TUVA-opettaja Tuula Savikko: ”Oma suunta ja tavoitteet tärkeintä opiskelussa”

Tuula koulun ovella.

- Opiskelusta saa eniten irti, kun löytää oman suuntansa ja asettaa tavoitteensa sen mukaan. Oppiakseen on oltava valmis tekemään töitä. Sanonkin usein TUVA-opiskelijoilleni, että saatte opiskelusta irti juuri niin paljon, kuin olette valmiita tekemään sen eteen, kertoo Tredussa TUVA-opettajana toimiva Tuula Savikko.

Hän tietää, mistä puhuu. Tuulan oma koulutuspolku on ollut hyvin monipolvinen. Vaikka hän aina tiesi haluavansa opettajaksi, aloitti hän nuorisotyön ja yhteisöpedagogiopintojen parissa ja innostui kasvatustieteistä vasta sen jälkeen.

Osallistuttuaan Ari Jussilan ja Harri Kukkosen pitämään ohjauskoulutukseen, hän sai kimmokkeen hakea TAOKiin opokoulutukseen, josta hän valmistui vuonna 2017. Pätevöitymistään hän jatkoi TAOKissa ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa, josta hän valmistui koronakeväänä 2020.

  • Koen jokaisen koulutuksen vieneen osaamistani eteenpäin. TUVA-opettajan työssä monialaisuudesta on ehdottomasti hyötyä, hän painottaa.

Omaa opintopolkuaan hän kuvailee unelmia kohti kulkemiseksi. Nuorisopuolen opinnot toivat apuja nuoren kohtaamiseen ja kuunteluun, opo- ja erityisopeopinnoista tuli lisää työkaluja nuorten ohjaamiseen ja tukemiseen. Opintojen myötä tuli myös pohdittua syvällisesti, mihin oma opetus perustuu. Keskustelut toivat omaan työhön uusia näkökulmia. Opinnot vahvistivat omaa osaamista ja omaa tapaa tehdä työtään. Ohjaavan kouluttajan rooli kehittyi.

Ammatillisista erityisopettajaopinnoista jäi mieleen hyvä ryhmä ja erityisesti pienen kotiryhmän tuoma tuki. Näyttöjä suunniteltiin yhdessä ja muiden kokemuksista sekä opinnoissa yhteisesti jaetuista työkaluista ja suunnitelmista tuli luontevasti osa oman työn arkea. Tuula alkoi jo opo-opintojen loppuvaiheessa kerätä omaa digitaalista menetelmäpakkia, jota hän täydensi erityisopettajaopintojen aikana. Tietopankista on ollut apua myös kollegoille.

 

Työn muutoksiin apuja täydennyskoulutuksilla

Viidentoista vuoden työura ohjaavassa koulutuksessa on näyttänyt sen, miten työ ja opiskelijat ovat vuosien varrella muuttuneet. Nykyisin TUVA-opettajan työ vaatii paljon monitaitoisuutta. Kyse ei ole enää pelkästään oppimisvaikeuksien helpottamisesta, vaan nuoren ja hänen perheensä kanssa tarkastellaan elämänhallinnan kysymyksiä ja tulevia elämänvalintoja. Päivittäisinä yhteistyökumppaneina ovat myös opiskeluhuollon verkostot.

Tuula Savikko miettiikin sitä, että jokainen ammatillinen opettaja hyötyisi myös ammatillisesta erityisopettajankoulutuksesta ja opinto-ohjaajankoulutuksesta. Ne työkalut ja valmiudet, joita koulutuksista saa, auttavat jokaista ammatillista opettajaa kohtaamaan opiskelijoitaan yksilöinä.

  • Nuoret ansaitsevat sen, että heidän opettajansa ovat osaavia ja päteviä ja haluavat kehittyä ja kouluttautua. Lyhyemmistä täydennyskoulutuksistakin saa paljon tukea oman työnsä suunnitteluun ja työssä jaksamiseen. Kouluttautumiseen liittyy myös työnohjauksellinen näkökulma. Kun tapaa eri oppilaitosten ja alojen opettajia, laajentaa jokaisen kahvipöytäkeskustelunkin myötä omaa näkökulmaansa, hän painottaa.

TUVA-opettajan arkea on olla samanaikaisesti myös opo ja erkkaope. Tuula muistuttaa, että työn lähtökohtana on arvostava kohtaaminen. Opettaja tukee ja mahdollistaa yhteistyössä nuoren ja perheen kanssa nuoren tavoitteen saavuttamista. Nuoren polku luodaan yhteistyössä kaikkien eri toimijoiden kanssa.

 

Teksti: Heli Antila

Kuva: Tuula Savikko

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *