Henkilöbrändi ja asiantuntijaprofiili korkeakoulutetun työuran valttikortteina: haastattelussa UCPorin alumni Jani Wahlman

Jani Wahlman on Porin yliopistokeskuksen kaksinkertainen alumni, työhyvinvointialan yritys Motiviren hallintopäällikkö sekä henkilöbrändäyksen, digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntija ja aiheen sivutoiminen kouluttaja, konsultti ja sparraaja. Loppuvuoden aikana Jani perehdyttää korkeakouluopiskelijoita ja akateemisesti koulutettuja teemoihin Asiantuntijuus näkyväksi –koulutussarjassa Porin yliopistokeskuksella. Koulutuksessa keskitytään henkilökohtaisen asiantuntijaprofiilin rakentamiseen ja siitä viestimiseen digitaalisilla työvälineillä. Mutta mistä korkeakoulutetun henkilöbrändi rakentuu ja mihin sitä oikeastaan tarvitaan?

Jani Wahlman.

Henkilöbrändi: itse tuotettua vai ulkopuolelta rakentuvaa?

Henkilöbrändi ja asiantuntijaprofiili lienevät varsinkin ura- ja työelämäaiheista kiinnostuneille tuttuja käsitteitä, mutta niihin liittyy myös ennakkoluuloja. Brändi-sana kuuluu markkinoinnin termipankkiin ja saattaa johtaa ajatukset vahvaan itsensä markkinoimiseen ja tietoiseen tuotteistamiseen, mitä kaikki välttämättä koe omakseen. Onneksi sille ei myöskään ole tarvetta – henkilöbrändissä ei niinkään ole kyse keinotekoisen kuvan rakentamisesta, vaan Janin mukaan yksinkertaistetusti ”maineen ja imagon summasta” eli siitä, millainen mielikuva ihmisille sinusta muodostuu. Henkilöbrändi rakentuu fyysisen ja yhä yleisemmin digitaalisen maailman kohtaamisissa; tehdyssä ja tekemättä jättämisessä sekä kokemuksissa, näkemyksissä ja vuorovaikutuksessa toimimisessa.

Vaikka henkilöbrändi ja työelämän asiantuntijuus rakentuvat harvoin tarkkaan ennakoidun suunnitelman mukaan, voi sen suuntaan myös vaikuttaa. Työnsä puolesta paljon esiintyvä ja monessa mukana oleva Jani naurahtaa itse olevansa perusluoneeltaan ”äärettömän ujo ja äärettömän laiska”, mutta kertoo kiinnittäneensä siihen tietoisesti huomiota ja löytäneensä keinot, joiden kautta piirteet kääntyvät vahvuuksiksi. Hyvä henkilöbrändi ei Janin mukaan ole keksittyä tarinaa, mutta se edellyttää itsen ja omien tavoitteiden tunnistamista – siis asiantuntijana profiloitumista – sekä kykyä niistä viestimiseen.

”Intoilu ja poukkoilu osaksi opintoja” – kokeilu kannattaa!

Henkilöbrändi on pala palalta rakentuva kokonaisuus, mutta aina palaset eivät loksahda yhteen ensiyrittämällä. Sekään ei haittaa, vaan voi olla jopa eduksi. Janin mukaan erilaisia organisaatioita ja tehtäviä kannattaa kokeilla ja mahdollisuuksiin tarttua, vaikkei eteneminen olisikaan tarkan suunnitelmallista. Hän kannustaa hyödyntämään esimerkiksi korkeakouluopiskelun aikaiset mahdollisuudet poukkoilla ja tunnustella, mikä tuntuu omalta. ”Intoilun ja poukkoilun” seurauksena rakentuu parhaillaan yksilöllisiä koulutus- ja työelämäpolkuja, jotka muodostavat mielenkiintoisia osaamiskokonaisuuksia ja tuottavat myös työelämässä tarvittavaa laaja-alaista asiantuntijuutta.

Kuva: Tampereen yliopisto, mediapankki.

Akateemisista taidoista asiantuntijaprofiiliin: Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden osaamisen näkyväksi

Työnhaussa on osattava määritellä omaa asiantuntijuuttaan ja paketoida omaa osaamistaan. Se saattaa tuntua haasteelliselta, jos työura on silppumainen, opinnot ja työkokemus ovat eri alalta tai tekisi mieli esimerkiksi vaihtaa alaa tai suuntautua toisenlaisiin työtehtäviin. Yliopistokoulutetun näkökulmasta henkilöbrändin rakentamisen ydintaito ei loppujen lopuksi välttämättä eroa kovin suuresti kandi- ja maisteriopintojen aikana kertyneistä tutkijantaidoista. Olennaista ei niinkään ole pyrkimys hallita ja ohjailla tulevaisuutta ja työuran rakentumista, vaan kyky erottaa itselle tärkeimmät, kiinnostavimmat, mielekkäimmät ja palkitsevimmat asiat vähemmän tärkeistä ja taito löytää laajaa kokonaisuutta yhdistävät tekijät jäsentyneen kokonaisuuden muodostamiseksi. Samalla se voi myös herättää uusia oivalluksia siitä, miten omaa asiantuntijuutta voi soveltaa.

Lisätietoja Jani Wahlmanista:

Jani Wahlman, markkinoinnin ja viestinnän kouluttaja

Kirjoittaja:

Vilma Wiro, ASTe-hanke, projektikoordinaattori