Jaoin tehtävät perustason, keskitason ja vaativamman tason tehtäviin. Perustehtävässä opiskelijat yhdistivät sanan alku ja loppuosan toisiinsa esim. ”Vad har du för kroppsbyggnad”? ja tämä tehtävä sujuikin nopeasti kellon laskiessa opiskelijoille tehtävään käytetyn ajan. Vastausyritysten lukumäärä ja oikein vastatut kohdat näkyvät kuvassa alapuolella:
Toinen sanastotehtävä, tasoltaan keskitaso, oli ihmisiä kuvailevista adjektiiveista. Tehtävässä tuli kääntää lauseisiin sopiva adjektiivi oikeassa muodossa suomenkielisen vinkin mukaan. Tätä tehtävää tehtäessä kehotin opiskelijoita samalla kertaamaan mielessäänkin adjektiivien taivutusta.
Haastavimmaksi tehtäväksi olin arvioinut sanaristikon, jossa RUB2-kurssin opiskelijat täyttivät ristikkoon oikean ruumiinosan ilman suomenkielistä vinkkiä. Tarvittaessa ristikosta pystyi tarkistamaan, millä kirjaimella ruuminosa alkaa. Suomenkielisen vihjeen puuttuminen aiheutti hämmennystä, vaikkakin olin etukäteen kertonut (”toitottanut”) opiskelijoille, että he pystyvät päättelemään ruumiinosan lauseesta, ja tarvittaessa käyttämään hyväkseen kirjainvinkkiä tai tarkistamaan sanan. Jos/ Kun käytti kirjainvinkkiä, sai vähemmän pisteitä.
Educaplayssa on erittäin monipuolinen ”tehtäväpankki”, voi harjoitella sanojen sijoittamista lauseisiin, lauseiden muodostamista, sanojen harjoittelua ristikoiden avulla, sanojen/ lauseiden lukemista ääneen yms., ja se on mielekäs tapa harjoitella eri aihepiirien sanastoja. Selvä puute on kuitenkin se, että sanaristikoihin ei saanut lisättyä å-kirjainta vaan ristikko näytti oikeaksi sanaksi esim. sanan hår tilalla har, kun harjoittelimme ruumiinosia. Sama ongelma lienee myös ö- ja ä-kirjaimen tunnistamisessa. Huomasin myös, että ristikkotehtäviin on hyvä antaa suomenkielinen vinkki lauseeseen.
Opiskelijoiden antaman palautteen mukaan erityisesti ristikkotehtävä soveltui hyvin sanaston harjoitteluun ja oli hauska ja mielekäs tehdä, yhdistely- ja täydennystehtäviä on tarpeeksi oppikirjan digimateriaalissa ja oppikirjassa.
Minusta tuntui opettajana siltä, että etenkin kielellisesti lahjakkaat opiskelijat hyötyivät opetuskokeilusta ja testasin sanaston människa 4 päivää myöhemmin sanakokeessa ja koetulokset olivat selvästi keskimääräistä paremmat ja opetuskokeilu oli onnistunut.
Marika Mattila
Hei,
Kokeilusi vaikuttaa onnistuneen hyvin. Vinkkaan sinullekin, että voisiko opiskelijat laittaa tekemään toisilleen Educaplay-sanastoharjoituksia? Vai tulisiko siinä liikaa haasteita (esim. tekniikan kanssa)?
Pirkko Pollari
3.1.2020 10:26
Hei!
Mielestäni opiskelijat voi laittaa itsekin tekemään tehtäviä, jos ovat motivoituneita opiskelijoita, tosin siinä saattaa mennä paljon aikaa, esim- kotitehtävänä voisi olla vastaava tehtävä. Tekniikan kanssa voi olla haasteita, joten jos varman päälle haluaa menetellä, opettaja itse laatii tehtävät.
Marika Mattila
26.4.2020 15:21