Kenties oli webinaarin ansiota, että havaitsin kauniin lumisen maiseman työhuoneeni ikkunan ulkopuolella, enkä vain sukeltanut uuteen työpäivään tietokoneen ruutu ainoana havainnoinnin lähteenäni.
Jo webinaarin alkuasetelma oli lupaava. Ei kiireessä vaihtuvia puhuvia päitä, vaan kolme keskustelijaa: Elina Östring Työterveyslaitokselta sekä Hanna Kuivanen ja Annukka Tapani TAMKista. Osallistujien mietteet, ajatusten aamujumppaa ja rauhallisin mielin asian äärelle.
Mistä on hyvä työpäivä tehty?
Hankkeen aikana pidettiin työpajoja kahden ammatillisen oppilaitoksen henkilöstölle. Tutkimukseen saatiin 31 eläytymistarinaa ja 260 päiväkirjamerkintää. Vastausten perusteella hyvä työpaja koostuu neljästä erilaisesta elementistä:
- palauttava toiminta
- työn tauottaminen
- kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen
- uuden kokeileminen.
Nyt kun kirjoitan webinaarin jälkimainingeissa hyvän työpäivän kokemuksesta, huomaan meidän päässeen kokeilemaan kaikkia neljää elementtiä myös itse webinaarin aikana. Pieni kävelytauko ja kokonaisvaltainen kehon tuntemusharjoitus. Vain muutama minuutti asian ohessa tehtäviin harjoituksiin – ja olo tuntuu webinaarin jälkeen levänneeltä.
Neljän lista tuntuu helposti luettuna itsestäänselvyydeltä. Tunnen jonkin verran huonoa omaatuntoa, sillä mainittuja itsestäänselvyyksiä ei tule läheskään aina toteutettua – vaikka voisi.
Taukojumppa jää tekemättä, kun väsyneillä aivoilla ei jaksa ajatella, mistä liikkeistä aloittaisi. Kävelyyn ei ole mukamas aikaa, kun seuraava työtehtävä kolkuttaa jo oven takana. Itselleen ei anna lupaa irrottautua töistä, koska selviydyttyään suunniteltua nopeammin voi aina siirtyä jo seuraavan päivän töihin.
Sitten joskus tulevaisuudessa koittaa pidempi tauko – paitsi ettei välttämättömät koitakaan, kun uudet kiireiset toimeksiannot tulevat väliin…
Keskustelijat kertovat, että tauottaminen vaatii lupaa irrottautua ja mahdollisuutta keskittyä. Oman tiimin ja työyhteisön pelisäännöt ovat tärkeitä. Palaverien välistä on löydyttävä aikaa myös päivittäiseen palautumiseen ja muille töille.
He muistuttavat, että taukoja tulee kunnioittaa ja kehoa on oikeus liikuttaa aina, kun se tuntee sitä tarvitsevan – työtehtävästä riippumatta. Opettajan tauot – luokkatilanteessa ne ovat myös samalla opiskelijoiden taukoja. Tavoitteet on helpompi saavuttaa, kun kaikki jaksavat paremmin.
Pirstaleisessa työssä kokonaisvaltainen hyvinvointi on tärkeää. Omat vaikutusmahdollisuudet on tunnistettava ja tärkeää ovat myös työn hallinnan tunne sekä työnantajan ja työkaverien tuki. se että kuunneltaisiin pelkän kuulemisen sijaan.
Pienet askeleet, portaat, yksittäisetkin aktiviteetit, ajoittaiset työasentojen vaihtelut. Lopulta kyse on pienistä asioista. Voi kun vain muistaisimme ne kiireisen arjen keskellä.
- Aivorauhasta hyvinvointia -hankkeessa kognitiivinen ja fyysinen ergonomia on yhdistetty hyvin. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus ja juuri sellaisena häntä tässä hankkeessa on tarkasteltukin. Tärkeää on oman työn tasapainotus: miten kuormitusta voidaan vähentää ja miten voimavaroja taas vahvistaa, kiittelee Sari Käpykangas Työterveyslaitokselta.
Aivorauhasta hyvinvointia -hanke on TAMKin hallinnoima hanke, jonka on rahoittanut Työsuojelurahasto. Kumppaneina hankkeessa toimivat Työterveyslaitos, Tredu ja Sataedu. TAOKista hanketyössä olivat mukana Annukka Tapani ja Tuomas Mäki-Ontto.
Teksti ja kuva: Heli Antila
Kommentit