Minustako osaava ammatillinen opettaja?

Jiri zoom-yhteydessä Chileen.

Osaaminen ja osaamisperustaisuus. Lehtorimme Jiri Vilppola avaa tässä tekstissä käsitteiden taustoja sekä sitä, mitä osaamisperustaisuus opetussuunnitelmassa tarkoittaa.

Tänä päivänä on melko vaikea seurailla päivän uutisia törmäämättä termiin ”osaaminen”. On osaamisvajeita, on osaamistarpeita ja uudenlainen osaaminen tuntuu olevan vastaus lähes kaikkeen. Myös koulumaailmaan on juurtunut osaamiskeskustelu, onhan sen tärkeän ja TV:stä tutun ”osaamisen” tuottaminen yksi koulutusjärjestelmämme keskeisistä tehtävistä. Opettajat ovat siis osaamiskeskustelun keskiössä, mutta mitä se osaaminen sitten on? 

No sen verran tiedetään, että osaamisen tulkinnat sen sisällöistä ja tasoista vaihtelevat runsaasti ja myös toimintaympäristö vaikuttaa kovasti tulkintaan – Osaaminen näyttäytyy tulkinnoissa ja toiminnoissa eri tavoin esim. ammatillisella toisella asteella kuin vaikkapa perusopetuksessa tai korkeakoulutuksen piirissä.

Ja miten suhteutuvat osaamiseen tärkeät muut koulutuksen tehtävät, kuten vaikkapa sivistys, eettinen ja moraalinen ajattelu sekä tulevaisuusorientoitunut innovointi ja kehittäminen? 

Opetus- ja kulttuuriministeriömme johtaa ja edistää jatkuvan oppimisen ajattelun ja toiminnan jalkautumista, ja tässäkin osaamisella on suuri rooli. Jatkuvan oppimisen perusajatuksen mukaisesti osaamista voi hankkia ja hankitaan myös muualla kuin perinteisissä oppilaitoksissa.

Työelämä, harrastukset, vapaa sivistystyö ja muu omaehtoinen oppiminen voivat tuottaa myös erilaisissa tutkinnoissa hyödyllistä osaamista, ja tällaisen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on myös yksi jatkuvan oppimisen tavoitekohtia. 

Edellä kuvatut kehityskulut ovat toki vaikuttaneet myös ammatillisen opettajankoulutuksen kehittämiseen meillä TAOKissa

Ammatillisen opettajan tehtävässä tarvittava osaaminen on vaativaa asiantuntijaosaamista, jossa yhdistyvät oman ammatti- tai opintoalan syvällinen osaaminen sekä laaja-alainen pedagoginen (opetukseen, ohjaukseen ja kasvun tukemiseen liittyvä) osaaminen. 

Ammatillisen opettajan työssä korostuvat rinnakkaisina itsenäinen ja yhteisöllinen verkostomainen työskentely ja toki myös oman tulevan toimintaympäristön tuntemusta ja kehittämisintoa tarvitaan.

Ammatillinen opettaja toimii tulevaisuuden rakentajana, joten tarvitaan myös laajempaa ja ajankohtaisia teemoja koskevaa osaamista esim. kestävään kehitykseen, hyvinvointiin ja digitalisaatioon liittyen.  

 Osaamisperustaisuus 

Osaamisperustainen ammatillinen opettajankoulutus perustuu opettajaopiskelijan aikaisemman osaamisen tunnistamiseen (vrt. jatkuva oppiminen), tarvittavan osaamisen kehittämiseen (esim. TAOK opintotarjonta, oma työpaikka, opettajaharjoittelu ja muut monipuoliset digitaaliset ja  fyysiset oppimisympäristöt)  ja tämän prosessin jatkuvaan arviointiin ja seurantaan omassa tuutoriryhmässä. 

Opintojaksojen osaamistavoitteet määrittävät opettajaopiskelijan henkilökohtaisia tavoitteita ja tarvittavan osaamisen kehittämistä erilaisissa ympäristöissä. 

Ammatilliseksi opettajaksi kasvuun ja kehitykseen kuuluu osaamistavoitteiden saavuttamisen lisäksi oman opettajaidentiteetin pohdintaa ja rakentamista sekä oman kehityspotentiaalin ja innovatiivisuuden etsimistä ja löytämistä. 

Haluamme suosia osaamisajattelun laajempaa tulkintaa, jossa mukana kulkevat myös jo mainitut oppiminen, kasvu, kehitys, sivistys, etiikka ja moraali sekä tulevaisuusorientaatio ja halu kehittää oman alan oppimiskäytäntöjä edelleen.   

Mukana ja tukena matkalla toimivat oma opetuutori, opiskelijatoverit sekä TAOKin koko henkilöstö opiskelijapalvelu- ja ohjaushenkilöstöstä aina johtoon asti.  

Seuraava haku ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen ja opinto-ohjaajankoulutukseen on 4.-20.1.2022.

Tervetuloa TAOKiin ja osaamisen polulle kohti ammatillista opettajuutta!   

Jiri Vilppola 

Lehtori, ammatillinen opettajankoulutus 

+ koko iso TAOK – tiimi 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *