli yli 40 ja opiskelijat olivatkin hyvinkin aktiivisia Zoomissa ensimmäisellä opetuskerralla.
Teen töideni ohessa erityispedagogiikan opintoja ja halusin opetuskokeilun myötä kiinnittää uuden sovelluksen oppimisen lisäksi huomiota opetuksen selkeyteen ja vuorovaikutukseen ja tehdessäni opetustunnin palautekyselyn Formsissa, suurin osa opiskelijoista totesikin, että he pitivät tunnilla eniten siitä, että tunnit oli selkeästi rakennettu ja etenemistahti oli sopiva (ks.kuva vastauksista alla). Toki täytyy ottaa huomioon, että läheskään kaikki eivät antaneet palautetta tunnista, mutta mielestäni vastaukset vastaavat hyvin sitä millainen tunne itsellekin tuli ryhmän toiveista ensimmäisen tunnin aikana.
Johtopäätöksenä tekemästäni opetuskokeilusta voi todeta kohderyhmäni palautteen pohjalta, että vuorovaikutuksen sekä opetuksen sisällön ja rakenteen selkeydellä on suurta merkitystä etäopetuksessa. Huomio tulee kiinnittää siihen, että ohjeistus annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti. On myös hyvä, jos opiskelijoille antaa mahdollisuuden valita tehtävien väliltä itselleen sopivimman. Tämän tein siten, että kun opetuskerralla harjoiteltiin substantiiveja, opiskelijat saivat Zoomissa peukku tai yes-toiminnolla valita itselleen sopivimman substantiiviharjoituksen, jonka pohjalta jaoin heidät Break-Out roomseihin. Tämä toimi mielestäni hyvin ja opiskelijatkin vaikuttivat pitävän siitä. Vaihtoehtojen tarjoaminen lisää opiskelijoiden motivaatiota.
Hanna Puskala
Kiitos havainnollisesta kirjoituksesta. Tuo tehtävien valitseminen ja sen mukaan ryhmiin meneminen on loistava idea. Adobe sparkiin tutustuin itsekin tämän hankkeen myötä ja se jää kyllä työkalupakkiini.
Onnistunut kokeilu sinulla ja oli kiva lukea siitä 🙂
-Susanne
Susanne
25.11.2020 10:26