RUB2 ja minä Educaplayssa (Marika Mattila)

Kokeilin RUB2-ryhmässä ihmisiin ja ruumiinosiin liittyvän sanaston harjoittelua Educaplayn avulla. Ryhmässä oli 23 opiskelijaa, ja tarkoituksena oli kokeilla, miten esimerkiksi sanaristikoiden avulla voi harjoitella ihmisiä kuvailevia adjektiiveja ja ruumiinosia opiskelijoille mielekkäällä tavalla, ei tavanomaiseen tapaan kirjoittamalla tai täyttämällä sanoja lauseisiin.

Jaoin tehtävät perustason, keskitason ja vaativamman tason tehtäviin. Perustehtävässä opiskelijat yhdistivät sanan alku ja loppuosan toisiinsa esim. ”Vad har du för kroppsbyggnad”? ja tämä tehtävä sujuikin nopeasti kellon laskiessa opiskelijoille tehtävään käytetyn ajan. Vastausyritysten lukumäärä ja oikein vastatut kohdat näkyvät kuvassa alapuolella:

Toinen sanastotehtävä, tasoltaan keskitaso, oli ihmisiä kuvailevista adjektiiveista. Tehtävässä tuli kääntää lauseisiin sopiva adjektiivi oikeassa muodossa suomenkielisen vinkin mukaan. Tätä tehtävää tehtäessä kehotin opiskelijoita samalla kertaamaan mielessäänkin adjektiivien taivutusta.

Haastavimmaksi tehtäväksi olin arvioinut sanaristikon, jossa RUB2-kurssin opiskelijat täyttivät ristikkoon oikean ruumiinosan ilman suomenkielistä vinkkiä. Tarvittaessa ristikosta pystyi tarkistamaan, millä kirjaimella ruuminosa alkaa. Suomenkielisen vihjeen puuttuminen aiheutti hämmennystä, vaikkakin olin etukäteen kertonut (”toitottanut”) opiskelijoille, että he pystyvät päättelemään ruumiinosan lauseesta, ja tarvittaessa käyttämään hyväkseen kirjainvinkkiä tai tarkistamaan sanan. Jos/ Kun käytti kirjainvinkkiä, sai vähemmän pisteitä.

Educaplayssa on erittäin monipuolinen ”tehtäväpankki”, voi harjoitella sanojen sijoittamista lauseisiin, lauseiden muodostamista, sanojen harjoittelua ristikoiden avulla, sanojen/ lauseiden lukemista ääneen yms., ja se on mielekäs tapa harjoitella eri aihepiirien sanastoja. Selvä puute on kuitenkin se, että sanaristikoihin ei saanut lisättyä å-kirjainta vaan ristikko näytti oikeaksi sanaksi esim.  sanan hår tilalla har, kun harjoittelimme ruumiinosia. Sama ongelma lienee myös ö- ja ä-kirjaimen tunnistamisessa. Huomasin myös, että ristikkotehtäviin on hyvä antaa suomenkielinen vinkki lauseeseen.

Opiskelijoiden antaman palautteen mukaan erityisesti ristikkotehtävä soveltui hyvin sanaston harjoitteluun ja oli hauska ja mielekäs tehdä, yhdistely- ja täydennystehtäviä on tarpeeksi oppikirjan digimateriaalissa ja oppikirjassa.

Minusta tuntui opettajana siltä, että etenkin kielellisesti lahjakkaat opiskelijat hyötyivät opetuskokeilusta ja testasin sanaston människa 4 päivää myöhemmin sanakokeessa ja koetulokset olivat selvästi keskimääräistä paremmat ja opetuskokeilu oli onnistunut.

Marika Mattila

Kommentit

Hei,

Kokeilusi vaikuttaa onnistuneen hyvin. Vinkkaan sinullekin, että voisiko opiskelijat laittaa tekemään toisilleen Educaplay-sanastoharjoituksia? Vai tulisiko siinä liikaa haasteita (esim. tekniikan kanssa)?

Pirkko Pollari

3.1.2020 10:26

Hei!

Mielestäni opiskelijat voi laittaa itsekin tekemään tehtäviä, jos ovat motivoituneita opiskelijoita, tosin siinä saattaa mennä paljon aikaa, esim- kotitehtävänä voisi olla vastaava tehtävä. Tekniikan kanssa voi olla haasteita, joten jos varman päälle haluaa menetellä, opettaja itse laatii tehtävät.

Marika Mattila

26.4.2020 15:21

Hei Marika,

kiva, että kokeilu sujui hyvin ja huomasit kehityksen myös opiskelijoiden osaamisessa. Se varmasti innostaa jatkamaan EducaPlayn parissa ja kokeilemaan myös muita sovelluksia.

Mielestäni on myös todella hyvä idea tehdä tehtäviä eri tehtävätyypeillä ja siten eriyttää. Esittelit käyttämäsi tehtävätyypit hyvin ja vinkeistäsi on varmasti hyötyä, ainakin itselleni on. Itse nimittäin ajattelin, että voisin hyödyntää EducaPlayn tehtäviä nimenomaan siten, että niitä on eri tasoisille opiskelijoille jotta kaikkien ei aina tarvitsisi tehdä samaa tehtävää.

Tanja Tervonen

19.12.2019 17:48

Hei Marika!

Hienoa, että kokeilusi onnistui ja opiskelijat hyötyivät kokeilusta! Sait kokeiltua erilaisia tehtävätyyppejä ja esittelit nämä tehtävätyypit selkeästi blogikirjoituksessasi. Ääkkösten puuttuminen ristikossa on tosiaan selkeä puute, mutta on kiva kuulla, että opiskelijat kokivat tehtävän kuitenkin mielekkääksi. Aiotko käyttää näitä samoja tehtävätyyppejä myös jatkossa tai aiotko kokeilla jotain toista Educaplayn tehtävätyyppiä?

Nelli Nyström

16.12.2019 16:55

Vastaa käyttäjälle Pirkko Pollari Peruuta vastaus

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *